Färgsättning.

Nu har vi röjt upp runt huset så det ser ganska trevligt ut igen. Vi har tagit bort ställningarna och flyttat dem till baksidan och kört till tippen med det sista skräpet. Sen har vi spikrensat reglar och annat virke som vi bestämde oss för att spara. Kupan var ju inte mer än 15-20 år gammal utvändigt (bara 5 år sen de inredde invändigt tror vi) så en hel del virke kändes det bra onödigt att slänga.

Räcket på ”altanen” har vi bestämt oss för att ta bort, det ser bara konstigt ut med två stumpar som sticker ut från väggen. Sen har jag sagt till Mats flera gånger att vi måste ta bort trappan oxå och han har bara tittat konstigt på mig och sagt -”Varför det, den kan väl va kvar så länge?” Jag har tittat konstigt på honom och funderat på hur han tänker egentligen…men så visade det ju sig att jag menade furutrappan (som vi tagit ut innifrån) som ligger på altanen eftersom jag inte orkade bära den längre när den skulle ut och Mats trodde jag menade stentrappan framför ytterdörren. Han trodde jag tyckte vi skulle ta bort den eftersom den ändå ska bort senare och att vi då skulle få klättra in i princip… 😀 Kommunikation är inte fel ibland!!

baksidan ligger på is eftersom det ösregnar mest hela tiden… eller iallafall ett par gånger varje dag . Inte så kul att slänga ner alla betongpannor då. Istället har Mats passat på att klyva upp läkt till baksidan (för där kommer de gamla läkten inte att stämma) och jag har börjat skrapa färg från glasverandan. Vi har mätt upp den oxå äntligen och den passar inte så bra som den är i nuläget men den kommer passa utmärkt om vi låter tillverka, eller tillverkar, två extra fönster. Den består av en pardörr och två fönster på vardera 50 cm (en båge i varje) som suttit mot framsidan där den suttit tidigare samt två fönster på 1 meter var som suttit på sidorna. Vår utbyggnad är bredare men om vi sätter de två breda fönstren på varsin sida om dörren och tillverkar två nya breda fönster och sätter dessa tillsammans med de smalare på sidorna kommer de att passa jättebra. Glasverandan är som jag nämnt tidigare målad svart (men har tidigre varit helt vit ser jag nu när jag skrapar) och fönstren är ”kittade” med silikon. Det går dock ganska lätt att skära bort med rakblad.

Igår kväll satt vi inne och ritade och funderade kring färgsättning. Jag har inte gjort nån skalenlig teckning av huset innan så vi har inte sett det framför oss ”på riktigt” hur det kommer bli. Nu gjorde jag det och sen färglade jag lite olika förslag på verandan. Huset ska målas med falu ljus och knutar och foder i några % grön umbra. Fönstren på själva huset är målade med en blandning av vitt och järnoxidgult. Taknocken som blir i trä kommer vi troligen behandla med Roslagsmahogny. Där finns inget vi är tveksamma över med de färgerna, men verandan är vi inte riktigt klara med.

Vi kommer att göra verandan som ett sekelskiftestillskott på huset. Vi tror att det ser bäst ut. Tillsammans med dörren och fönstren (som ju är typiskt sekelskifte med spröjsningen) blir det nog klumpigt med vanlig lockläkt och panel. Istället klär vi den med 4 tums pärlspont som målas med faluljus. Till foder och knutar blir det profilerade lister istället för de släta vi kommer ha på huset. Dessa kommer vara i samma grå som på huset.

färgsättning engelsk röd Grå fönsterbågar och dörren i engelskt rött.

Alternativet med engelskt rött är fint men lite mörkt kan jag tycka. Jag vill inte ha fönsterbågarna i rött oxå för känslan ska vara att verandan är lätt och ”tårtpapperslik” med spröjsningen.

färgsättning oxidgrönGrå fönsterbågar och oxidgrön dörr.

Grön dörr lyser verkligen upp och det tycker vi mycket om. Särskilt Mats gillar detta alternativet. Han gillar inte den engelskt röda dörren alls. Findörren på gamla hus hade ofta en avvikande stark färg så man säkert skulle se att den var speciell och finare är de andra. Det som då sätter emot hos mig är att vi tänkt måla alla uthusportar och dörrar i oxidgrön. Då passar det inte med grönt även på husets ytterdörr. Stalldörrarna är redan gröna, likaså dörren till brunnshuset. Portarna på de andra byggnaderna har varit svarta men jag håller på att måla om dem gröna.

färgsättning järnoxidgul Både dörr och fönsterbågar i samma järnoxidgula som de andra fönstren.

Detta alternativ med samma färg som övriga huset ger ett lugnt och trivsamt uttryck. Det som ser mest ålderdomligt ut kan jag tycka. Samtidigt smälter verandan kanske in FÖR mycket just därför. Och alldeles säkert finns det fler alternativ som vi inte tänkt på… Synpunkter mottages tacksamt på dessa förslag eller andra möjliga!

Det är roligt att se huset framför sig så som det kommer bli. Det är svårt att tänka sig in i fast vi vetat hela tiden hur färgsättnignen skulle vara och taket etc. Men just helheten är svår att få ihop i huvudet ibland. Det ser bra ut och inte alls oproportionerligt som jag tycker om utbyggnaden nu. Det beror väl troligen på att den nu saknar fönster helt och det bara sitter en mörk smal dörr på den. Skönt att se att den kommer se ut att höra ihop med huset bättre sedan.

Published in: on juli 19, 2009 at 12:04  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/07/19/fargsattning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Sista alternativet med gul dörr om jag får välja. Lungt, harmoniskt och gammalt.
    Åsså vet du ju vad jag gillar gröna dörrar 🙂

  2. Jag tycker i vart fall absolut inte engelskt rött. Jag kan hålla med din man om att en grön skulle vara kul, men själv föredrar jag den gula.

  3. definitivt det gula alternativet om jag får tycka. vi kommer måla om alla bruna dörrar på vår bod till ockragult, känns helt rätt mot falurött.

  4. Jeg fandt din blog og synes det er et utroligt flot projekt I er i gang med. Held og lykke. Der er intet smukkere end en skånelænge der genopdages i al sin simple skønhed. Et lille ps. Jeg synes der mangler en skorsten (i mursten med udkragning forstås) for at fuldende billedet. Men det har I sikkert også allerede funderet på.

    mvh

    Katrine på Linderödsåsen

  5. Tack för responsen! Hittills tycker alla som vi. Vi gillar ju oxå alternativet med gula dörrar och fönsterbågar bäst. Då blir det nog så… Vi har dock inte valt ockragult. Det var väldigt vanligt att använda just den kulören på snickerier förr men då vi målar med Gysinges linoljefärger tycker vi deras gulockra är alldeles för brun i oblandad form och blandar man drar den åt rosa. Istället valde vi järnoxidgult som vi tycker stämmer bättre överens med vad vi söker.

    Katrine: Du har helt rätt i att det saknas en skorsten. Jag har glömt att rita dit den. Det finns ingen idag men vi kommer att mura upp en i tegel (åtminstone ovan nock) så att vi kan ha rörspis i salen och kanske nån värmekälla till, vedspis t ex. //Sophie

  6. Vi valde att måla vår dörr i gulockra av precis samma anledning som ni. Fast vårt trapphus är ju i en och en halv våning med balkong, och balkongdörren fick bli kromoxidgrön. Det ÄR en jättetrevlig färg och den funkar bra ihop med gult. De flesta av våra uthusdörrar är visserligen också gröna (de viktigaste – dasset, härbret, logen etc men inte ladugården), men jag tycker nog inte att det spelar så stor roll. Dörren blir tillräckligt pampig ändå.

  7. Hej Sophie och tack för kommentaren i vår blogg.
    Har kikat runt lite och tycker ni gör ett helt fantastiskt jobb. Ni har möjligtvis ingen blogg från det förra huset ni flyttade ifrån? Lycka till med det fortsatta skapandet.

  8. hej Maria! Ja gulockra är egentligen en vacker färg och den som traditionellt använts på gamla hus tillsammans med falu ljus och foder med grön umbra och vitt. Men vi tycker inte alls om den gulockra som Gysinge säljer (och där köper vi all färg än så länge) den är alldeles för brun. Därför valde vi järnoxidgult istället och då fick vi fram den färg vi ville ha. Vi kommer att välja gult även på verandan. Det blir bra. Det ser iallafall ut så på mina teckningar. :-)//Sophie

  9. Tack för berömmet. Alltid roligt att få uppskattning för det man gör! Vi har långt kvar men renoveringen är ju så rolig! Visst är det tungt och drygt ibland när man tycker man bara står och stampar men vill man använda trraditionella material och metoder så får man väl ta det…

    Jag hade ingen blogg när vi renoverade vårt förra hus men jag kan väl lägga ut lite bilder här… //Sophie

  10. Hallå och tack för titten!!
    Ojoj ni har då verkligen arbetat men super fint blir det, vet inte vilken färg jag skulle välja det var svårt…..
    Ha det gott
    Kram Marith


Kommentera

