Skatt eller skrot?

I och med att ladan är helt borta har vi oxå tagit hand om allt som fyllde den från golv till tak. En del guldkorn och kopiösa mängder skräp. Skåpet är jag väldigt glad för, det jag skrivit om här tidigare. En hel del av grejorna som fanns i skåpet var oxå väldigt roliga att hitta. Flera brev från en syster till den kvinna som tillsammans med sin man byggde denna gården i början på 1900-talet. Breven är skrivna i USA där systern bodde och de är fantastiskt roliga att läsa eftersom de beskriver en tid och miljö som är väldigt spännande. De är skrivna under de sista åren på 1800 och de första på 1900.

Sen är det ju alltid relativt vad som är värdefullt…det som någon anser vara skräp är fynd för nån annan. Det var ju därför vi valde att köpa gården utan att förre ägaren tömde alla uthus (dessutom hade vi nog fortfarande väntat på tillträde om vi skulle propsat på det).

P6060041 Gamla selar och träns.

P6060042 En betgrep, som man plockar upp betor med. Vi har hittat flera stycken.

P6060044 En speciell såg. Bladet är bara en knapp centimeter djupt så vi funderar på vad man använt den till. Kanske är det inte ens en såg. Roligt är iallafall att man tagit sig tid att snida till den så den liknar en häst.

P6060045 En lykta som är rostig och förmodligen långt ifrån funktionsduglig men jag tycker ändå den är fin.

P6060046 Här ligger det sisådär 1500 kr…i alla fall om du skulle beställt sakerna från gysinge. Och då är ju dessa ändå original! 😉 Beslag av olika slag har vi hittat massor och det är ju jättekul för mycket av det kan vi faktiskt använda till dörrar och annat.

P6060047 En bråkdel av alla de flaskor vi hittat…

P6060048 Det är skillnad på dåtidens transportlådor och dagens. Och denna har rymt många tändstickor för den är nog 70 cm hög och 80x60cm stor.

P6060050 Gamla vagnslyktor har vi hittat två stycken likadana.

P6060052 Den vänstra använder man när man tröskar säd men den högra har vi ingen aning om vad den är till.

Detta är en del av allt det som vi hittade i all bråte så nog tycker vi ändå att vi gjort en del fynd…men skönhet ligger ju i betraktarens ögon och för många är nog detta bara skrot ändå…

Published in: on juni 6, 2009 at 23:56  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/06/06/skatt-eller-skrot/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kul!
    Det är precis sån´t där som är så intressant att gå igenom. Personligen bedömer jag det som skatter. Jag har sett alltför många idogt rensa, lasta på släpkärra och köra till tippen. Grattis! Själv har jag aldrig tidigare sett en grep för betor eftersom här uppe aldrig odlats sockerbetor.

  2. Hej! Jag är också skrotfreak! Därför kul att se de vackra bilderna med de gamla redskapen.
    Du skrev nå´nstans om linoljesoppa. Jag använder Gysinges men det är sällan jag passerar Gysinge så det gäller att ransonera den.Vet du möjligtvis om det finns fler tillverkare?
    Med somriga hälsningar och tack på förhand!
    Christine Bergman
    christine.bergman@yahoo.se

  3. Ja de redskap man använde förr var bra mycket vackrare än de man oftast ser idag.

    Angående Linoljesåpan så vet jag inte om det finns nån annanstans. Jag brukar beställa 5 liter åt gången så räcker det ett tag…och så brukar det slinka med lite annat när man ändå beställer… 😉 Däremot vet jag att det diskuterats flitigt på Bygga Hus att det går lika bra att använda Grummes såpa. Att det nte förstör golven eller nåt men jag personligen tycker att linoljesåoan är effektivare för rengöring. //Sophie


Kommentera

