Vi har kommit en liten bit…

men fy så långt det är kvar. Mats har rivit ner all gips och all isolering. Bak väggarna dök de gamla takstolarna upp med sticketaket på. Ser väldigt bra ut det lilla vi kan se än så länge. Imorgon blir det ett par lass till tippen med gips och isolering. Sen fortsätter han väl riva ner stommen innifrån antar jag. Fönstret och balkongdörren är urtagna så vi har öppet rakt in där uppe. Det innebär lite bättre luft inomhus. Vi har hemskt klimat inomhus så här års. Kvävande hett och kvalmigt. Det finns ingen ventilation överhuvudtaget. Murstocken är ju nertagen och väggarna tätade med plast och papp. Luften står helt still och det känns nästan som att gå in i en vägg när man kommer in…usch. Ska bli skönt när det blir bättre.

P7060015 De har inte sparat på isoleringen iallafall…

Vädrar gör vi konstant. Det enda som hjälper något är att ha tvärdrag hela tiden. I förrgår resulterade det i att en av mina stora fina Mårbackor föll ut genom fönstret och landade på ”huvudet”. Den blev illa åtgången men kommer att ta sig igen. Synd bara för den blommade så jättefint. Men istället för fem Mårbackor har jag nu tio för jag gjorde sticklingar av de avbrutna skotten. Hoppas de tar sig ordentligt. Kan ju vara trevligt med fler mårbackor senare…

P7060019 Stackars liten…nu är den så stor som den var när jag köpte dem i mars ungefär.

Jag håller på med mitt lilla bord, fast idag har det inte blivit nåt gjort för det torkar fortfarande. När det är klart ska jag nog faktiskt ta tag i glasverandan. Vi köpte en gammal via Blocket i vintras som kommer passa perfekt både i utseende och storlek. Det var inte lätt att hitta en som var tillräckligt liten, eller hade tillräckligt låga fönster och dörrar. Vårt hus är ju lågt och många verandor vi tittat på har fönster som är runt 160 cm höga…det hade inte fungerat. För tillfället är den svartmålad och flagar förskräckligt. Men alla rutor utom en är original munblåst glas. Lås och nyckel är de gamla och till och med fönsterbrädorna som är profilerade finns med. ett stort minus är att många av rutorna är omkittade med silikon. Jag förstår inte varför man kittar med vanligt silikon på fönster. Det blir fult och klumpigt och det kommer ändå in fukt bakom. Fast det är inte så omöjligt att få bort och det är väl i och för sig positivt för mig…

Jag vet precis hur jag vill att glasverandan och hallen innanför ska se ut. Det är långt tills dess att det blir klart men i mitt huvud kan jag se det framför mig hur lätt som helst. Jag vill ha det ljust…och det ska vara dubbel fasspont eller pärlspont på väggarna. Vi har hittat småbitar av båda sorterna här i ladan. Golvet ska vara trägolv (eventuellt blir det tegelgolv eftersom vi då kan ha golvvärme och det är förbaskat praktiskt med barn och hund) som är målat rutigt… eller enfärgat med en fin trasmatta. Denna mattan här under som Sussie med bloggen Granne med Selma lottar ut just nu skulle passa ruskigt bra! 😉

Bild1 Denna skulle nog trivas i vår hall…

Rakt fram när man kommer in kommer det finnas en dörr in till en liten toalett och bredvid den trappan upp. Sen går det en dörr till vänster in i matrummet och en till höger in i salen… tur man har sina drömmar och fantasier… Känns som om det är väldigt långt tills vi är där men i och med att vi nu faktiskt börjat riva kupan känns det så mycket närmre.

Published in: on juli 6, 2009 at 20:57  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/07/06/vi-har-kommit-en-liten-bit/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det är härligt stora tag ni tar som kommer att märkas ordentligt i husets planlösning och fasader. Härligt! Hur blir ventilationen framöver?

    Skönt positiv inställning till ”förstörd” pelargon – det blev 5 istället för 1.

  2. Hej!
    Vet inte hur jag ramlade in här, men jag blev kvar väldigt länge! =)
    Vilket härligt hus ni har och vad fint det blir!
    Det var så kul att läsa, för det är precis samma saker vi går igenom med vårt hus från 1917 som varit arbetarbostäder för 4 familjer vid en såg. Tyvärr finns inte mycket bevarat, varken historia eller inredning, men man letar ju som en detektiv så fort man river nån stans.

    Lycka till med resten!

  3. Ja nu händer det grejor!! 🙂 Ventilationen är ett problem för oss. Vi har ju tänkt mura en ny murstock och då blir det troligen ventilationskanal/er i den. Det beror lite på hur stor den blir. Vill att den ska se bra ut på utsidan och man får ju inte mura som förr. Vi får väl förmodligen sätta ventiler i väggarna oxå nånstans. Vi håller på att fundera över nån bra lösning. Under tiden sover vi för tillfället bra med sval frisk luft i huset eftersom vi har ett stort hål i taket!! //Sophie

  4. Roligt att du hittade hit. Välkommen tillbaka! Ska kolla in hos dig oxå senare. //Sophie


Kommentera

