Äntligen är fönstren färdigmålade!

Åtminstone de som ska sättas in nu till helgen. Sen har jag visserligen 5 fönster till som står i källaren och väntar och de måste ju bli klara till våren när panelen ska bytas och taket läggas om. Och vi har ännu inte ens köpt fönstren till ovanvåningen. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra där så det får komma senare. Det blir jättefint med de nya fönstren och jag kan inte tänka mig nåt annat alternativ än att byta de som sitter i huset. Perspektivfönster är inte riktigt rätt för ett torp, det är åtminstone min uppfattning. ;_)

Men det är så tråkigt att måla och eftersom vi använder linoljefärg ska de strykas tre gånger, med kopplade fönster är det dessutom fyra sidor per båge, två bågar per fönster samt karm…och så spröjs på det. Nu är det iallafall gjort för denna gången. Nu kan jag pausa lite från det och istället måla lister och dörren.

Igår fick jag hem påsen med färgpigment till äggoljetemperan jag ska måla möblerna med. Har ju fått tips av Sara att det är en jättebra färg och provet hon skickade var jättefint. Ska bli roligt att testa. Måste bara ringa idag och kolla om man kan använda rapsolja istället för linolja. Det är ju isåfall billigare, hade för mig att mamma använt det men hon mindes inte hur resultatet blev. Snacka om snabb leverans förresten, beställde i måndags förmiddag och det kom med posten igår tisdag. Tänk vad fort det kan gå om man bara vill…

Published in: on december 10, 2008 at 10:02  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2008/12/10/antligen-ar-fonstren-fardigmalade/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

