Byggnadsantikvarien!

Igår ringde jag byggnadsantikvarien på regionmuseet i Kristianstad. Det är han som höll i kurserna i Byggnadsvård som vi gick i April. Vi blev så inspirerade av honom då att vi gärna ville ha lite mer personlig hjälp av honom oxå. dessutom är han mycket trevlig. Jag har varit lite negativt inställd till att ta hit någon som sysslar med byggnadsvård eftersom det faktiskt känns pinsamt att vi bryr oss om sånt med tanke på hur huset ser ut…inget typexempel på ett hus värt att bevara direkt.

För det första ringde jag honom om var vi kan få tag på takstickor att komplettera med när vi ska lägga om taket. Han hade ett par tips så jag ska ringa dem och kolla om de har möjlighet att sälja.

Men så pratade vi om rådgivning på plats oxå. Vi velar jättemycket över hur vi ska göra med planlösning, utbyggnad och den befintliga lilla hallen. Så jag passade på att prata med honom om det oxå. Han bad mig maila några bilder och jag beskrev lite om huset. Bilderna här under skickade jag till honom (samt ett par till på detaljer och en på planlösningen sån den såg ut då vi flyttade in):

huset före veikkos renovering

P5220152

huset innan (1984) veikkos renovering

baksidan mars 08

Byggnadsantikvarien som heter Jimmy är jättetrevlig och hjälpsam. Och bara en kort stund efter att jag mailat hade jag fått ett svar med fler frågor och förslag på en tid när han kunde komma. Jag ringde upp honom och vi bestämde att han ska komma nästa torsdag. Det ska verkligen bli jättespännande att höra vad han tycker och vilka ideér han har.

Published in: on juni 9, 2009 at 22:13  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/06/09/byggnadsantikvarien/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det låter jätteroligt att få hjälp och tips av en byggnadsantikvarie! Hoppas att det går bra och att ni blir inspirerade!

    /Lina

  2. Takstickor, mmm… Det syns som ni ska ha kvar de gamla. Jag jublar! Framöver vore det nyttigt och intressant att få se hur de ser ut då de är frilagda.

    Så bra att ha en erfaren person att bolla tnkar och idéer med.

  3. MrsUniversum: Ja vi hoppas verkligen att vi kan behålla originaltaket under de nya tegelpannorna ( även om du nog inte trodde det när du skrev din första kommentar här 😉 ) Idag har jag pratat med en timmerman som troligen kunde fixa sickor av bra kvalité till oss. Hoppas bara hna kan fixa så mycket att det räcker till ”hålet” som blir när vi rivit kupan. Och jag lovar att det kommer bilder på taket utan betongpannor!!

    Bergagårdens Lina: Ja det ska verkligen bli spännande att höra vad han säger om det lilla vi hittat av gamla spår i huset. Hoppas på att han kan klargöra en del och komma med råd angående planlösningen och detaljer utvändigt som vi är osäkra på hur vi ska lösa. //Sophie


Kommentera

