Linoljesåpa vs hundkiss!

Hur glad blir man när man upptäcker att hunden varit inne på det nya trägolvet och kissat? Hon har 80 kvadratmeter golvyta som än så länge är täckt av plastmatta men nej hon väljer så klart det nya golvet…

Ska väl tillägga i och för sig att Ella inte kissat inne på i alla fall 2 år så det var ju en ren olycka…

Blev ju till att skura…det hade redan trängt ner ganska bra för hon hade ju gjort det nån gång under natten och jag upptäckte det inte förrän på förmiddagen. Dessutom är golvet uppenbarligen inte helt i våg för det hade runnit längs en planka genom nästan hela rummet…ett långt gult streck på kanske 15 centimeters bredd som jag inte alls blev glad av att se. Trodde aldrig det skulle gå bort men efter två omgångar med skurborsten och rejält med såpa är det nu helt borta… Så skönt! Jag som funderade på hur vi skulle kunna byta den plankan som jag trodde var förstörd. Men allra bäst med det hela är ju såklart att jag nu fått skurat två gånger till vilket jag säkert inte orkat med annars.

På helgerna håller Mats fortfarande på att köra ut virke så det sniglar sig framåt inomhus. Jag har inte ens kunnat måla i källaren för mitt målarställ brakade ihop totalt i söndags. Jag hade väl lagt upp för många brädor på det. Jag tillverkade det i Strömsnäsbruk där vi målade åtskilliga meter foder, socklar och framförallt pärlspont. Är bara två reglar som jag skruvat fast i väggen, borrat hål i och sen stuckit in rundstav i. Inget avancerat alltså men mycket praktiskt. I söndags sa det ialla fall upp sig för då gick de två översta rundstavarna av och drog med sig alla de andra på vägen ner… inkluderat alla nymålade lister som låg på! Inte alls roligt att få damm och smuts i all färg. För naturligtvis precis som mackor alltid hamnar med smöret neråt landade alla listerna med färgen neråt. Nu ska vi sätta dit järnrör istället. Vi har det hemma och det lär ju hålla betydligt bättre.

Just för tillfället går det dock framåt för Mats håller faktiskt på att sätta den andra fönstersmygen i sovrummet och han ska nog sätta fodren på fönstren där idag oxå. Sen får jag måla dem klart på plats. Förhoppningsvis hinner han sätta dörrkarm och foder till den samt golvlist imorgon.

Published in: on januari 24, 2009 at 20:27  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/24/linoljesapa-vs-hundkiss/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej,
    fin blogg första gången jag är här. Själva ligger vi i startgroparna för att bygga ”ett modernt” torp som sommarhus. Vi vill ha den gamla torpkänslan men det ska kännas att det är byggt år 2000… så jag kollar era tips om linolja.
    Hälsar
    /Malin

  2. Hej! Ja linoljesåpa är faktiskt smått fantastisk. Det funkar verkligen till det mesta av rengöringen i huset, jag har inget annat än det och en flaska fönsterputs i mitt städskåp numera. Ja förutom dammsugare och sånt då förstås 😉

    Spännande att bygga torp, det är så roligt att bygga eller renovera och sen efteråt veta att man har gjort det helt själv.

    //Sophie

  3. Oj, vilken rolig blogg! Jättespännande projekt ni tagit er an. Jag önskar er lycka till och ska följa er på vägen. Tack för titten!

    / Malin

  4. Ska försöka med linoljesåpa för att få bort hundkiss på mitt parkettgolv! Tack för tipset! Jag återkommer med resultatet!

    /Birgitta


Kommentera

