Vår i Trädgården!

Ja nu har våren kommit på riktigt. Vi har inte speciellt mycket blommor för de som bodde här tidigare var inte intresserade av att sköta trädgården. Men det finns en del vårblommor iallafall. Tidigare har det ju funnits rabatter men de sista 30 åren har det bara växt igen och dessutom gått hästar ända uppe runt huset. Jag har rensat nässlor och nässlor och kirskål så det står härliga till och nu kommer en del blommor tillbaka som varit kvävda under allt ogräs.

I lördags tog jag kort på alla våra växter, roligt att ha som dokumentation mot senare år, vad händer egentligen i trädgården. Så än så länge finns dessa blommor i trädgården…vad jag vet!

Rätta mig gärna om jag har fel men detta är:
Vårlök, Snödroppe, Krokus, Krokus, Krokus och Scillor, Scillor, Krokus, Ackleja, Min rabatt med Acklejor, Fläder, Kaprifol, Humle (och lite ogräs ser jag), Plymspirea, Min flyttrabatt (med blåsippor, Gullvivor och Vitt Lötjnantshjärta samt Stormhatt) och sist våra två Katsuraträd eller Småkaketräd som de oxå kallas på grund av den söta lukten de sprider på hösten. Fast jag tycker det luktar sockervadd och tivoli 🙂

Acklejorna flyttade jag till rabatten ifjol, de kommer dels från vår förra trädgård och dels från stengäret vid solgropen där jag grävde fram dem när jag rensade där.

Flädern, Kaprifolen och Humlen flyttade jag oxå från Strömsnäsbruk. Både Kaprifolen och Flädern är födelsedagspresenter till mig som jag ju inte ville lämna.

Växterna i flytrabatten kommer oxå från Strömsnäsbruk…jag har dock på inga sätt länsat där utan bara tagit en bråkdel. Den trädgården svämmade över av gamla växter som bara blev fler och fler för varje år jag rensade bort ogräs. När vi flyttade hit fick jag i panik gräva en ny liten rabatt till de växter jag tog med mig. Det fanns inte en enda rest av en rabatt kvar som jag kunde använda så länge. Och vi vill inte sätta något runt huset ännu eftersom vi ändå ska riva och bygga och måla en massa där. Bättre att flytta dit blommorna sen.

Katsuraträden planterade vi förra våren för vi tycker så mycket om deras lukt. Och de är vackra oxå på hösten när de skiftar färg.

Published in: on april 8, 2009 at 08:22  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/04/08/var-i-tradgarden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

