Nu är det nära…

Snart kan jag börja tapetsera. Det ska bli så kul att äntligen få se tapeterna uppe på väggarna. Just nu ligger då bara i en kartong här hemma och väntar.

I helgen har Mats satt i de två sista fönstren i sovrummet och arbetsrummet. Fast vi inte har ändrat nåt annat utvändigt än just fönstren så ser det ändå mycket bättre ut än det gjorde innan. Kanske är det bara vi som ser det för att vi så gärna vill förändra huset så det blir som vi vill ha det…Men man ser verkligen skillnaden på de stora svarta tomma hål som det såg ut som innan och dessa nya fönstren. Visserligen är det inte handblåst glas som i originalfönstren men det blir ändå annorlunda. Framförallt spröjsen, storleken och färgen såklart.
ett nytt ett gammalt
sovrummet1

Taken i båda rummen är klara oxå och jag har hunnit med att skrapa klart spegeldörren…men längre kommer jag inte med den. Den har varit täckt av masonite och det sittter massor av spik i den. Jag letade efter nån av våra hovtänger/najtänger igår. Jag letade överallt och hittar inte en enda. Jag vet att vi har flera stycken. Mats brukar ha en i sin bil, vi har en på släpet med stängselmaterial och så tills för en vecka sedan hade jag en liten i källaren. Då lånade Anton den…och nu är även den borta! Antingen har vi en egen liten hustomte…eller några mucklor kanske som på Pettson och Findus gård, eller så är det Anton som gömmer saker. Mats är av med sin fogspruta oxå…och han brukar ha stenkoll på alla sina grejor. Mats skulle iallafall kolla på jobbet idag om en är där så jag kan komma vidare med dörren…
spegeldorr

Dörren är jättefin och vi har ett gammalt kammarlås som vi ska sätta dit. Har suttit ett där tidigare, det syns nu när jag skrapat så det är bara att sätta tillbaka. Snickerierna i arbetsrummet kommer att få samma färg som speglarna på dörren har idag.

Datorskåpet har jag oxå målat en gång, blandade till färgen igår och gjorde en strykning. Det kommer att bli jättebra men just nu är färgen inte särskilt upphetsande. Man skulle lätt kunna kalla den caffe latte och det är ju visserligen en färg som varit modern nu några år men det känns skumt i ett 1850-tals hus. Fast med tapeten vi valt förändras den.

Published in: on december 15, 2008 at 15:28  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2008/12/15/nu-ar-det-nara/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

