Ytterligare två veckor i trädgården…

Och det växer verkligen så det knakar. Min absoluta favoritårstid det är nu, när värmen kommer och allt blir grönt och det blommar mer för var dag. Växterna vaknar upp och de nästan exploderar så fort går det. Jag har alltid älskat blommor och växter, det första ord jag sa var faktiskt blomma och min mamma brukade kalla mig Ferdinand när jag var liten… och jag kan vara tjurskallig så det räcker och blir över och är dessutom oxe… 😉

I min rabatt längs logväggen har Aklejorna verkligen fått fart. Den första, en liten som inte blir högre än 10 cm blommar redan med vackra blommor. Jag fick den ifjol av en av de jägare som hjälper oss hålla efter vildsvinen här. Han hade drivit upp plantor från frö och förstod att jag var svag för just Aklejor.

p4300058 Jägarens Akleja.

p4300059 Den är blå med vit insida.

p4300060 Här syns hur liten den är jämfört med de andra.

Jag flyttade ju Aklejorna dit ifjol på våren när de börjat komma upp, de växte tidigare i stengäret vid solgropen och fick inte så mycket chans bland allt ogräs. Förra året blommade de därför inte, de vissnade ju ner efter omplanteringen (de växte inne under stenar och annat bråte så rötterna tog lite stryk vid flytten) men iår har de verkligen tagit igen detta. Det finns hur många knoppar som helst på dem och stora är de. Ska bli roligt att se vilka olika färger och sorter jag har.

p5040008 Det verkar som om alla klarat sig, det finns 32 olika plantor i rabatten just nu.

Fruktträden har också tagit fart. I solgropen växer ett päronträd och ett äppelträd, vi har fällt tre mycket dåliga äppelträd innan och nu finns det plats för de två fruktträd som är kvar att växa lite. Päronträdet har speciell form på kronan eftersom ett av äppelträden tidigare växte rakt in i det från vänster. Ifjol fick vi mycket stora fina päron på trädet och nu när det blommar är det jättefint, men det behöver beskäras för att må bra.

p5040001 Päron.

p5040002 Äpple.

Äppelträdet ger inte så mycket frukt och behöver också beskäras ordentligt men jag tycker det är fint och vi vill inte ta ner så många träd för det är så lätt att det blir för öppet och tomt då. Dessutom bor nötväckan med sin familj i ett hål i stammen, de bodde där ifjol också. Och högst upp finns ett skatbo, men skatorna har lite problem med vår katt som klättrar ända upp och sätter sig i deras bo när de är där och försöker bygga så ifjol blev det inget av…

Bakom den gamla ladan som nu är riven växer ytterligare ett äppelträd, ett som vi ”hittade” ifjol. Vi har väl sett det tidigare men inte tänkt så mycket på det för vi har ju inte varit på baksidan av ladan så mycket. Men i somras bar det frukt, stora fina äpple. Jag tror att det är en sån sort som bara bär frukt vartannat år och därför har vi inte tänkt på det innan. Bak ladan finns oxå ett stort körsbärsträd som för tillfället blommar helt osannolikt vackert. Tyvärr står det precis där elledningen tidigare gått och därför är det kapat på ena sidan så det är väldigt fult. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med det ännu.

p4300067 Körsbär.

p4300065 och körsbärsblommor.

Mina pioner har även de kommit en bit på väg. Jag har fått dem av Mats syster och de är bondpioner som blommar med stora rosa blommor. Men ifjol blommade de aldrig för jag hade nog satt dem för djupt, i höstas flyttade jag dem och var noga med att sätta ögonen bara 6 cm under marken och nu finns det en knopp på den högsta stjälken så jag verkar ha lyckats. Nu har de ju dessutom fått sin slutgiltiga plats så nu kommer de få stå orörda och växa till sig och bli stora och fina. Pioner gillar ju inte att man håller på med dem.

p5040005 Bondpionen.

Sist visar jag humlen för den är en riktigt bra kandidat för att beskriva växtexplosionen. För fyra veckor sedan fanns bara ett par små 2 cm höga knoppar som stack upp ur jorden. De går knappt ens att se på bilden i det inlägget… men nu ser man den!

p5040009 Störarna lär nog inte räcka till i år heller.

Published in: on maj 4, 2009 at 09:37  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/05/04/ytterligare-tva-veckor-i-tradgarden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

