Äntligen förvaring i badrummet!

Medans färgen torkar både på väggarna i Antons nya rum och på snickerierna i arbetsrummet så har jag passat på att fixa till skåpet till badrummet. Vi har letat efter ett skåp ända sedan i somras när vi blev klara med badrummet men har inte lyckats hitta något.

Så hittade jag ett skåp på Blocket som jag tänkte kunde passa till Majas rum men när jag visade det för Mats var hans första kommentar: Till badrummet menar du? Den tanken hade inte ens slagit mig men det visade sig att måtten stämde utmärkt och kombinationen av lådor och skåp passar våra förvaringsönskemål i badrummet perfekt. Skåpet är ”nytt” och var inte speciellt charmerande som det var…möbler som ska se avlutade ut är ingen favorit.

p12900082 Före…

Nya skåp som ska se gamla ut har ofta ett lite förvanskat formspråk tycker jag. De brukar ha för stora och klumpiga fötter till exempel. Beslagen brukar inte heller vara fina. Alldeles för klumpiga och överdrivna. Gärna med lite fornnordiska mönster på. Och alltihop framhävs av att möblerna är trärena eller lutade. Sen att alla kvistar framträder gör att det ser så rörigt ut.

Från början hade jag tänkt måla skåpet, fast jag hade inte bestämt vilken färg. Jag schellackade det så länge för det måste ju göras på alla kvistar i vilket fall… sen ändrade jag mig och bestämde mig för att testa att betsa istället. Min bror har varit här några gånger och gjort möbler till sitt sovrum och han har betsat dem mörkbruna och den färgen tyckte jag passade i vårt badrum… Problem med schellacken!!! Fick slipa hela skåpet så jag fick bort all schellack…och det är ju inte direkt kvistrent möbelvirke som används till den här sortens skåp tyvärr! 🙂

Nåja, det var ganska lätt att slipa bort och skåpet blev ju ordentligt putsat åtminstone. Nu är det betsat och klart och står i badrummet. Första känslan var att det var ganska stort, men nu efter ett par dagar så känns det inte så längre. Vi jämför såklart med det skåp vi hade tidigare som var alldeles för litet…

p1010002 Det gamla badrumsskåpet.

Detta skåpet hade vi i Strömsnäsbruk. Det kommer från Ikea och är vitt i original men jag har grundat det med ca 7% järnoxidgul linoljefärg och sen laserat med linoljelasyr. Eftersom skåpet är i folie och högblankt från början sitter färgen inte så bra fast jag slipade innan jag målade. Men jag lackade över med två lager halvmatt interiörlack och det håller faktiskt jättebra. Iallafall så var det på tok för litet men man hade vant sig vid att ha det i badrummet… Därför blev det stor skillnad när vi flyttade upp detta…

p1010004 Efter.

Det rymmer allt vi behöver och passar in bra och jag tycker det blir mycket finare betsat än trärent. Men beslagen har jag problem med. Vet inte vilka vi vill ha! Så än så länge är där inga!

Published in: on februari 27, 2009 at 10:15  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/02/27/antligen-forvaring-i-badrummet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Blev jättebra tycker jag.
    Trevlig helg
    /Vimsingen

  2. ”Men beslagen har jag problem med. Vet inte vilka vi vill ha! Så än så länge är där inga!”

    Minskar användbarheten en smula misstänker jag… 🙂

    Snygg förvandling hursomhelst.

  3. Jo det blir ju lite knepigare att ta sig i lådorna…men varför ska allt vara så enkelt hela tiden? 😉 //Sophie

  4. snyggt jobbat, kan knappt tro att det är samma möbel…
    //Malin


Kommentera

