Jag ska måla hela världen…

Åtminstone känns det så efter de här dagarna. I helgen har det varit såna där dagar som man måste ta till vara för de kommer sällan när man behöver dem! Allt har flutit på utan strul och bekymmer. Inget har gått sönder när man behövt använda det och allt har funnits hemma så det har inte blivit en massa onödigt körande som tar tid. Det är skönt när allt funkar som man vill…vi har ju hunnit med massor av saker.

I lördags målade jag nockbrädorna med Roslagsmahogny, vattbrädorna som jag målade i början på veckan hade inte torkat riktigt så jag provade att ställa ut dem istället. De låg staplade i stallet (med strö imellan) men där är ju alltid skuggigt och kallare än ute. Verkar som om det var smart för nu är de torra. Färgar av sig litegrann men de har ju några dagar till på sig innan de ska upp på taket. Hur nu det ska gå till att få upp nockarna…

P8100019 Vi tror att nyansen kommer stämma bra sen med taket och falu ljus.

Mats har hyvlat en del i helgen och sen städade han hela verkstan/hyvleriet för det behövdes verkligen. Vi har dåligt med förvaring fast vi har flera uthus… så han får samsas med en del trädgårdsredskap och trädgårdstraktorn och så mitt stora fina skåp som jag hittade i ladan. Det tar en del plats men just nu kan vi inte förvara detta nån annanstans. Vi städade även utomhus på kvällen och klippte gräset. Skönt att ha fått undan alla saker och ha ordning omkring gården.

P8090005 När man hyvlar måste man ha hörselskydd…men Maja var inte riktigt bekväm med dem hon hade.

Igår gjorde jag mellanstrykningen på vindskivorna. De ska vara grå (vitt och grön umbra) i samma kulör som fönsterbågarna och sedermera fönster- och dörrfoder samt knutar. Färgen ser väldigt mörkt grå ut när jag målar i stallet men när man vi tog ut en bräda såg det bra ut. Vi sätter upp dem och ser och skulle vi tycka de ska vara ljusare kan vi bara blanda mer vitt i sista strykningen. Den ska ju ändå göras på plats.

P8100020 Två strykningar klara och nu ska de bara torka så vi kan sätta upp dem.

Under tiden jag målade satte Mats igång med att hyvla virke till nya portar till logen eller verkstan som ju numera är på logen! Han hann bli nästan klar, fattades bara rejäla skruv och bultar så gångjärnen sitter med mindre skruv sålänge. Han ska köpa ordentliga idag. Det blev jättebra med nya portar. Än så länge är bara sponten målad så det inte ska bli glipor sen när de torkar isär. Vi valde att göra två hela portar istället för att he den ena delad men vi har gjort dem olika breda som de var innan. Det är rätt bra för man öppnar oftast bara en ändå när man ska in. De andra hade gjort sitt, de var trasiga och stjärthakarna som satt i väggen hade böjts och brädorna närmast portarna var knäckta.

P8090002 Så här såg de ut innan…

P8090001 Den vänstra dörren var delad men vi hade satt ihop dem för delarna bara kärvade.

P8100021 Så här ser de ut nu. Låset är inte ditsatt ännu och det ska på ett gångjärn till på varje dörr… och färg såklart!

De gamla portarna var dessutom svåra att öppna eftersom de hängt sig och glipan uppe vid taket hade vi lagat provisoriskt med en bräda för att stoppa svalorna…vilket inte hjälpte eftersom de hittade andra vägar in. Nu är de inne på 3:e eller 4:e kullen ungar och vi har ladusvalor överallt. Vi har flera par som häckar inne på logen och i stallet och de är jättefina och trevliga att ha här men de sitter på höhissen på logen och bajsar på allt Mats har i verkstan så därför tänkte vi att de inte skulle få komma in iår. Det var dock lättare sagt än gjort att hindra dem…

P8100025 Vacker men jobbig 😀

Och när de redan byggt bo låter vi dem såklart vara. De har dock andra byggnader på gården där de kan bo så till nästa år ska vi försöka stänga ute dem från logen åtminstone.

Jag hann med att skrapa bort gammal färg från den ena stalldörren oxå. Det behövdes och när jag skrapat även den andra ska båda två och portarna målas kromoxidgröna.

P8090004 Sliten men grön.

P8100018 Blev inte så mycket färg kvar…

Dörrarna till stallet har varit gröna hela tiden, så också dörren till brunnshuset. De andra portarna och dörrarna på gården har dock varit svarta (troligen målade med stenkolstjära) men vi tycker det blir mycket finare med grönt så alla dörrarna får den färgen nu. För nån månad sen började jag måla portarna till maskinhallen. Där finns två portöppningar (alltså 4 portar) och de mindre portarna var i så bra skick så vi tänker behålla dem som de är. Därför skrapade och borstade jag av den och målade. Det ska ju inte gå att måla med annan färg på tjära men det var ju extremt många år sedan dörrarna behandlades sist så jag testade. Det verkar gå bra. Första strykningen blir bra och det är inga problem att få det att fästa. Sen har jag hunnit stryka en av portarna två gånger och den är väldigt blank, nästan plastig. Vet inte om det beror på tjäran eller om det kommer bli mattare, hade faktiskt balsamterpentin i den här färgen så det kanske är det. Har börjat på första strykningen på den ena av de stora portarna oxå för den är hel förutom precis i nederkant. Mats ska laga i med en bräda på tvären där senare.

P8100022 Det ser lite dumt ut med halvmålat men det ska åtgärdas snart!

Tycker det ser mycket trevligare ut med grönt än svart. Det röda på väggarna blir rödare oxå och allt ser ljusare ut. Förutom den målningen hann jag skrapa lite lös slamfärg på logväggen och måla i med ny falu röd. Och så är ju såghuset målat en gång… även om det gjordes i veckan!

P8100027 Ser så naket tomt ut med tomma fönsterhål. Måste sätta i dem så det blir klart! Och nockarna som vi fick med när vi köpte de enkupiga takpannorna ska vi lägga på såghuset för där saknas nock.

Published in: on augusti 10, 2009 at 11:10  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/08/10/jag-ska-mala-hela-varlden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vilka synliga resultat. Det måste kännas skönt!?
    Och jag instämmer i att gröna portar blir trevligare än svarta på eran gård – trots att jag själv nyss tjärat dörrar hemmavid.

  2. Grönt är skönt – ja visst men svart har också sin charm 🙂

  3. Även om de säkert är besvärliga kan jag inte låta bli att vara avundsjuk på era svalor. Älskar svalor.

    Har en liten fråga till dig. Ni köpte fönster med spröjs. Om jag förstod det hela rätt så köpte ni omålade fönster. Det jag undrar över är spröjsets insida på ett omålat fönster. Hur kommer man åt det? Eller målar de just den detaljen?

  4. Jo nog är de besvärliga de där svalorna. Men ack så vackra och gracila där de flyger in och ut ur ladan. Jag tycker oxå mycket om dem och skulle inte vilja vara utan dem…men vi skulle uppskatta om de höll sig till de andra byggnaderna på gården där det inte gör nåt att de bajsar 🙂

    Angående fönstren så är de helt omålade men vi har kopplade fönster så de går ju att öppna och då kan man måla spröjsen invändigt oxå. Vi har alltså inga färdiga kasetter av glas utan vanliga kopplade tvåglasfönster helt i trä. //Sophie

  5. Hm – tror att jag också koplar nu 🙂

  6. +p

  7. 🙂


Kommentera

