Min botaniska trädgård.

Att ha flyttat från en trädgård med över 100 olika sorters äldre växter till en trädgård som tjänat som bete för kor och hästar de senaste åren är inte speciellt roligt. Trädgården i Strömsnäs var tidigare känd som den finaste i byn (men det är väl en 40 år sen för mellan dess och tills vi flyttade dit sköttes den inte alls). Då vi flyttade dit var den mycket nergången och helt oskött. Gräsmattan var en äng med halvmeterhögt gräs och full av prästkragar och blåklint samt allehanda andra ogräs och sly. Det är vackert med ängar men passar inte riktigt i ett villaområde så vi omvandlade det till gräsmatta igen och efterhand som jag rensade i igenvuxna rabatter och längs kanter så kom det fler och fler växter. Då vi flyttade in fanns det runt 30 och när vi flyttade 3 år senare över 100 olika både vanliga och ovanliga sorter som är svåra att få tag på idag. Jag planterade inte in mer än en handfull! Gamla växter klarar tydligen av ganska tuffa förhållanden…

Nu har vi bott här i två år och faktiskt har jag iår hittat flera blommor som inte synts tidigare. Jag tycker det är jätteroligt. Det finns inga spår av rabatter kvar här, mer än den stenkant som finns längst ner i bakkant av Solgropen. Där växer dock bara massor av prästkragar och lupiner. Längs sidorna på Solgropens insida finns sluttande kanter som varit rabatter men idag består av ogräs, därifrån har jag flyttat Aklejorna som nu står i den enda rabatt jag har (den längs logen) Jag ser att där kommer fler nu iår och dessutom har där dykt upp Borstnejlika i vitt och rosa, vita Borstnejlikor har jag även hittat bakom maskinhallen iår.

I sommar har vi inte hunnit med att klippa gräset som vi brukar nu när vi lagt allt krut på takbytet så även i gräsmattan har det komit fram växter jag inte sett förr. Jag vet inte vad det är för något och tar tacksamt emot hjälp! Kanske är det ogräs men innan jag vet vill jag inte göra nåt med dem.

P7290007 Dessa blad har dykt upp i gräsmattan, växer på en ca kvadratmeterstor yta, de är 5-10 cm stora.

P7290008 Dessa blad växer på den kant till solgropen som jag vet varit rabatt, är kanske bara ogräs eller? Ca 20 cm höga i en liten klunga.

P7290006 Denna lilla gula blomma sprider sig längs marken nere i gräsmattan på flera ställen i och utanför Solgropen.

Det är spännande att det faktiskt kommer tillbaka växter fast det gått djur och betat, kanske kan vi få ihop lite fina växter som funnits här från början ändå.

Published in: on juli 29, 2009 at 14:24  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/07/29/min-botaniska-tradgard/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Den gula har jag. Den kallas penningört. Den har jag planterat bland mina stenar.

    Jag tycker det är svårt med trädgård. Andra har så fina rabatter jag vet faktiskt inte hur man får ihop dem riktigt. Men jag tränar. I år har även här trädgården fått ligga lite i träda beroende på andra reparationer.

    Vad erat hus har blivit annorlunda! Riktigt fint.

  2. Hej Sophie!

    Kan ej namn på de här men på bild nr 1 är det en växt som är en riktigt marktäckare men roligare än den bilden, blir den inte. Den sprids även in i gräsmattan vilket kan ställa till…
    Nr 2 är ej ogräs!!!Det är en jätte fin blomma som växer ganska brett med lågt och blommar hela sommaren med underbara rosa blommor(små öppna klockor) bara den får plats och näring.
    Nr 3 passar vid sten partier, sprids som ogräs och bör ansas, ej så fin till hösten med fin färgklick i trädgården.
    Hoppas det hjälper dig lite på traven:-)
    mvh, Maggan

  3. Jag köpte några av nr 3 på handelsträdgården igår. Det är inte en penningört, men väl penningblad (Lysimachia nummularia).

  4. Men så kul att gå runt på tomten och fynda….
    OM jag vore du så skulle jag ta upp alla tveksamma fall och plantera dem i krukor så du får lite ordning på dem.
    Penningbladet- de med gula blommor på revor är jätte snyggt att ha i stenparti eller över en krukkant.
    Rödbladig revsuga är första bilden och den är oxå fin i stenpartier, snygg att kombinera med silverbladiga växter.
    Den i mitten påminner om Näva men jag är inte säker…
    Lycka till…
    Kram Marith

  5. Ja det är ingen dum idé att sätta plantorna i krukor så länge. Det kanske jag skulle göra till våren när det börjar komma upp igen. Tack oxå för hjälpen med vad det är för något. Nu vet jag att det är Revsuga, Penningblad och en näva jag har hittat. Så får vi se vad jag hittar nästa gång jag kollar runt… //Sophie

  6. Den gula heter inte Penningört utan Penningblad……den som kommenteras att det blir blåa blommor heter Revsuga.
    Kerstin


Kommentera

