Antons rum.

Dags att uppdatera. Jag är just nu väldigt ineffektiv vad det gäller renoveringen. Mats jobbar ute med att fälla träd till ved och förbereda för höskörden…(vilket för tillfället innebär att han lagar gödselspridaren). Men det är ändå mig det hänger på här inne och för tillfället är det Antons rum som ska bli klart.

p2170044 Innan.

Jag har kommit så långt att jag har målat väggarna, satt upp fondtapeten och slipat listerna. Nu ska listerna målas och sen har ju Mats satt i ett större fönster och så fort han satt smygar och foder runt det så kan jag måla och sen är det klart. Detta är ju en tillfällig renovering. Meningen är att barnen ska få varsitt rum på ovanvåningen så småningom och detta rummet och det rum som Maja ska få (som Anton har idag) samt hallen ska bli vår nya sal.

Som det är idag så är den enda förändringen rent byggmässigt att han fått ett större fönster, annars är det bara färg och tapeter. Det får vara så så länge. Anton har själv valt färg och han fick välja mellan några olika tapeter oxå. Och naturligtvis har han hjälpt till att måla.

p21700401 Innan man målar måste man städa.

p2170046 Handlag med rollern

p3040016 Det ”nya” fönstret. Vissa av Antons viktigaste saker har redan fått flytta in oxå.

Jag har som sagt valt att måla och tapetsera. Till tapet blev det denna. Den kommer från Duro, ur kollektionen Atmosfär III och heter Djurriket. En nyproduktion av en tapet som ritades på 70-talet. Jag köpte bara en rulle och har satt upp två våder bredvid varandra på en vägg och två på den väggen som har en dörr. Sen är den tredje väggen full av garderober och fjärde väggen är den med fönster.

p3020010 Tapeterna.

Efter att jag tapetserat satt jag och Anton länge inne på rummet och tittade på tapeten och letade upp en massa djur. Ju längre man tittar desto fler hittar man. Min tanke har hela tiden varit att färglägga några av djuren, ett här och ett där, men nu vet jag inte det är så häftigt att skilja ur dem ur alla streck ändå.

p3020013 Närbild på tapeten. Hur många djur hittar du?

Det finns inte ett enda streck på tapeten som är slumpmässigt. Alla hör ihop med nåt djur och inget mellanrum nånstans är inte del av något djur. Det är inte alls den sortens tapet som jag i vanliga fall uppskattar och den har ju väldigt lite att göra med 1850-talet 😉 men jag är mycket imponerad av den enorma kreativitet och det arbete som ligger bakom den och jag tycker precis som Anton att den är cool!

Published in: on mars 4, 2009 at 09:22  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/03/04/antons-rum/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. Aaaaah, den blev jättefin! Visste inte att du hade en blogg. Den ska jag följa fr.o.m nu och se hur ert fina hus växer fram!

  2. Nyfiken på helheten! Kommer snart å kikar…
    / Antons Mormor

  3. Snyggt! (Som vanligt…) Den där tapeten vet jag någon därhemma som skulle gilla. Men hallå… förbereder för höskörden? Snacka om klimatförändringar. Ni är verkligen kontinentala där nere. Eller är det bara fråga om extrem framförhållning?

  4. Ja visst är tapeten häftig! Angående höskörden får det nog vara extrem framförhållning då 😉 Gödslas ska det ju göras rätt långt innan man kan skörda men det är väl inget vi ska göra de närmaste dagarna direkt…Men eftersom gödselspridaren gick sönder ifjol måste den lagas nu så den är klar när den ska användas! //Sophie

  5. Mycket trevlig blogg. Vilket hus som gömmer sig bakom bråten. Måste bara säga att det är ett fantastiskt arbete du och din man gör, helt otroligt. Det kommer att bli fint, och husets själ dyka upp när ni minst anar det. Omsorg och kärlek är vad som ger ett hus liv, och det får massor av er! Ser framemot panelbytet!

    Lycka till och ha det skoj,
    Louise/ Lavin

  6. Tack så mycket! Jo vi ser oxå mycket fram emot att plocka fram hur huset en gång sett ut. Det ska bli så roligt att se hur det blir. //Sophie

  7. Hej!

    Vilken fin sida du har, väldigt roligt att följa.

    Var i från kommer tapeten?

    Mvh

  8. Hej!

    Det stod ju där var den kom ifrån.

    Jag var så uppe i den fina tapeten…

  9. Ja den är jätterolig. Man kan titta ganska länge på den och ändå hittar man inte alla olika djur. //Sophie


Kommentera

