Tessi och Lina

Jag har ju fått frågan om jag inte kan visa våra hästar och igårkväll släppte vi dem på betesmarken och då passade jag på att ta lite bilder på dem. Såklart blev de överlyckliga att få komma ut på nytt gräs även om det inte kommit upp så mycket. Hagen de gått i hela vintern är rejält nerbetad och där finns inget för dem att tugga på förutom det hö vi ger dem…nu har de iallafall lite gröna nya strån. Betesmarken är 2,5 hektar stor så de har bra yta att gå och leta på oxå.

Två hästar har vi här på gården. Tessi är en varmblodig travare som är född här. Jag fick henne av den förra ägaren, Tessi är född 1997 så hon blir 12 år iår. Hon har tydligen fin travstam men jag kan ingenting om trav utan min tanke har hela tiden varit att rida in henne. Vi kom en bit redan från början första sommaren och jag har suttit på henne och skrittat runt henne i hagen men eftersom jag inte har någonstans att rida på grus blev det sen så halt och blött i hagarna och sen blev jag gravid med Maja…och så rann allt ut i sanden kan man säga. Tessi är en ganska liten travare. Hon är bara 155 cm i manken ungefär och har inte så stora klumpiga drag som många varmblod har. Hon passar nog bättre som ridhäst än som travare med henns korta ben oxå.

p4170051 Raggig som bara den…men under all päls finns en fin liten häst faktiskt!

Tessi är tyvärr fruktansvärt huvudskygg, jag jobbar mycket med att få komma nära hennes huvud men vi gör knappt några framsteg längre. Från början kunde jag inte komma nära henne alls i hagen men nu kan jag ta henne utan problem så hon är ju fullt hanterbar men grimma och träns är svårt att hålla på med.

Vår andra häst är en Shetlandsponny som heter Lina. Hon är född 2006 så hon fyller 3 år iår. Vi köpte henne sommaren 2007 när hon var strax över ett år och hon är ju till stor del sällskap till Tessi men även Anton och Majas egen häst. Anton älskar henne och rider på henne ibland. Hon är ju inte inriden egentligen utan han sitter bara på henne, men hon är van vid både sadel och träns och att ha någon på ryggen. Nu har jag tänkt att hon ska köras in så vi kan motionera henne ordentligt.

antons-lina Ett riktigt litet charntroll med all man hon har…

När jag var liten hade jag en shettis och hon fick tyvärr kronisk fång vilket hon ju hade problem med varje sommar efter det. Hon kunde aldrig gå med de andra hästarna och fick vid flera tillfällen ont i benen. Såklart är jag lite orolig att även Lina ska få fång men får hon regelbunden motion ska risken vara betydligt mindre iallafall.

När vi fick hem Lina hade hon en liten fölsvans som knappt fanns och manen var stubbad för hon hade tydligen varit väldigt tovig när den förra ägaren fått hem henne (hon hade bara köpt henne som sällskap till sin egen häst och hade haft henne bara några månader) Nu har manen och svansen vuxit ut ordentligt och hon har en fantastiskt mjuk och len man som hänger långt ner på halsen i stora kaskader.

p41700481

p4170055 Lycka är att komma ut på nytt bete…då måste man busa lite!

Published in: on april 18, 2009 at 08:47  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/04/18/tessi-och-lina/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Thelma hälsar: Käka inte upp allt gräs – jag kanske dyker upp i sommar också!


Kommentera

