Planlösning 2.

Det är konstigt hur lätt det är att låsa sig vid en lösning och sen inte kunna se ytterligare möjligheter. Vi har tittat på och funderat kring det här förslaget massor av gånger och inte lyckats komma på nåt bättre men så igår diskuterade jag planlösningen fram och tillbaka med Sara och hon hade flera bra uppslag och det gjorde att jag oxå kom på nya ideér. Så nu har jag ritat om igen…

planlosning-parstuga Typisk planlösning i parstuga som är vanlig i hela Sverige

Ritningen ovan är en klassisk planlösning i en parstuga. På vardera sidan om förstugan och mellankammaren finns vardagsstugan och helgstugan. Denna planlösning påminner om vårt hus till viss del och det troliga är ju att det liknat detta tidigare men med fler väggar så man får rum på gavlarna.

alenas-planlosning Grannhusets planlösning ser ut ungefär så här

Grannfastigheten står sen många år tillbaka tomt och är ett underbart exempel på ett relativt orört hus. Det är utvändigt klätt med eternit (både tak och väggar) så fast det inte underhålls alls klarar det sig utan att förfalla nämnvärt. Invändigt är det pga ett konstigt arrendeavtal fortfarande fullt möblerat och det ser verkligen ut som om någon bara gått hemifrån och sen aldrig kommit tillbaka. Storleken och proportionerna minner mycket om vårt hus och jag har utgått dels från det huset men oxå utifrån vårt hus förutsättningar när jag gjort ritningarna. Jag vill gå tillbaka till en äldre rumsindelning både för att åter likna ett gammalt hus men oxå för att jag tycker det är en praktisk lösning.

skanna0003 Ett nytt förslag där köket och matdelen avdelas med väggar

Mitt största problem var ”skrubben” utanför badrumsdörren. Jag gillade inte alls att behöva dela sönder salens yta, vi vill ju att det ska kännas som en ursprunglig sal och det förstördes mycket av den lilla skrubben. Jag vet inte hur mycket obehag det hade gett upphov till att ha badrumsdörren direkt ut i salen men nu har jag lagt till en liten gästtoalett i hallen istället. På så sätt kan de som vill använda den och badrummet blir mer ”vårt”. Tanken i hallen har ändå från början varit att bygga klädkammare eller garderober längs den väggen på något sätt och då kan en del av utrymmet istället ganska enkelt göras om till toalett.

Jag har oxå låtit väggen mellan köksdelen och matdelen finnas kvar så det blir en tydligare gräns mellan beredningsdelen och matplatsen. Men detta är bara ett förslag. Det är en originalvägg men vi hade tänkt ta bort den eftersom halva redan är borttagen, på det här viset hade den fått vara kvar. Vet inte hur det påverkar ljuset och luftigheten i köket dock. Det kommer ju bara in ljus från baksidan när vi byggt upp hjärteväggen igen.

tankt-planlosning-4 Ett förslag där det är öppet mellan kök och matplats.

Här har väggen mellan köket och matplatsen tagits bort igen och dessutom har jag ritat till en klädkammare bredvid toaletten. Detta är väl den lösning som just nu känns mest aktuell. Men vi ska ju inte börja bygga än så vi hinner väl ändra oss massor av gånger till!

Published in: on januari 23, 2009 at 10:11  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/23/planlosning-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tycker att den sista är jättefin! Och det är ovärdeligt med en stor garderob i hallen, det kan jag lova!

  2. Ja vi är faktiskt riktigt nöjda med den lösningen så tack för hjälpen! Nu känns det som om vi hittat rätt.

    //Sophie


Kommentera

