Såpskurning och hyvling.

Just nu är det ganska drygt igen…Jag bara väntar och väntar på att bli klar med rummen så vi kan börja inreda och flytta in i dem. Vi är i enormt behov av ett fungerande arbetsrum. Alla papper och annat viktigt ligger i olika mer eller mindre sorterade högar på ovanvåningen just nu. Dessutom medför vårt nya sovrum att det rum vi idag använder blir tomt så Anton kan flytta in där och hans lilla pytterum kan göras iordning till Maja. Det är en tillfällig lösning men de får åtminstone ett varsitt rum så länge. Maja som ju visserligen inte kräver så mycket eftersom hon bara är 3,5 månad har sina saker nerpackade i papperskassar för tillfället…och Anton som är 3 har massor av leksaker och ett minimalt rum på kanske 4 kvadrat. Med säng, byrå och ett litet bord med 4 stolar blir det inte mycket yta kvar att leka på. Tur att vi har ett stort kök… synd att alla Antons leksaker jämt ligger över hela köksgolvet…han har ärvt ordningssinnet (eller bristen på detsamma) av mig! Såsmåningon är tanken att Anton och Maja ska få ett varsitt rum på ovanvåningen med ett allrum mellan…men innan dess ska massor av andra saker göras.

Just nu håller jag på att såpskura golven i sovrummet och arbetsrummet. I sovrummen har jag hunnit med två gånger och i arbetsrummet bara en. Det är ett trist jobb men rummen är inte så stora så det går ganska fort. Naturligtvis är det inget skurgolv ännu men i sinom tid kommer det nog att bli det. Det är faktiskt skillnad på golvet nu mot när det var obehandlat. Det är mjukare och lenare. Antar att man skurar bort en del små ojämnheter.

Mats hyvlade igår upp alla golvsocklar samt virke till dörrkarmen och till ”dörröppningen” mellan sovrummet och arbetsrummet. Fönstersmygarna är oxå hyvlade men vi håller på att limma dem just nu. Sen är det målning. Blir inte så mycket med det just nu eftersom Anton är julledig från förskolan en vecka till och jag inte kan måla med honom i källaren. Han sitter inte still och väntar på att jag ska bli klar om man säger så 😉 Vi valde en väldigt enkel profil till golvsockeln som blir ca 15 cm hög. Fönster- och dörrfoder kommer bli ungefär 10 cm och ha en lite mer avancerad profil.

Så nu är det inget annat att göra än att skura på och sen börja måla foder och andra snickerier så fort jag hinner…men en klar fördel med att snickerierna inte är färdigmålade och kan sättas dit är att jag hinner skura många gånger. Annars hade jag nog slarvat och börjat möblera så fort jag bara kunde…
detalj-av-foder Detta är en detaljbild av fönsterfodret i badrumet, samma profil använder vi på fodren i sovrummet och arbetsrummet.

Published in: on januari 4, 2009 at 18:34  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/04/sapskurning-och-hyvling/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

