Min enda pion blommar.

Ja äntligen har pionen slagit ut. Jag fick den för några år sedan av Åsa, Mats syster, och den blommade när den stod i Strömsnäs men så flyttade jag den hit och efter det har den inte kommit igång. Pioner kan ju vara lite kräsna med hur de växer och förmodligen har jag fått den för djupt ner i jorden. I höstas fick den dock flytta in i rabatten och där verkar den trivas bättre. Nu ska den få stå ifred där och växa till sig ordentligt hoppas jag. Det är en bondpion så den passar ju utmärkt här hos oss. Jag älskar pioner men har bara en enda och den fick en enda blomma iår. Men den är så vacker.

P6280189

Tänk vad jag vore glad
om jag fick bo på pionens blad.
Då kunde jag sitta alldeles nära
och titta och lukta på allt det skära.

(ur Majas Alfabet av Lena Andersson)

Eller förresten så har jag ju en pion till…en liten stackars stjälk på 15 cm som jag räddade ur gräsmattan i Strömsnäs redan första året vi bodde där. Då 2004 växte den insnärjd i allt gräs och jag flyttade den till rabatten. Jag hade ett elände att få upp den ur gräsmattan hel och sen har den tagit sig men inte blivit så stor eftersom den råkat bli uppdragen nångång och avklippt av gräsklipparen ett par gånger. Nu har jag flyttat den oxå till rabatten och där ska den väl förhoppningsvisfå vara ifred…roten har blivit flera gånger större sen jag först grävde upp den och nu kom det två små stänglar iår…vi får se hur det artar sig nästa år…

I trädgården har Aklejorna annars blommat över men nu kommer det lite andra blommor som är desto mer långlivade i sin blommning. Mina malvor har slått ut och de brukar blomma troget nu fram tills frosten tar dem i November. De växer överallt och jag tycker de är jättefina. Det kommer fler för varje år och de tre som växer framför solgropen har blivit riktigt stora nu när inga djur går och betar där längre.

P6280205 vitt och grönt…

För tillfället verkar färgtemat i trädgården vara vitt och grönt så storbalarna som än så länge ligger kvar ute på åkrarna passar ju in… 🙂 Förutom Malvorna så blommar även Schersminen. Det är vi väldigt glada över för nu vet vi att den tagit sig ordentligt efter att vi kapade den jäms med marken för ett och ett halvt år sedan. Den var stor då men tre fjärdedelar av den var död och den såg väldigt risig och tråkig ut. Vi chansade på att den skulle komma tillbaka om vi sågade ner den helt och det har den verkligen gjort. I fjol kom bara grenar och blad men iår blommar den med massor av helt ljuvligt doftande blommor. På kvällen när man är ute kommer det stråk förbi som man nästan blir vimmelkantig av…och från andra hållet kommer doften från Kaprifolen som oxå slagit ut för första gången. Och när de blommat över kommer såpnejlikorna som växer vid schersminens rötter att slå ut och sprida sin söta doft istället. Något vi är rörande överens om jag och Mats då det gäller trädgården är att vi ska ha en som doftar… mycket!

P6280183 En blomma…

P6280184av hundratals.

Plymspirean har oxå slagit ut och det sjunger av liv när man kommer nära. Humlorna älskar den och där flyger hur många som helst runt och i hela tiden. När jag var liten hade min mamma en Plymspirea i trädgården (ja den finns fortfarande kvar) som växte som i en cirkel. Inne i mitten fanns ett tomrum och där brukade vi krypa in och gömma oss. Det var så mysigt att sitta där under bladen och se ut men inte synas.

P6280198Humlegottis.

Vi har ju inte så mycket till planerad tädgård ännu och intefinns det så mycket gammal trädgård kvar heller men jag håller på att samla på mig växter och planera hur jag vill att den ska se ut. Jag har upptäckt traderas kategori trädgård och där har jag gjort flera fynd än så länge. Fyra olika sorters Akleja kunde jag inte motstå… och ett Fänrikshjärta. Fem Daggkåpor kom förra veckan och nu väntar jag på 5 små stockrosplantor. Min rabatt längs logen som är den enda jag har börjar bli överfull. Jag har nu inte bara pionerna och akljeorna där bredvid humlestörarna utan nu växer även mina tradera fynd där tillsammans med cirka 40 dagliljor som jag planterat in från min lilla rabatt jag nu satt igen. Dessutom finns där Ormrot jag fått av min svägerska Jessika och några Malvor som fått flytta in från gräsmattan. Över hundra plantor trängs där och snart måste jag göra nåt åt det… det blir nog till att gräva lite rabatter i solgropen till hösten!

Published in: on juni 29, 2009 at 20:02  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/06/29/min-enda-pion-blommar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Ja plymspirean finns allt kvar men du får inte plats i mitten längre….det är upp till nästa generation – och så Fanny så klart!


Kommentera

