Inredning.

För att återgå till det vi egentligen vill hålla på med… att återställa huset, byggnadsvård och 1850-tals inredning så är det dags att sätta fart med arbetsrummet igen. Det har stått stilla nu i några veckor. Vi är helt klara med allt måleriarbete (förutom taklisten som ligger i källaren och skriker på mig att den vill bli målad och sättas upp) men jag har ändå inte kommit vidare. Jag har lite problem med inredningen nämligen. Vi har flyttat in datorn i skåpet och det blev faktiskt riktigt bra. Men sen då???

Jag tycker mycket av utmaningen och det roliga med ett gammalt hus är att inreda därefter. När vi nu lägger så mycket energi och tankemöda på att det ska bli rätt med till exempel snickerier, fönster, golv och tapeter så är det ju tråkigt om man sen bara struntar i möblerna och interiören i övrigt. Det känns för enkelt att bara kunna åka till Ikea och handla hem det man vill ha. Jag har definitivt inget emot Ikea men jag gillar att få fundera och leta och anstränga mig.

I huset i Strömsnäsbruk ansträngde jag mig mycket för att allt skulle stämma med den tid då huset var byggt. I matrummet tycker jag att vi lyckades alldeles utmärkt och jag trivdes verkligen i det rummet. Det var så trivsamt och nästan lättande att gå in i det rummet eftersom allt var i harmoni. Den känslan vill jag uppnå här oxå.

matsal1

Matsalen i Strömsnäsbruk.

matsalen

Här i sovrummet men även i arbetsrummet känner jag att det inte flyter ihop. Sängen och sängborden representerar inte oss och hur vi vill ha det. Det ser väl okej ut med Ikea sängen men ”rätt” sorts möbler framhäver ju även alla andra detaljer i rummet. Ett exempel är en liten kommod som jag köpte förra veckan. Hittade den på Blocket och på bilden där såg man inte riktigt hela skivan, eftersom jag tyckte att den var lik den lavoar vi har i källare och som vi hittade i gamla ladan så tänkte jag att man kunde ha dem som sängbord, jag tog helt enkelt för givet att även denna hade en liten överdel som vår har. Dörren saknades på kommoden. Men det kan ju åtgärdas. Nu visade det sig att det verkligen var en kommod så någon hylla fanns inte, däremot fin originalmålning. Nu står den hemma i sovrummet och jag vet inte om jag är knäpp men jag tycker att den framhäver framförallt tapeten men även snickerierna jämfört med vad de vita möblerna gör.

p3190008 Lavoaren vi hittade i vår lada. Den behöver ny färg för den är ommålad flera gånger rätt klumpigt.

p1010004a Kommoden jag köpte via Blocket, ska fixa en dörr men hänger nog ett litet draperi för så länge. Sen ska det andra saker till ovanpå den men så här ser det ut för tillfället…

Jag skulle gärna vilja inreda i 1850-tals stil med möbler med mycket utskurna detaljer och ”tinnar och torn” på. De är ofta ådringsmålade och väldigt vackra. Mitt skrivbord passar precis på den beskrivningen i och med sina fina smäckra svarvade ben. Och i källaren har jag en piedestal som jag köpte av grannarna, som jag oxå köpte skrivbordet av, men den är nytillverkad. Nu har jag målat om den, men det krävs en stykning till så resultatet kommer senare. Men den blev jättefin. Inte ådringsmålad dock!

p2120024 Jag köpte två för de ”hörde ihop” men jag tycker inte de gör det även om överdelarna är likadana. Jag tycker egentligen bara om den höga.

Att vi aldrig kan gå 100% hela vägen det inser jag och jag strävar inte efter det heller. Vi har för mycket personliga detajer och arvegods som betyder mycket för oss och kommer få plats i inredningen. Främst mindre saker dock och inte så mycket möbler. Men jag skulle vilja att grunden i inredningen har tydliga drag av 1850-talet och att man sen ändå kan kombinera detta med våra andra saker.

I möbelväg har vi inte så mycket möbler…vilket känns helt vansinnigt att skriva när det står möbler på hela ovanvåningen och i hela källaren samt att vi har en del i uthusen oxå…men det är inte den sortens möbler vi vill ha längre. Det är sekelskiftesmöbler som vi köpt på loppis och olika antik och kuriosabutiker och därför kommer vi göra oss av med dem liksom vi sålt hela äppelmöblemanget vi tidigare hade i matsalen. Och så är det en hel del nyare möbler som en apotekardisk från Jysk i urusel kvalité. Den har visserligen hängt med nu i 8 år men så har flera av handtagen trillat av och några lådor ramlar sönder med jämna mellanrum. 3 kistor har vi oxå i olika storlek, de är utmärkta att förvara saker i men tar en del utrymme i anspråk så vi får se vad vi ska göra med dem. Mycket av de möbler som står här är dessutom i stort behov av att fixas till och målas om och därför tar det ju en hel del tid att möblera…

Men det finns några saker som kommer att få framträdande platser i huset såsmåningom…till exempel ett runt bord på svarvat underrede, det har varit Mats farföräldrars och vi har även duken som ”hör till” och alltid legat på bordet. Sen har vi en liten soffa med guldfärgat medaljongtyg som jag fått av min mormor och morfar. Den syns på bilderna av matsalen ovan. Och på ovanvåningen står oxå ett bokskåp som varit min farmors mors, en överdel och en underdel med glasade dörrar. Det är ganska enkelt snickrat men jag tycker mycket om det. Mats vill dock inte ha det framme alls så det återstår väl att se om jag kan hitta nån plats där han tycker det kan gå an. 😉

Published in: on mars 28, 2009 at 23:08  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/03/28/inredning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Bokskåpet från Västantorp i Gamleby ska ju klart in i arbetsrummet. Det går väl att fixa till lite för jag vet ju att de inte riktigt passar ihop. Men 1850-tals möbler i ett torp från den tiden lär ju ha varit enkla, gjorda hemma eller av en lokal snickare. Så nog tycker jag att ditt arvegods passar in (även om det inte är från min sida..hi hi)
    Mamma

  2. Jag tar gärna en titt på möblerna innan ni säljer, om jag får! kommer snart ha hur mkt plats som helst ju;-)

  3. Ja du får gärna titta på dem. //Sophie

  4. ja det passar ju alldeles utmärkt i stilen men Mats tycker verkligen inte om det. Vi får väl se vad jag kan göra med det…så han ändrar sig //Sophie


Kommentera

