Fynd i ladan!

Nu när väggarna är borta så kan vi ju som sagt se vad som finns inne i huset ordentligt! Vi trodde att vi skulle hitta hur många döda råttor som helst men inte då. Faktum är att vi inte har hittat ett endaste litet morrhår från nån råtta. Kilovis med råttbajs men inte nåt enda som ens kan likna ett lik. Inte ens uppe på brädorna under loftgolvet (där det bodde en hel hög som vi såg när vi tittade in och som vi sen såg på samma ställe även när de dött) hittade vi något. Där fanns inget kvar av dem heller. Jag vet inte hur det funkar med råttgift men något spår trodde jag ju vi skulle hitta. En levande råtta smet dock iväg när Mats pappa lyfte på en madrass när vi röjde på söndagen!

Och så mitt skåp! Nu äntligen kan jag titta på det ordentligt och faktiskt ser det ganska lovande ut. Skåpet fick jag syn på redan första gången jag tittade in i det som var verkstad, men det stod längst in bakom massor av bråte så man har inte kunnat komma åt det ordentligt. Dessutom har jag inte vågat gå in dit nu så länge råttorna varit där. Det har inte känts så tryggt att ha dem ovanför huvudet när man är där inne. Slitet och fyllt med skräp är det men jag har tyckt om det från början och varit väldigt nyfiken på hur det egentligen ser ut på nära håll. Jag vet inte riktigt hur gammalt det är så tips tar jag tacksamt emot!!!

Skåpet har två dörrar och under varje dörr en låda. Det finns inga beslag på de undre lådorna och jag har inte kunnat öppna dem ännu. Men i den vänstra delen av skåpet finns ingen botten så där ser man ju ”ner” i lådan under. Men det verkar som om den lådfronten bara är ”fusk” och att där inte funnits nån riktig låda utan bara fronten. Men jag har inte kunnat kolla det till 100% ännu.

p4210002 Mitt fina skåp.

p4210001a Nyckelhålsbeslagen.

p4210007 Baksidan.

Skåpet är ju slitet och lite har jag hittat där det är angripet av or men det ser faktiskt inte så farligt ut. Det är mest på listen i ovankanten som det är angripet. Fortfarande kan det vara helt kört för det står i en massa bråte och därför vet jag inte hur underdelen mår.Den kan vara helt upprutten av att ha stått direkt på marken inne i verkstaden…men å andra sidan står den på grus och det har hela tiden varit torrt där inne. Men vi får se när vi lyfter bort det hur det ser ut.

Skåpet är målat i vad jag tror kimrök blandat med vitt och listen som sitter på den ena dörren och täcker den andra är ren kimrökssvart tror jag. Inne i skåpet finns inredning, för hängande i den ena halvan och lådor och hyllor i den andra.

p4180024 Lådorna är fanerade med små knoppar i trä med pärlemorknapp i mitten.

Här saknas två lådor men en av dem har jag iallafall säkert för den har jag själv plockat ut. Den andra vet jag inte för den ”försvann” när vi rensade i ladan förra sommaren. Men jag har tre likadana lådor som jag hittat och jag har inte kollat ännu om en av dem är den som saknas… Mats har eldat upp en av de små men det måste ju inte vara den som hör till skåpet. Lådorna är för övrigt fulla av saker. Det har varit en dams skåp för det är sytillbehör och små vikta papper med färgpigment, brev som är från 1897-1907 och skolböcker… och en hel del annat som jag inte hunnit titta på ännu.

I den delen av skåpet finns ovanför lådorna en mindre svängd hylla och i högra kanten en bräda med hål. Jag gissar på skedställ men jag har för mig att det brukar vara skåror och inte hål men det kanske finns olika. Under lådorna finns ett hyllplan och sen bottnen på skåpet så det blir ju två hyllor.

p4210003 Överst i den högra delen finns skåpsinredning.

Vänstra delen av skåpet innehåller som sagt en knoppbräda som är svängbar och sen sitter det knoppbrädor på väggarna oxå.

p4180025 Knoppbräda som är svängbar.

Jag hoppas verkligen att skåpet är i bra skick när vi flyttar ut det. Jag är förälskad i det men Mats är inte alls förtjust med tanke på at det stått ute i ladan alla dessa år. Men vi får väl se hur det artar sig när det är ordentligt städat och skrubbat…kanske går det ändå inte att använda.

Published in: on april 21, 2009 at 09:49  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/04/21/fynd-i-ladan/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. … knoppar i trä med pärlemorknapp i mitten, vackert, 🙂

  2. Det ser ju ut som att det är överdelen till ett gammalt högskåp. Det fanns ingen underdel? Att döma av beslagen som inte är handgjorda så skulle jag gissa att skåpet är byggt i slutet av 1800-talet efter industrialiseringen men då kimrök fortfarande var en mycket populär möbelfärg. Men det är bara min gissning.

  3. Tack! jag tror själv på slutet av 1800. Beroende dels på utseendet men oxå pga att min mamma har ett skåp som är väldigt likt (vi har jämfört dem idag) som den de köpte av trodde var så gammalt. Det skåpet är byggt av en gammal byrå (smålådorna innuti)enl den förra ägaren och så verkar även vårt vara gjort. Då är det ju troligt att de ”finare” lådorna kommer från en 1850-tals möbel då det var modernt att ha mörka möbler.Det är mycket möjligt att det är samma snickare tom.

    Men ovandel är det nog inte… framgår inte av fotona men skåpet är ca 160 cm högt och 125 cm brett och då är det nog för stort för att vara överdel va? //Sophie

  4. Sophie!
    Det är befriande skönt med dina bilder på fyndet (och en del andra saker på bloggen). Du visar upp skåpet utan tillrättaläggning, i sin ”fyndmiljö”. Mer sån´t behövs i bloggosfären där shabby chic ofta härskar som inredningsideal. Jag antar att någon gång framöver kommer efter-bilder på skåpet.

    Jag tror fyndet kan bli funktionellt och jättefint!

  5. Tack så mycket! Skönt att det finns fler som tycker som jag om allt tillrättalagt 🙂 Jag ska försöka få in skåpet i verkstan nu…det har ju stått under bar himmel ett par veckor nu så det har ju vädrats ordentligt iallafall! //Sophie

  6. Kanonfint skåp! Praktiskt med smålådorna. Vi hittade också ett som stått ute i vedboden säkert i tio-tjugotals år, eller mer! Vi dammsög det och skurade både insida och utsida med linoljesåpa. Vi målade det i grågrön linoljefärg (Den gamla färgen var avflagad och inte original)
    Nu står skåpet i vår storstuga.
    Jag ser en intressant gammal glasflaska i ert skåp :)Ha en trevlig vecka!

  7. Spännande när man kan hitta gamla möbler i uthusen. Eller andra saker för den delen. Hopas vårt skåp kan användas precis som ert. Men rejäl rengöring och ny färg tror jag gör susen.

    Flaskorna ligger fortfarande kvar, de är fina. Får ta tag i att göra rent sakerna när ladan är helt borta, ska bli roligt att se vad som gömmer sig i skåpet… //Sophie

  8. […] del guldkorn och kopiösa mängder skräp. Skåpet är jag väldigt glad för, det jag skrivit om här tidigare. En hel del av grejorna som fanns i skåpet var oxå väldigt roliga att hitta. Flera brev […]


Kommentera

