Datorer och byggnadsvård

Hur ska man tänka där då? Vi vill ju att det ska se ut som om huset är från 1850-talet nån gång. Vi lägger ner mycket jobb på att hitta rätt tapeter, snickerier, golv etc. Vi målar med linoljefärg och äggoljetempera. Vi använder fernissa inte lack, golvet kommer att såpskuras nu i arbetsrummet och sovrummet. Det kommer ju visserligen att finnas många saker som är fel oxå…vi bor ju inte i ett museum som är en fras man så ofta hör i byggnadsvårdssammanhang… som ett försvar för att man inte går hela vägen och faktiskt drar in vatten och el till exempel.

Vi har ju i både sovrummet och arbetsrummet gjort en ”budget” renovering, vi har behållit de gamla gipstaket och den underliggande elen. Vi har oxå kvar de uppreglade och gipsade väggarna. Vi har köpt nya strömbrytare ur Eljos serie Renova. Många anser att det är helt fel, att det är bättre att använda moderna vita då om man ändå inte skaffar original i bakelit. Jag håller inte alls med. Min uppfattning är att det utmärker sig mindre med dessa svarta strömbrytare (även om de är i plast) än vad de vita ”moderna” standard brytare som sitter i huset idag gör. Vi använde både kulodosor och strömbrytare i original i vårt förra hus och jag hade gärna gjort det igen. Det kommer troligen bli så oxå på andra ställen i huset. Men här är all ström dragen i väggarna och taken och då anser jag inte att det finns nån anledning att dra kulo utanpå bara för saken skull.

Men så är det det där med yta…detaljer är jätteviktigt men jag kan irritera mig massor på andra saker oxå. Som att man möblerar med ett gammalt skrivbord och anstränger sig för att all lös inredning oxå ska passa in och sen ställer man dit en ful dator och ringpärmar i bokhyllan t.ex… det hjälper inte att ursäkta sig med att man måste ju bo där oxå, eller att det är mer ärligt att visa avstegen öppet. Varför skulle det vara det…det är ju inte det som syns. Att man är ärlig menar jag. Det som syns och utmärker sig är ju ändå den fula datorn!!! Detta är min högst personliga uppfattning om datorer och annan modern teknik och inget som jag menar är mer rätt eller fel än nån annans åsikter i frågan.

Likadant är det med hemmabiosystem och tv apparater. De är så fula och jag vill verkligen inte ha dem synliga. I vårt vardagsrum kommer vi att dölja tv.n. Jag vill inte ha den som första blickfång, och jag gillar inte att det alltid är möblerat mot tv.n. Vardagsrummet vill jag ha som umgängesrum. Naturligtvis kommer vi sitta där och titta på tv oxå men jag vill inte att det automtiskt ska vara det man har framför sig när man har gäster. Då vill jag se dem jag pratar med.

Jag har funderat mycket på detta…och nu har vi kommit fram till en bra lösning. Jag hittade en hörnarbetsplats från IKEA på Blocket. Vi ska köra och hämta den ikväll. Den är 88×88 cm och 205 cm hög. 4 dörrar, två högre där uppe och två lägre där nere. Den är i massivt trä och idag antikbetsad. Den kommer storleksmässigt att passa utmärkt i ett av hörnen i arbetsrummet och i den finns plats att ha både datorn inklusive alla tillbehör och sladdar samt alla pärmar och annat. Vi slipper alltså se allt detta fula och tråkiga bara vi stänger dörrarna… och det bästa med allt är att vi kommer att ”bygga in” skåpet genom att låta golvlist och taklist gå runt det och sen måla det i samma färg som övriga snickerier. Det kommer att smälta in bra tror vi och förhoppningsvis se ut som ett platsbyggt skåp… fast det är helt och hållet fusk och en kuliss!! som är andra mycket populära fraser i byggnadsvårdssammanhang.

Det kommer att göra det så mycket lättare att inreda resten av rummet… dels får vi faktiskt mer plats i och med att vi slipper skaffa stora bokhyllor till pärmar och andra papper…dels behöver vi inte ha två skrivbord. Nu räcker det att hitta ett fint som man kan sitta som vanligt vid. Dessutom sparar vi pengar på att bara köpa detta enda skåp och det är ju inte fel… ska bli spännande att se hur vi kan få till det.

Igår på kvällen skrapade jag klart spegeldörren när lillebror ändå var här och fixade sina hallspeglar. Mats målade över det som är spacklat i taket i rummen. Resten ska strykas idag. Tyvärr blev det inte riktigt bra med spacklingen. Vi satte ju nya remsor över den gamla spacklingen…efter att Mats slipat men han fick inte ner dem tillräckligt i spacklet så de bubblade sig när han började måla. Men han fixade till det och hann ändå måla en gång.

Published in: on december 11, 2008 at 12:47  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2008/12/11/datorer-och-byggnadsvard/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

