Hovdala Slott.

Semestern är slut och Mats har börjat jobba igen. Det går något långsammare här hemma nu men å andra sidan är det jag som ska måla för att vi ska komma vidare. Jag har grundat alla vindskivor med Gysinges utomhusgrundfrg. Den ska ju vara bra för att förhindra att man får mögelpåväxt på färgen. Vi använde den i Strömsnäs oxå och vi hade aldrig några problem där men det hade vi kanske inte fått annars heller. Jag vet inte men det känns onödigt att chansa.

Vattbrädorna är strukna med Roslagsmahogny. Jag blandade i en slatt engelskt rött för att få färg som stämde med huset och taket. Det ser ut att bli bra.

Igår strök jag takfotsbrädorna med Falu röd. Vi har tänkt måla huset med Falu ljus som vi ska koka själv men takfotsbrädorna ska ju sättas upp nu och behöver målas först. Vi funderade ett tag och jag rådgjorde med mitt ständiga bollplank Sara 😀 och vi kom fram till att det nog inte gör så mycket att vi målar dem med vanlig Falu röd och huset med Falu ljus. Framför takfotsbrädorna kommer det ju dessutom sitta hängrännor så man kommer inte se dem så mycket.

När jag ändå var igång och målade igårkväll så strök jag tre sidor på Såghuset oxå. Det har stått omålat nu ett år och började bli ganska grått men vi har ju tänkt hela tiden att ha det rött. Det blev fint. Nu ska jag sätta upp locklisterna och sen stryka det igen. Och fönstren ska sättas i såklart…

I fredags var jag och några vänner på picknick på Hovdala. Hovdala är ett naturområde som tills för några år sedan var militärt övningsområde men nu är kommunens. Där håller de på och utvecklar hela tiden för att göra det mer tillgängligt och attraktivt för de som bor här och turister. På området finns vandringsslingor, hundslingor, ridslinga och badsjö, fiskemöjligheter och mycket vacker natur.

P7310010 Utsikten från där vi satt och åt. Faktiskt kan man se ända hem till oss här. Nånstans inne i skogen ungefär 1/4 in från den vänstra kanten bor vi! 🙂

Dessutom ligger Hovdala slott där. Ett vackert nästan 500 år gammalt slott med en fantastisk trädgård och många fina byggnader. För mer information och historia läs här. Där gick vi och tittade på alla gamla blomsorter och köksväxter som finns där. En sån trädgård skulle jag inte tacka nej till…men det var som Mats sa: Det är väl enkelt att ha en sån när man har nån som får betalt för att sköta den! 🙂

P7310020 Huvudingången är genom tornet.

P7310053 Tornet från baksidan. I byggnaden framför är det numera café, restaurang och butik.

I slottet där familjen Ehrenborg bodde kan man gå med på visning/guidning varje dag nu på sommaren. Man kan oxå få guidad rundtur i trädgården av trädgårdsmästaren.

P7310018Själva boningsdelen av slottet.

Trädgården ligger lite avsides och är uppbyggd i ramar med grusgångar runt om. Runt hela trädgården är det en ganska hög häck. I varje ram som är kanske 3×3 meter finns flera sorters blommor och allt är symmetriskt planterat på höjd och bredd och i färg. Både nyttoväxter och vanliga blommor är blandade i ramarna.

P7310036 Fantastiska klotrunda Dahlior.

P7310044 Jungfrun i det gröna. En svårfotad växt. Det var svårt att bara titta på den och få en tydlig bild. Den såg suddig ut på nåt sätt.

Just Jungfrun i det gröna har jag stött på i flera böcker om gamla trädgårdar. Den verkar varit en vanlig växt men jag hade aldrig tidigare sett den varken på bild eller på riktigt. Nu är jag helt förälskad och måste ha sån sen när jag har lite rabatter.

P7310047 Tänk att ha en sån här trädgård med grusgångar och allting i olika lådor.

Till slottet hör även en park med träd. Både vanliga och ovanliga sorter. I parken växer två par förlovningsträd. Träd som planterades nån gång runt 1880 som symboler för förlovningarna mellan två par. Eken står för det skrovliga lite grövre manliga och boken för det släta/mjuka kvinnliga. En fantastiskt romantisk idé även om just de som förlovade sig inte fick uppleva trädens storhet så som de ser ut nu.

P7310059 Ett av de två förlovningsträd som finns i parken runt slottet.

P7310060 Det ena överlever inte utan det andra…

Den 6:e september klockan 11-17 anordnas Byggnadsvårdsdag på slottet. Det har varit det ett par gånger tidigare oxå och vi var där första gången. Jätteroligt även om det inte var så stort. Hoppas det har blivit lite större nu och att det finns fler företag och hantverkare där.

Published in: on augusti 6, 2009 at 14:52  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/08/06/hovdala-slott/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

