Arbetsrummet nästan klart.

Ett tag sedan jag uppdaterade men det är ändå inte så spännande att läsa om färg som torkar, det är nämligen det enda som pågår här hemma inomhus för tillfället. Mats har ju satt klart alla snickerier, förutom taklisten, och monterat/justerat klart datorskåpet oxå…och nu är det jag som ska slutföra och måla. Allt är struket minst två gånger och imorgon kan jag förhoppningsvis slipa och ge mig på sista strykningen…om det inte är så väl att det hunnit torka riktigt bra tills ikväll redan.

p2240011 Datorskåpet torkar… här fattas taklisten som blir vit och kommer att följa runt skåpet.

Skåpet blev faktiskt bättre än vad jag trodde. Eller från början hade jag en tanke om hur det skulle bli…men så höjde vi ju golvsockeln och då blev vi tvungna att kapa av skåpet på höjden lite. Var rätt tvekam till om det skulle bli bra sen men i slutändan har Mats fått ihop det fantastiskt bra tycker jag. Inte för att det ser ut som ett skåp som skulle kunna var ett platsbyggt originalskåp utan för att det smälter in bra i resten av rummet och kommer att hjälpa till att dölja datorn och alla pärmar.

Fönstersnickerierna är helt klara och jag ska sätta upp gardinstänger snart. Köpte två mormorsstänger med knoppar och väggfästen för 21 kr på tradera som jag tror att det blir. En glad överraskning sen när jag fick hem dem var att de dessutom var oanvända och fortfarande packade i kartong. De är obehandlade så jag funderar på vad jag ska göra med dem. Jag köpte tyg till gardiner när jag var på Ikea förra måndagen. Tyget heter Britt och kostar löjliga 7 kr metern. Vitt, tunt, vågig kant och små prickar på tyget. Får se om jag hänger det med ringar eller inte.

p2240001 Gardintyget hängandes på stegen som för tillfället är enda vägen upp till ovanvåningen…

p2240012 Fönstersnickerier i ca 20% obränd umbra

Det som grämer mig en hel del med gardinerna i både arbetsrummet och sovrummet är att de döljer så mycket av snickerierna. Foder och smygar är så vackra som de är men jag har svårt för fönster utan gardiner. Jag tycker att det känns kalt. Förr var det ju i och för sig ganska ovanligt med gardiner, speciellt i enklare torp eller så fäste man bara upp en gardinbräda ovanför fönstret och hängde en nätt kappa i den och då ser man ju betydligt mer av både fönstren och snickerierna. Jag funderar på om jag ska testa det istället. Jag har tyg hemma till det oxå och gardinbrädor kan Mats såga och hyvla till mig.

Vi har äntligen fått dit en karm och smyg mellan arbetsrumemt och köket oxå förresten. Vi tog ju upp en ny dörröppning för att enklare kunna placera trappan senare och då kunde vi ju oxå se hur innerväggarna var uppbyggda och hur de är påbyggda. Ingen vaker syn… Innerväggarna består av breda plank, precis som vi misstänkte och direkt på dessa, eller på tretex sitter de gamla tapeterna. De har jag visat tidigare här på bloggen. Sen är det ju påbyggnaden…

p2100014 Innerväggen i genomskärning i det nya dörrhålet. Kortet är taget uppåt och så att det till vänster är inne i arbetsrummet och påsalningen till höger är ut mot köket

Inne i arbetsrummet och sovrummet är det påsalat några centimeter och det har vi ju låtit vara för att spara in på både pengar och tid när vi gjorde vid dessa två rummen. Men sen när vi ska göra kök och hall av det som idag är kök kommer vi att riva ner åtminstone det som är påbyggt vid den senaste renoveringen. Som det ser ut i det nya dörrhålet har de byggt på nästan 10 centimeter för att räta upp väggarna. Beroende på hur det som kommer fram under ser ut så får vi ta ställning till hur vi ska gå vidare sen…men vi kommer riva bort allt gips och eventuell isolering så vi kan se hur de gamla timmerväggarna och eventuella väggmaterial ser ut.

Idag har jag oxå kommit en bra bit närmare att fixa mitt lilla skrivbord. Jag har visat det tidigare, köpte det av grannarna och tyvärr är skivan i riktigt dåligt skick, stora bitar av faneret är borta men resten är jättefint.

skrivbord Mitt lilla skrivbord

Jag funderade fram och tillbaka rätt mycket på olika alternativ, tänkte först bara måla skivan svart eller kanske marmorera den, ett annat alternativ var att klä den med skinn… Men så tänkte jag att jag kan ju kolla på ByggaHus om någon vet om man kan eller hur man då kan göra för att fanera om skivan istället. Sagt och gjort så la jag ut en fråga under möbelsnickeri och fick snabbt jättebra och kompetent hjälp. Både med var jag kunde hitta fanér och hur jag sen skulle göra. Har kollat lite på företagen som jag blev tipsad om men fick sen nys om ett ställe närheten…

Igår ringde jag till industrileverantören i Bjärnum som ska kunna beställa hem i princip vad som helst…de hade dock inte fanér men den jag pratade med visste att Ekmöbelfabriken i Bjärnum hade. Fick till och med numret av honom och där var det inga problem. Var bara att komma och hämta…sagt och gjort idag körde jag dit (är bara ca 1 mil hemifrån) Vilket ställe, Mats hade blivit helt lyrisk av alla snickerimaskiner i gjutjärn som fanns därinne. Och jättetrevlig var han som hjälpte mig. Han till och med visade hur jag skulle lägga ut bitarna och sedan kantskar han dem i deras enorma fanerskär så jag slipper det. 30 kronor kvadraten ville de ha och jag fick väl knappt två kvadrat, men jag gav honom en hundralapp för jag tyckte det var så billigt ändå. Jag hade ju ställt in mig på att det skulle kosta några hundra iallafall.

Så nu kan jag ge mig på att fixa skrivbordet och det ska bli jättekul. Hoppas bara att jag klarar av det, han jag köpte faneren av var nog inte så säker för när jag skulle gå sa han att sen när jag fördärvat det jag fick med mig var det bara att komma och hämta mer… 😉 Fast tidigare sa han att han tyckte det var bra att jag ville prova själv för man skulle inte var rädd för att vidga sina vyer! Vi får väl se hur det går…först och främst måste jag ju få bort det fanér som sitter kvar och slipa ytan helt slät.

Published in: on februari 24, 2009 at 11:12  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/02/24/arbetsrummet-nastan-klart/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tycker att du har lyckats så otroligt bra med färgsättningen! Vilken trivsam färg ni har på snickerierna och skåpet. Jag har precis beställt hem lite provburkar från både Ovolin och Allbäck för att kolla på kulörvarianter till panelen i vardagsrum och kök. Ska bli kul att testa!

  2. Tack! Ja jag är så glad att jag inte fegade och tog vita snickerier. Linoljefärg ger oxå så mycket till ytan, det blir vackert och inte bara målat.

    Har en påse med ovolins temperafärg hemma osm jag väntar på att hitta nåt lämpligt att måla med… Har inte testat tempera innan men det ska bli kul. Det är så roligt att hålla på med olika pigment och färgsorter.


Kommentera

