Mer trädgård och lite annat…

Igår firade vi min födelsedag med familjen och jag fick så mycket fina saker. Mycket hade med trädgården att göra och jag vet inte om det beror på att de alla tycker vi har tråkig och ful trädgård eller vad? 😉

Jag fick ett plommonträd, ett familjeträd, med tre sorters plommon inympade. Ska bli jätteroligt att se hur det ser ut när det börjar bära frukt. Med följde recept på plommonpaj så jag antar att jag blir tvungen att bjuda tillbaka när jag fått ihop tillräckligt många plommon… Vi planterade trädet idag på baksidan av huset där vi faktiskt inte har några växter alls nästan. Kanske kan vi få den sidan att kännas lite mer som trädgård och lite mindre som baksida nu oxå. Det är lite svårt med växter för tillfället eftersom vi ska planera om största delen av gräsmattan och få bort grunden efter den gamla ladan innan vi börjar plantera. Så platser att sätta växter permanent på är väldigt begränsade. Men där vi nu satte trädet tror jag att det kan trivas bra.

P5220189Plommonträdet.

Jag fick oxå ett löjtnantshjärta. Det är en så vacker blomma. Jag hade en vit tidigare men tyvärr dog den, de vita är väl lite känsligare för sol tror jag och det var nog därför den inte kom upp iår. Denna satte vi precis på kanten av stengäret utanför solgropen. tror det blir fint med en sån där som välkomnar litegrann.

P5220154 Löjtnantshjärta. Hoppas verkligen den trivs här.

För att fortsätta på trädgårdstemat fick jag oxå en hel låda med tagetes. 54 stycken i en grön trälåda. Vi får se vad jag ska göra med dem, kanske får de stå kvar ett tag i lådan för jag vet faktiskt inte var jag ska sätta dem.

P5220202De lyser glatt iallafall.

Jag fick även en bok skriven av Christina Ilminge som heter Bevara och sköta en gammal trädgård. Än så länge har jag bara hunnit läsa de första kapitlen men den verkar vara riktigt intressant och man lär sig massor. Jag tycker ju så mycket om många av de gamla klassiska torpväxterna och här beskrivs de och det ges även exempel på hur man kan komponera rabatter och hur man beskär fruktträd bland annat.

Sen kan jag inte låta bli att visa mitt bestickställ som jag oxå fick även om det inte har med trädgården att göra. Det kommer från en butik som heter Klinta som jag tycker har jättemycket fina saker. Tänkte att det kanske passar i köket såsmåningom. Nu ser det ju lite malplacerat ut på vår laminatdiskbänk men sen kommer det bli så bra och jag tycker det är så fint…

P5220004 Bestickstället från Klinta.

Published in: on maj 22, 2009 at 22:12  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/05/22/mer-tradgard-och-lite-annat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Grattis i efterskott!!

    Kramar från Bräkne-Hoby

  2. Tack så mycket! //Sophie

  3. Hej! Har en fråga gällande butiken Klinta. Jag undrar var den butiken ligger? Har sökt den men hittar endast företaget som säljer doftljus mm. Inte bestickstället? / Med vänlig hälsning, Niina

  4. Hej! Här dröjde svaret länge men jag har inte varit inne på denna bloggen på länge. Däremot är butiken Klinta nerlagd sedan ett par år tillbaka.


Kommentera

