Skrivbordet.

Till slut har jag då äntligen blivit klar med skrivbordet som jag köpte hos grannarna innan jul. Då var skivan i riktigt dåligt skick och för att överhuvudtaget kunna använda det var jag tvungen att åtgärda den på något sätt. Förmodligen har man haft blomkrukor eller nåt annat som läckt på den för mycket fanér hade lossnat och det som fanns kvar hade fläcker och andra skador. Resten av skrivbordet var dock i gott skick. Min första tanke var att måla skivan bara svart. Det hade säkert blivit bra men så bestämde jag mig ändå för att höra efter på ByggaHus vad de som håller på med möbelrenovering tycker. Där ställde jag frågan vad de tyckte jag skulle göra och jag fick jättebra respons, det kan man läsa om här. Av en forummedlem med namnet Pär H fick jag en så utförlig beskrivning av hur man fanerar så jag tänkte att jag testar. Det ångrar jag verkligen inte!

P1010022 Så här såg skivan ut när jag köpte skrivbordet.

Jag började med att försöka få bort det gamla faneret med varmluftspistolen och det fungerade inte alls. Sen testade jag diverse metoder med mer eller mindre lyckat resultat. Till slut var jag så trött på det att jag bara lät det stå…men så förra helgen bestämde jag mig för att testa med strykjärnet vilket jag fått rådet att prova av just Pär H. Jag trodde inte det skulle fungera heller eftersom varmluftspistolen inte gjorde det men där hade jag helt fel. Med ett smörgåspapper mellan var det bara att stryka över faneren och sen ta bort det med en spackel. Tog kanske en kvart!!! Och jag som slitit hur länge som helst innan utan att få bort något nästan.

Fanér fick jag tag på via Ekmöbelfabriken i Bjärnum, det var bara att komma dit och hämta och det gjorde jag för några månader sedan…innan jag tröttnade på att försöka få bort faneren. Efter att jag fått bort all fanér kunde vi fixa skivan som delat på sig. Vi limmade och tvingade sedan ihop den. Så slipade jag hela ytan jämn, spacklade och slipade igen.

P5310073 Slipat och spacklat och så är kanten maskerad så det inte ska komma lim på den.

Sen var det dags att sätta ihop fanérarken. De var i remsor som var ca 15 cm breda och efter lite pillande lyckades jag mönsterpassa ihop dem och sen tejpa med vanlig maskeringstejp kors och tvärs så det satt ihop bra. Av nån anledning fick jag lite för lite fanér med mig när jag köpte (det blev nog ett missförstånd med måttet). Det saknades ca 5 mm för att täcka hela ytan, jag fuskade lite och skarvade två remsor så längst bak finns en skarv på mitten av skivan men den syns faktiskt inte alls om man inte tittar nära nära.

P5310071 Tejpat och klart

För att få dit hela arket behövde jag hjälp av Mats. Han fick sköta kaveln, eftersom han är starkare än jag, och så höll jag fanérarket så det hamnade rätt. Vi limmade med vanligt kontaktlim och för att få tryck på ytan och pressa fast det vid skivan använde vi en vanlig brödkavel som vi kapat på mitten. Genom att korta den blir trycket fördelat på mindre yta. Det blev bra, vi fick nån bubbla men de gick att pressa ner genom att kavla lite till. Efter att det torkat till dagen efter renskar jag kanterna med ett rakblad. Det var det svåraste momentet eftersom det var krångligt att få rakbladet att följa kanten på skrivbordet, det ville ju hellre följa ådringen på fanéren. Men med lite envishet så gick det och så slipade jag ytan riktigt jämn.

P6020077Fanéren på plats och tillskuren. Fläckarna beror på att jag torkat av ytan och en del hunnit torka.

P6020081 Närbild på mönsterpassningen och en skarv mellan två fanérremsor.

Så var det dags för ytbehandling, jag använde lackbets men för att få riktigt rätt kulör så blandade jag i lite bränd terra linoljefärg. En strykning räckte och när det torkat helt lackade jag ytan två gånger med interiörlack. Jag ville inte använda fernissa eftersom det blir så blankt från början och schellack har jag aldrig jobbat med. Nu visste jag att detta skulle bli en bra yta så då använde jag lack.

P6020082 Betsad men ännu inte lackad yta.

P6060010 Och så här blev det på plats i arbetsrummet.
P6050023 Detaljbild på lådorna.

På bilderna ser det ut som om skivan och kanten är mörkare än resten av skrivbordet men det är den inte. Om man tittar på närbilden av lådorna (bilden precis ovanför här) så ser man där att kanten har samma färg som resten av skrivbordet. Jag är verkligen jätteglad att jag provade att fanera för resultatet blev mycket bättre än jag nånsin trodde. Säkert hade det varit fint med målad ksiva oxå men nu ser det ju ut som det gjorde när det var nytt och det är ju så här det var tänkt!

Published in: on juni 12, 2009 at 09:51  Comments (11)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/06/12/skrivbordet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Väldigt, väldigt fint! 🙂

  2. Åh, vad fint det blev! Blir avis på ditt slit :o)

  3. Supersnyggt! Kul att testa på nåt nytt också! Tack för tipset om räcket!!

    Ha en skön helg!

    Lina

  4. Skrivbordet blev fantastiskt fint. Överlag så har du en fantastisk känsla för inredning, Sophie! Ska bli så kul att komma hem till er när ni börjar komma i ordning lite mer.

  5. Jättefint! Vad duktiga ni är på allt ni gör, Kram från Bräkne-Hoby

  6. Vilken bra arbetsbeskrivning. Roligt att du bloggar om de här detaljerna och kanske får andra att övervinna en rädsla för att pröva fanering.

  7. Tack Sara. Hoppas vi ses snart. //Sophie

  8. Ja jag är verkligen glad att jag provade att fanera. Det var så roligt och lärorikt. Och kan jag uppmuntra nån annan att våga testa så blir jag jätteglad. //Sophie

  9. Vad fint skrivbordet blev!

  10. Tack ska du ha. Roligt att du tyckte om det! //Sophie

  11. […] jag ett par små fanérskador under handtaget (jag vet ju hur man gör nu efter att jag gjorde vid skrivbordet för nåt år sedan… ) Sen var det dags för första lagret färg. Jag köpte en provburk […]


Kommentera

