Surt sa räven…

…om rönnbären.
P8180003 Rött rött rött!

Iår är det enorma mängder rönnbär. Träden runt gården är alldeles röda och grenarna hänger under tyngden. Rönnbärsträden är väldigt vackra både på våren när de blommar, nu när bären lyser röda och senare i höst när bladen skiftar färg. Jag har fått lära mig att är det mycket rönnbär blir det en kall vinter. Men det finns oxå talesätt som säger precis tvärtom. Att är det mycket rönnbär blir det ingen snö för grenarna orkar inte bära både bären och snön. Vi får väl se vad som gäller senare i vinter! Det är ju perfekt när det finns båda varianterna av talesätt. Då blir ju något av det rätt iallafall 🙂

Jag har tänkt att jag ska plocka in och göra Rönnbärsgelé som är mycket gott. Och nu när jag letade lite på nätet hittade jag flera andra recept som låter spännande. Kanske skulle jag passa på när det är så gott om bär, ifjol var det nästan inga alls. Jag hittade recept på både snaps, sylt och saft bland annat. Snaps går det inte åt mycket här hemma men det kunde vara kul att testa att göra ändå. Sylt låter surt på Rönnbär men mycket av den bittra smaken försvinner om det hunnit bli frost innan man plockar dem. Om man inte vill vänta eller är rädd att fåglarna ska hinna före kan man plocka och frysa dem först istället. Det fungerar lika bra.

P8180009 Nästan mogna.

Jag hittade en del olika pyssel med Rönnbär också, som till exempel en gardin av torkade rönnbär och så klart massor av kransar och dekorationer.

ronnbarfonster

Rönnbärsgardin.

Bilden på Rönnbärsgardinen är lånad från Strömsö

Kanske skulle jag ta in lite rönnbär och ha inne, det lyser upp fint och jag har ganska ont om krukväxter för tillfället. Jag har ju mina Mårbackor som blommar ihärdigt och växer så det knakar. Jag har fem stycken stora. Fyra köpte jag i våras och den femte fick jag ifjol av min bror med familj. Jag har haft två i varje sovrumsfönster men Mats tyckte det fick vara nog nu. Han anser att vi lika gärna kunde struntat i att byta fönster och haft kvar de gamla fula om jag ändå ska fylla dem med blommor så man inte ser varken fönstren eller ut…han har ju en viss poäng i det! 😀 Men de är ju så fina och det är roligt att de växer så bra, men nu har jag satt ut dem i köket istället där vi har kvar de gamla fula fönstren…där gör det inget att de skymmer…

P8180005a Ja jag förstår vad Mats menar med att de är för stora…och att det är synd på de fina fönstren!

Undrar just vad han säger nästa år när det kommer att vara dubbelt så många Mårbackapelargoner…för mina sticklingar, som blev efter att en av de stora rasat ut genom fönstret, har tagit sig allihopa. Fast de är ju små än så länge. Tänker mig att de ska trivas på den blivande glasverandan sen.

P8180012 Småttingarna.

Den stora anledningen till att jag inte har så många blommor är ganska enkel…vi ska snart byta alla fönster och under den tiden kommer det vara svårt att ha dem nånstans. Så det får helt enkelt vänta. Men lite rönnbär skulle vara fint att ha så länge kanske…så ser det inte så tomt ut. Det lyser ju upp fint nu till hösten.

P8170013 De fula perspektivfönstren är svåra att få trevliga så där behövs lite extra piff…

Published in: on augusti 18, 2009 at 11:06  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/08/18/surt-sa-raven/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Aha ..flyttat på kistan! Ser bra ut men u blev jag ju nyfiken på hur det ser ut i hallen?
    Finns husrum för mårbackesmåttingar längre ner på vägen….

  2. Det ser inte alls bra ut i hallen…tomt och tråkigt. Jag hann inte dit! Men det blev mycket bättre i köket/vardagsrummet. Fast omtag till gardinerna hade inte skadat. 🙂 //Sophie P.s Mårbackabäbisarna stannar om jag får bestämma!!

  3. Så fin rönnen är… dessutom ser det ut som ni har djur gående där, ser ut som lövfri mulbeteshöjd under träden – en skuggig lövfri ”rand” under träden.

  4. Ja rönnarna är fantastiska iår. Och ja det går djur där. Tidigare kor men nu våra hästar. Så det är väl korna som har sett till att det blivit så från början. tror inte hästarna betar av träden så mycket nu för de har så mycket gräs ändå men de håller nog efter det en del. Tycker det är fint med den kanten på träden.//Sophie

  5. Vilka otroligt fina pelargoner! Jag har kämpat med mina i flera år och i år lyckades jag äntligen få alla att överleva vintern men bara en enda har blommat. Man kan bli deprimerad för mindre!

  6. Tack. Mer tur än skicklighet dock… och en hel del pelargongödning. 🙂 Fasar inför vintern nu att jag inte ska klara dem… hoppas det går bra. Den jag hade från ifjol klarade sig ju bra förstås. Men jag har inte haft nån vidare framgång med mina tidigare pelargoner så vi får väl se. //Sophie

  7. […] Sophie har gjort en hel gardin av rönnbär på ekenasgard.wordpress.com […]


Kommentera

