Trädgården grönskar.

I trädgården har jag tillfört lite växter, förra veckan köpte jag tre bärbuskar. Jag måste ju börja någonstans om jag ska få bär. Jag köpte svarta och röda vinbär samt krusbär. En buske av varje som jag planterade utanför solgropen mot åkern. Där finns en stenkant som troligen gränsat till en gammal rabatt men den är för länge sedan igenväxt och där kommer inga andra trädgårdsväxter än prästkragar och lupiner så nu bestämde vi oss för att där skulle det passa bra att ha bärbuskar och rabarber. Vi har en liten rabarberplanta som jag hittat bakom ladan och den ska jag flytta dit oxå till hösten. Den står ganska skuggigt nu och kommer nog trivas bättre där den får rejält med sol och fin jord runt rötterna.

Annars är det fortfarande ladan vi arbetar med. Vi rensar och rensar och jag kör lass efter lass till tippen, och vi har skickat iväg tre fulla containrar med trä. Ändå finns det mer kvar men nu börjar vi faktiskt ana slutet och nästa vecka kommer min bror hit och gräver bort grunden så vi kan göra gräsmatta istället av den delen. Det ska bli väldigt skönt att få klart någon del av trädgården så vi kan plantera lite växter och få något som blir beständigt och inte bara tillfälligt. Många växter behöver ju lugn och ro för att trivas optimalt och vill inte bli runtflyttade.

Min enda rabatt blommar iallafall för fullt oavsett om växterna står där tillfälligt eller inte… Men så är det oxå lätt att sköta rabatter när man bara har en och den dessutom har så begränsat med växter. Aklejorna blommar nästan alla, några sorter är nog lite senare och har bara knoppar än så länge dock.

Published in: on maj 22, 2009 at 22:04  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/05/22/tradgarden-gronskar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

