Stenar som förbryllar…

I helgen bestämde vi oss för att ta tag i området nere vid vår stora ek vid infarten. Då vi flyttade hit fanns här ett litet skjul som var fullständigt fallfärdigt och vi rev detta ganska snabbt för att få det lite snyggare just där alla passerar när de kommer hem till oss.

P8180010 Från första början såg det ut så här.

Efter att skjulet rivits och vi rensat upp på marken från alla maskintillbehör som förre ägaren förvarade där (snöblad, pallgafflar, skopor och diverse annat) så såg det mycket trevligare ut. Sen har vi haft våra soptunnor stående där och tyvärr hade där nu samlats en hel del skräp på platsen. Igår tog vi tag i detta. Vi fyllde släpen med den pall glasburkar och flaskor som var resultatet av rensningen av gamla ladan (fyra pallkragar högt proppfullt med glas) samt en trave gamla fönster som vi kasserat. Dessutom stod där en del annat som det var skönt att bli av med. Ett proppfullt släp blev det och sen fortsatte vi rensa upp lite längre bak där det låg ett par högar med gamla tegelstenar och betongrör. Detta har legat många år och det blev inte av att vi rensade upp där när vi rev skjulet men nu är det skönt att ha det gjort.

P8310001b Nåja inte helt klart men bra mycket trevligare än innan. Och soptunnorna fick flytta in i maskinhallen så man slipper se dem det första man gör.

Bland all bråte hittade vi en hög natursten. Stenarna är väldigt annorlunda mot ”normala” stenar och vi tror att dessa hamnat här när man gjort något i trädgården. Det är väl troligt att de legat som någon sorts dekoration tidigare eftersom de inte ser ut som vanlig sten och de låg samlade i en hög nu under eken. Vi vet inte vad det är för sten men de är ganska speciella. Vi la upp dem i stengäret vid infarten men kanske får nån av dem flytta upp i trädgården sen som dekoration.

P8300001 En knottrig och en med skarp kant runt om. Den knottriga är ungefär 35 cm lång

P8300002 En gropig väldigt mörk sten.

P8310002a Denna är också väldigt gropig. Jag vet att det finns något som heter slaggsten och kanske kan denna och den ovan vara nåt sånt. Det ser inte ut som en naturlig form iallafall.

P8300004 En närbild på mönstret på en av dem.

P8300005 Fötter…

Vi har hur många meter stegäre som helst runt marken och runt åkrarna så det är ju inte så konstigt om det på så många stenar som det krävts för dessa dyker upp några som ser speciella ut. De knottriga hittade vi flera stycken av. Några så stora så de fick ligga kvar för vi inte orkade flytta dem. Det hade varit roligt att veta vad de har varit till…om man nu har använt dem till något särskilt eller var de har legat i trädgården.

I lördags hann jag med att sätta upp ny läkt och måla den bit av panel som sitter ovanför den putsade delan av stallet. Det fattades några läkter och jag hade inget bättre för mig när Mats inte var hemma. Nu är det väldigt skönt att ha även den biten målad och klar. gavelspetsen gav jag mig itne på för dels är jag inte så glad i att klättra högt på stege och dels hade det varit dumt att göra det när jag var själv hemma med Anton och Maja.

P8310001a Rött och fint…tänk så fint när det putsade är vitt och dörren nymålad grön också.

Nästa projekt för min del (förutom att måla fönstren till huset) är att måla fönsterbågarna och den andra stalldörren. Samt att försöka ta reda på vad stallet är putsat med. Det är smuligt som bara den och förre ägaren hade på ett par ställen lagat med cement vilket syntes väl för det var mycket gråare och hårdare. Det har jag knackat bort. Men hålen vill jag laga. Inte är det väl kalkbruk? När det är lagat ska jag måla det med kalkfärg iallafall så det blir vitt och fint.

Published in: on augusti 31, 2009 at 12:37  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/08/31/stenar-som-forbryllar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Åh vad härligt. Vi har ett hörn där det ligger massor med trädgårdsavfall som jag skulle vilja få rensat. Men vi har ingte någon dragkrok så det blir lite jobbigt utan det. Till nästa sommar har vi kanske en annan bil så nästa sommar kanske vi får rensat. En flicka får väl drömma…

  2. Ja skönt är det, man blir så lätt hemmablind oxå för såna högar…och märker inte hur mycket de egentligen stört förrän de är borta.//Sophie

  3. Sådana stenar ser man faktiskt ofta i riktigt gamla trädgårdar, har bara inte funderat på det förut. Förmodligen har folk lagt dit dem för att de tyckte de var originella.

  4. Ja det måste vara som de hittat dem när de rensat åkrarna och lagt stengärena och tyckt de varit värda att spara framme. Jag minns Farmor och Arnolds ”glasstenar” de hade i Kvartebo. De tyckte jag var så fina fast det egentligen bara var skräp eller en restprodukt… //Sophie

  5. Det fanns väl stenar man hade för läkedom.. eller nåt med folktro att göra. Kolla det? Slaggstenar kan nån av dom vara.. men den där med gropar är inte slaggsten tror jag? hälsningar

  6. Hej! Ja kanske har stenarna ansetts som speciella i såna avseenden. Jag får leta lite och se vad jag hittar. Jag vet inte alls om det är slaggstenar det var bara en möjlig lösning tänkte jag, men kanske är det helt fel… //Sophie

  7. Hej! Har läst nånstans på nätet att det var populärt att lägga stenarna i en stor rund rabatt. Det hette något speciellt men kommer som sagt inte ihåg just nu. Lite som en kryddrabatt, hoppas ni förstår vad jag menar.

    Mvh Rikke


Kommentera

