Två veckor har gått i trädgården…

…och det växer så man nästan ser det.

Här ovan är det först Citrongul Daglilja, en gammal sort som växte i överflöd i Strömsnäs men som tydligen är avår att få tag på i blomsterhandeln idag. Den luktar mycket gott. På andra bilden är det en blomma jag tror heter Blåstjärna till vänster och så Scillor. På tredje bilden närbild på Kattsuran, sen Acklejorna, Humlen som fått ordentlig fart iår, en Pärlhyacint, Kaprifolen och sist våra Blåsippor.

Jag har alltså hittat lite fler blommor…Blåstjärna och Pärlhyacint hade jag inte sett förra gången. Sen har jag oxå flera Malvor, tror att det är Myskmalva, de blommar med massor av vita blommor under lång tid senare på sommaren. De brukar blomma tills frosten tar dem i november. I strömsnäsbruk hade jag likadana fast mest rosa. En Schersmin har vi oxå, den var ett par meter hög när vi flyttade hit men i så dåligt skick att över hälften i den var dött. Vi kapade hela busken ca 2 decimeter från marken och sen väntade vi… Vi trodde knappt den klarat det men sen började det komma skott förra våren och nu är den ca 130 cm hög. Vi får väl se om den växer lika mycket iår och om det sen kommer några blommor igen. Schersmin luktar ju så fantastiskt gott.

Två stycken klematis har jag oxå. Den ena ska ha stora mörkblåa blommor och bli ett par meter hög, jag köpte den på Netto som en liten planta för några år sedan och sen har den haft det väldigt tufft. Första natten efter att jag satt ut den blev det frost och den frös sönder…sen hann det komma ett nytt skott samma sommar men det råkade jag luka bort som ogräs för jag trodde ju den var död.

Sommaren efter körde Mats över den med gräsklipparen och Ella har dragit upp den ett par gånger…hon har haft dragkamp med den. När vi flyttade hit hade jag planterat om den i kruka för att se om den kunde ta sig där och sen satte jag den i jorden här innan vintern. Nu står den mot en av stolparna till vår altan och ifjol fick den faktiskt chansen att bli runt en meter hög och några blommor hann den få… nu blir jag tvungen att flytta den iår igen eftersom altanen ska rivas… vi får väl se var den slutligen kan få ro.

Den andra fick jag av min mormor och morfar när vi flyttade hit. De hade haft den i sin trädgård och den var rätt stor då och satt på ett mindre växtstöd. Jag klippte dock ner den och den tog sig sen fint…men den kommer oxå få flyttas nu för den står vid altanen den oxå.

Vi får väl se längre fram vad som dyker upp mer…jag har några skott av vit gammal Syren som har tredubbla blommor men jag tror inte att den klarat sig. En Magnolia har jag oxå…men den har nog gett upp vid det här laget. Den har haft maximal otur ända sen jag fick den för flera år sedan…

Published in: on april 18, 2009 at 09:22  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/04/18/tva-veckor-har-gatt-i-tradgarden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

