Gardinfunderingar.

Gardiner i gamla hus är svårt tycker jag. Ska man ha det eller inte? Och det är riktigt svårt att hitta såna som passar bra. Det var ju vanligast förr att man inte hade gardiner om jag har förstått rätt och egentligen är det väldigt synd att dölja våra fina fönster och snickerier nu när vi gjort dem. Men samtidigt har jag lite svårt för att trivas i rum utan gardiner, tycker att det ser naket ut och lite kalt. Speciellt utifrån ser det väldigt tomt ut.

p2240012 Fönsterdetaljer i arbetsrummet.

Sen är det ju oxå så att gardinerna fångar upp dagsljuset och sprider det i rummet om man har rätt gardiner. Det märktes tydligt i vår gamla matsal där jag sommartid hade vita spetsgardiner (samma som i sovrummet här nu) och vintertid mörkblå sammetsgardiner. På vintern var jag tvungen att ha kvar de vita gardinerna under så de stack fram lite närmast fönstret….annars blev kontrasten mellan det mörka tyget och fönstret så starkt att man bländades.

I sovrummet här blev det ju vita spetsgardiner från Ikea, bara raka längder ner till golvet och de är fina men jag tror ändå jag kommer byta till enkla i vitt slätt bomullstyg istället, när jag bara hittar dem! Tror det passar bättre till rummet och den känsla jag strävar efter.

Till arbetsrummet hade jag ju oxå köpt gardintyg på Ikea, tunt vitt med prickar på men det tyget var jag ändå inte riktigt nöjd med. Speciellt inte som jag har det lilla skrivbordet i källaren som väntar på att få stå framför ett av fönstren. Jag tycker inte det är snyggt när långa gardiner blir inklämda mellan fönsterbräda och möbel och det tyget tycker jag inte passar riktigt till gardiner som slutar vid fönsterbrädan, vilket jag generellt har svårt för…

Så har jag tänkt ett tag på att jag skulle testa hur det blir med gardinbrädor. Och förra fredagen drog jag faktiskt igång projektet…själv! Hade Mats vetat innan vad jag gjorde hade han nog varit rätt nervös på jobbet. Inte för mig men för sin hyvel 😉 För jag var ju tvungen att hyvla en bräda för att kunna tillverka gardinbrädor. Och jag har aldrig använt hyveln innan men det gick utmärkt!! Och det blev precis så fint som jag tänkte mig.

Sen fick jag dock vänta med att såga ut formen tills Mats kom hem för vi hade ett så dåligt blad på våran sticksåg. Men nu är det oxå gjort och de är strukna två gånger med samma blandning av vitt och obränd umbra som resten av snickerierna i arbetsrummet.

p1010002b1 Gardinbrädan uppe.

Jag borrade hål genom brädan, la den ovanpå fodret och skruvade sen fast den i det.

p1010004 Bomullsband på plats.

Bomullsbandet häftade jag fast, tror att jag satt tillräckligt många klammer.

Jag har tunt vitt tyg som jag sytt till så de passar. Har följt instruktionerna i Gysinges katalog och handbok. Både vad gäller gardinbrädorna och hur man fäster upp tyget. Lite knep och pillande för att få det bra men nu tror jag att jag lyckats. Tog en och en halv gånger tyg mot fönstrets bredd. Det blev inte alls bra för vecken blev stora och klumpiga.

p1010006a För stora veck som ser klumpiga ut.

Fick ta bort en del och sen provade jag igen och nu tror jag att jag är nöjd. Sydde sist i en rynktråd och drog upp gardinen i mitten. Ska bara putsa fönstren och ställa dit blommor så ser det nog riktigt trevligt ut.

p1010004c Så här blev det med mindre tyg.

p1010004d2 Och med rynktråd.

Published in: on mars 31, 2009 at 11:42  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/03/31/gardinfunderingar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ser härligt ljust och luftigt ut. Och ”skrynklet” runt fönstret kommer till sin rätt (det profilerade fönsterfodret alltså).

    Men var fick du tag i tyget? Det är väl inte ikea-tyget du nämner. Bomull?

  2. Jo det kommer från Ikea. Men det är många år sedan jag köpte det faktiskt. Sen har det fått fungera som gardiner i lite olika modeller… Det är bomull, tunt tunt nästan skirt är det. Och jag har stadkanten kvar ofållad längst ner. Jag blev riktigt nöjd. Och precis som du säger så döljs ju inte fönstersnickerierna.

    //Sophie


Kommentera

