100%

Äntligen är sovrummet klart till 100% renoveringsmässigt. Alla snickerier är strukna minst 3 gånger med linoljefärg, till och med taklisten. Igår skrapade jag bort färg från fönsterrutorna (lite kladd blir det alltid när man målar) Jag har inte putsat dem utvändigt men det är lite för kallt just nu. Alla ytor är avtorkade och golvet dammsugit och skurat. Åtta gånger har jag hunnit med att skura och golvet är så fint. Och mjukt och lent. Nästan synd att sängen kommer dölja så mycket av det.

p2100008 Svanhalsprofil på taklisten

Lampan sitter ju uppe sen en tid tillbaka men nu hänger där även gardiner i fönstren. Det blev spetsgardinerna jag hade hemma. De är från Ikea och heter Alvine. De är fina tycker jag men jag har inte riktigt bestämt mig ändå ifall jag hellre vill ha de tunna vita bomullsgardinerna som jag för tillfället slarvat bort.

p2100006 Spetsgardiner

Nu återstår egentligen bara möblering och inflyttning!! Angående möbleringen har jag ju lite problem…för jag har inga möbler! Vi ska tillverka en ny säng men det har vi inte hunnit ännu. Sängen vi har vill jag helst slippa flytta in för då är det så lätt att den blir kvar där… Sängborden är samma sak…de passar inte längre. Sen har vi inte mer möbler i nuvarande sovrummet förutom en rad inbyggda garderober.

Vi har tänkt så småningom att bygga egna garderober som kommer att bli fristående, men så länge har vi ingen klädförvaring. Det finns inga möbler i huset jag kan ställa in där. Kanske min lilla soffa kan bo där så länge så det inte ser så tomt ut… Men då måste vi lyckas få ner den från ovanvåningen…inte så lätt att klättra på en ranglig trästege med en soffa på armen! Min mamma har ett halvrunt bord med svarvade ben som är jättefint och det ska jag få av henne. Det kommer passa fint.

Sen ska jag hänga upp lite tavlor. Jag är jättedålig på det. Jag har massor av tavlor men det brukar dröja länge innan de hamnar på väggen. Dels för att det helt enkelt inte blir av men oxå på grund av att jag målar själv och många av tavlorna jag har inte passar till torptapeter.

Så fort Mats kommer hem idag får jag ta en runda upp och kolla igenom mina gömmor där uppe… Sen ska jag ju faktiskt till Ikea på måndag. Ska köpa en massa förvaring till arbetsrummet och titta på ett sängöverkast. Tidskriftssamlare och lite annat vet jag oxå att jag ska köpa…sen brukar det alltid sluta med att man hittar nåt ytterligare som man behöver. Vi får väl se… Mats brukar säga handla tills du skäms. Jag antar att han hoppas att mitt samvete ska säga stopp innan pengarna tar slut 🙂

Published in: on februari 10, 2009 at 16:48  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/02/10/100/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Förebilderna då? 🙂

  2. Du får allt klättra upp på loftet själv och hämta ner det halvrunda bordet. Trätrappan dit är ju rena autobahn jämfört med er trästege…
    Jag tycker det blev snyggt med spetsgardinerna.

  3. Ja jag får väl lägga in det oxå. Fast jag tänkte flytta in lite mer inredning först…kan du vänta? 🙂

  4. Jag väntar, men otåligt som ett barn i en affär.

  5. Jättefint! Jag har också ett par Alvine-gardiner som ligger och väntar snällt i garderoben i väntan på att sättas upp. Jag blir väldigt sugen när jag ser hur fint ni gör det!

  6. Ja säga vad man vill om Ikeas spånskivemöbler men de har faktiskt en hel del fina saker oxå… //Sophie


Kommentera

