Bo-dagarna 2009 del 1.

Så är den första helgen av Bo-dagarna till ända och en hel del bra kom ut av det. Jag letade igenom hela programmet för några dagar sedan och vi gjorde upp en ”rutt” vi skulle ta för att så smidigt som möjligt ta oss till de platser vi ville besöka. Bo-dagarna hålls under 2 helger i september varje år här i nordvästra skåne. Det finns massor av aktiviteter, seminarier, föreläsningar och framförallt hemmahos visningar. Flest visningar är det på nya hus men dessa intresserar inte oss ett dugg… Istället började vi lördagens utflykt med ett besök på Augusta Nils Natur och Kultur som vi faktiskt inte kände till sedan tidigare fast det ligger bara några mil från oss. De sysslar med konferenser och mörkervandringar men även byggnadsvård. När vi först kom dit fick vi titta på deras verksamhetsgård, de har inte haft den så länge och den var nog relativt nyrenoverad i gammal stil när de köpte den. Tyvärr lite för hårt renoverad men de jobbar på att fixa till den. Vi fick kaffe och kaka och pratade med frun Gunvi en stund. Sen gick vi ner till deras gård där de själva bor där maken Ulf höll till. Nu började det bli intressant på riktigt.

P9050014 Boningshuset där de renoverat sedan 1994.

P9050011 Precis såna hängrännor och stuprör som vi vill ha hade de.

På gården hade de kontinuerligt renoverat från fallfärdigt till beboligt med byggnadsvårdande principer och material. För tillfället höll de på att bygga upp en stalllänga i skiftesverk för att komplettera gårdsbilden så den såg korrekt ut igen. Skiftesverkshuset hade de byggt upp av både gammalt skiftesverk från ett hus de monterat ner samt nytillverkat båle. Ulf håller kurser i skiftesverksbygge och byggnaden var ”kursmaterial” så deltagarna fick lära sig bygga på riktigt på ett hus som skulle stå kvar sedan. Han var mycket kunnig och tipsade om flera böcker som handlade om skiftesverk. Vi är tack vare detta inne på att uppföra vårt uthus på baksidan i skiftesverk för att lite kompensera för att vi rev ladan. Mats ska anmäla sig till en av hans kurser till våren. Överhuvudtaget blev vi väldigt positivt överraskade av besöket hos dem för vi hade inte så mycket förväntningar. De var båda mycket trevliga och engagerade och det var jätteroligt att få så mycket ny inspiration och kunskap om just skiftesverk.

P9050009 Nytt och gammalt båle möts i byggnaden.

P9050013 Skiftesverk är vackert.

Vi stannade länge och pratade med Ulf och till slut var vi tvungna att köra för Anton var så hungrig :-)…fast han fått fika bara nån timme tidigare ju.

Vi stannade till och åt och körde sedan vidare till Ralskog. Ralskog beskrevs i programmet som en 1700-tals gård som när den precis var färdigrenoverad brann ner till grunden. Efter det har familjen byggt upp den exakt likadan som den såg ut innan. Det lät ju bra, de hade ansträngt sig för att hitta gamla byggnadsdetaljer etc för att få rätt atmosfär i huset och så vidare. Huset såg inte ut som ett 1700-tals hus på utsidan men vi tänkte att vi kan ju köra dit ändå.

P9050019 Ralskog

Vi blev besvikna. Det var i och för sig fint invändigt men det var inte något 1700-tals hus. Vi förstod ju efteråt att det visserligen var ett 1700-tals hus från början men de hade uppfört huset exakt så som det såg ut när det var färdigrenoverat och det var inte mycket 1700-tal kvar då. Planlösningen var densamma i princip och de hade använt vackra tapeter från Lim och Handtryck bland annat. Taken i några rum bestod av breda kilsågade brädor och var jättevackra men omålade. Överhuvudtaget tyckte jag inte det kändes färdigt för det var väldigt mycket omålat trä överallt…men jag tror att de ville ha det så. Flera tak och väggar var omålad pärlspont och all köksinredning var omålat trä. Inne i salen hade de satt upp en timemrvägg som de lämnat framme. Vi har svårt för den sortens inredning (även om jag är uppvuxen med det eftersom min mamma har mycket omålat trä framme i sitt gamla hus) eftersom det verkligen inte är ”rätt”. Man målade ju så mycket man kunde förr, omålat tydde på fattigdom och idag tycker jag det är ganska synonymt med 70-80talets husrenoveringar i romantiserad gammelstil. Det värsta med timmerväggen tyckte jag dock var att den bara stod där. Det var ingen riktig vägg. Panelen på insidan av ytterväggen fortsatte in bakom timmret så man såg att stockarna inte satt ihop med ytterväggen. Lite synd när man lägger så mycket arbete på att återskapa något gammalt samtidigt som jag förstår att det måste ha varit en stor tragedi för dem när deras fina hus brann ner och att de är glada att de kunde bygga upp det som de en gång hade igen. Och inredningsstilar finns det lika många som det finns människor i princip så att det inte passar oss betyder ju egentligen ingenting i det stora hela…

Igår söndag var det Byggnadsvårdsdag på Hovdala slott. Vi var där när de hade det för 3 år sedan oxå och tyckte då att utbudet var ganska tunnt även om Linda från tv-serien Se om ditt hus var där och föreläste den gången. Iår var det om möjligt ännu mindre utställare. Folkes bygg var där och vi pratade med honom om bland annat Ottossons linoljefärger och lite om renovering. Han var väldigt trevlig även om vår renovering när man inte sett hur förstört vårt hus är säkert i hans öron framstår som väldigt drastisk. Att vi byter panel och fönster t ex men det är ju inte så att vi byter gamla fönster mot nya utan perspektivfönster mot nya…och perspektivfönster tyckte han man fick byta… 😉

Enetorpets Byggnadsvård fanns också på plats. Dem har jag aldrig besökt men nu har de ganska nyligen flyttat till nya lokaler i Färingtofta där jag arbetar så när jag börjar jobba igen kommer det nog bli en del besök…om det visar sig att de har produkter som är bra. De hade en liten utställning med ett urval och det såg lockande ut men vi köpte inget nu.

En snickare vid namn Peder ställde oxå ut med sitt företag Peders Snickeri och då vi kom hem kollade vi på hans hemsida. Jag har idag pratat med honom för att kolla om han kanske kan hjälpa oss tillverka de två fönster som vi behöver komplettera med till vår glasveranda. Vi får se vad vi får för pris men det låter så lovande att vi kanske till och med kan få upp den innan jul… 🙂

Region museets byggnadsantikvarier (dock inte han som varit hemma hos oss) och stadsbyggnadskontoret fanns också representerade. Inne i butiken på Hovdala slott, som jag inte besökt tidigare för att jag hade förutfattade meningar om att där bara såldes souvenirer, fanns Ottossons färgmakeri. Deras färg säljs i butiken alltid tydligen tillsammans med bland annat handgjorda tvålar, disktrasor i linne och dukar och annat som är naturligt, ekologiskt och vackert. Just idag hade de bjudit in Ottossons för att kunna ge extra råd och vi pratade ganska länge med säljaren som vi sen hemma upptäckte var grundaren av Ottossons färgmakeri själv Gunnar Ottosson. Deras färger verkar mycket bra och jag fick testa att stryka lite på en träbit. Den kändes väldigt lättstruken och man behöver inte använda lösningsmedel. Vi köpte en liten brovburk med Per Hans blått som jag ska hitta nåt roligt att måla på för att testa strukturen och konsistensen på färgen.

Jag har redan tidigare funderat på att byta linoljeleverantör. Jag har ända sedan vi började enbart använt Gysinges färg. Från början beställde de från Uulas och nu tillverkar de egen. Vad jag tycker är så praktiskt är att färgerna har pigmentnamnen och nu efter några år vet jag vad jag får när jag blandar dem med varandra. De andra färgtillverkarna använder ofta andra namn för sina färger och då tycker jag det är krångligt att veta vad man får för kulör. Beror delvis på vana nu från Gysinges färg men oxå på att jag målat med oljefärg (konstnärsfärg) under så många år och där använder man samma pigmentnamn och jag är väl bekant med dem. Samtidigt som det är bekvämt att kunna pigmenten och veta hur färgen fungerar så är den inte speciellt lättstruken och den delar sig väldigt mycket när den stått länge. I burken lägger sig pigmenten på bottnen och oljan ovanpå. Enligt Gunnar Ottosson gör deras färg inte det utan man får ett jämnare resultat. De valsar sin färg så att oljan och pigmenten blandar sig bättre. Vi får väl se hur det känns när jag målar. Och något jag upptäckte när jag tog upp det här om pigmentnamnen var att de har de flesta färgerna i sina rena former med pigmentnamn men de har även andra blandningar som de namngett för att underlätta för kunderna. Kanske byter jag färg helt och hållet så småningom men naturligtvis får jag använda upp alla liter med linoljefärg från Gysinge först… och jag trivs med Gysinges färg men kanske finns det ännu bättre alternativ eftersom jag målar outspätt.

P9070024 Broschyrer och en liten burk färg…

Eftersom byggnadsvårdsdagen inte bjöd på så mycket mer så körde vi ganska snart hem igen och jag hann faktiskt måla två hela fönster på kvällen så nu känns det verkligen som om vi kommer nånstans utvändigt igen. Snart snart kan vi börja riva panelen och altangrunden… Nästa helg ska vi på fler hemmahos visningar som låter spännande så jag återkommer med del två efter det!

Published in: on september 7, 2009 at 11:32  Comments (12)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/09/07/bo-dagarna-2009-del-1/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. broschyren om skånelängan blev jag klart sugen & bläddra i 🙂

  2. Vilken intressant lördag! Visning HEMMA hos privatpersoner måste vara lärorikt. Nästa år kanske Ekenäs står på tur att öppna upp dörrarna?
    Här i närheten var det byggnadsvårdsmässa i Vallby, Västerås, men där var inte jag. Vi åkte till miljöåtervinningen med skrot… Skämt åsido, visst hade vi kunnat besöka mässan men valde att bl a planera och fortsätta så smått för byggnadsvårdande åtgärder i ”salen”. Samt diska efter lördagens surströmmingskalas på magasinet.

    Ska bli kul att få rapport om nästa Bo-dagshelg i Skåne!

  3. Ja den broschyren blev jag glad att jag hittade. Man kan dock hitta mycket av infon och illustrationerna av Eric Lilius som finns i den på http://www.skanskagardar.se en mycket intressant förening som vi tänker gå med i nu när vi hittat den. //Sophie

  4. Hej!

    det tog ett bra tag för mig att välja linoljefärg när vi skulle måla garaget. Vi valde allbäcks linoljefärg. Fick mest förtroende för dem de verkar verkligen kunna sin sak och aktiva med att använda sin färg vi större projekt och renoveringar. Allbäcks skall inte heller spädas och jag tycker den täcker väldigt väldigt bra. Deras vita täckte dock något sämre men det är nog generellt för alla som inte använder zinkvitt längre.

    vi kör med allbäcks ”linblå” kulör på dörrar och fönster. jag sitter just nu och kikar på fall jag skall köpa loss en speedheater eller bara hyra. köper jag en själv kommer jag nog få väldigt glada vänner som kommer och lånar =) men huga vad dyra de är…

  5. Mrs universum: Ja disk efter surströmming kanske man inte vill låta stå för länge 🙂 Det är verkligen intressant att få besöka riktiga hem och se lösningar som olika familjer tänkt ut. Det ger jättemycket även om inte allt är vad man själv tycker om naturligtvis. Jag skulle tycka det var jätteroligt att få visa vårt hem om det så bara inspirerar en enda till att inte slänga ut allt gammalt…men till nästa år lär det knappast vara uppvisningsbart…vi får nog ha lite mer tid på oss! 🙂 Ser fram emot att få se hur er sal gestaltar sig. //Sophie

  6. Pelle: Ja Allbäcks har jag oxå funderat på att testa. Den ska vara väldigt lättstruken. Har dock inte testat men det blir nog en provburk av dem oxå såsmåningom.

    Vi har klarat oss med ”bara” varmluftspistol fast vi gjort massor av fönster men det är mest snålhet eftersom speedheater är så dyra…vi skulle nog egentligen haft igen det om vi skaffat en från början. De får ju bara bra kritik överallt tycker jag. //Sophie

  7. Jag gillar Ottossons väldigt bra. Vi använde både Ottossons och Gysinges i köket och jag föredrog helt klart Ottossons. Problemet är just det du skriver, färgerna. Nu har jag köpt Gysinges eftersom jag var ute efter grön umbra till trappan. Jag märkte att Gysinges kunde rinna när jag målade stora släta ytor, trots att jag målat tunt, och det gjorde aldrig Ottosssons.

    Det där med omålat trä märkte vi i vårt hus. Jag tror de tycker att omålat är ”gammaldags”. I vårt gårdshus var där helt obehandlat golv i köket!! Det fanns inte mycket annat att göra än att måla det golvet! Fullt med fläckar.

  8. Jag har också testat Ottossons och tycker att den var trevlig att måla med. Nu använder vi oftast Wibos vita färg, eftersom den finns att köpa i Umeå, och sen bryter jag den med Gysinges kulörer då jag tycker det är ett enkelt system och att jag, precis som du säger, vet vilken nyans jag får. Det har funkat bra hittills, men jag skulle gärna testa att måla mer med Ottossons färger!

    Låter som att ni hade en intressant dag trots allt!

  9. Jag har nu målat ganska mycket med Allbäcks färg och är hur nöjd som helst. Den är oerhört lättstruken, jag tycker att den täcker bättre, och den rinner inte trots att jag stryker den flödigare än Gysinges. Plus att den torkar fortare. Så, det blir den fortsättningsvis. Har tänkt göra som Lina skriver här ovan, i det fall jag vill bryta med en speciell kulör.

  10. Ja det är ingen dum idé att bryta med Gysinges färger i en annan sorts vit. Funderar fortfarande på vad jag ska provmåla för nåt. Måste vara nåt litet eftersom det bara är en liten burk… Ska köpa en burk av Allbäcks oxå när vi åker till Qvesarum nästa gång och testa den men Ottossons fick jag bra förtroende för. //Sophie

  11. Hej!
    Den bästa färgen av alla jag provat är den vi blandat själv, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att det blir samma pris som när man köper själv, dvs mycket bättre kvalitet på olja mm.
    Annars är jag också mest irriterad på Gysinges, ändå handlar jag där lite då och då för att det är praktiskt… dumt att vara så lat =)

  12. Ja jag köpte en påse pigment från Qvarnarp nu när jag beställde järnvitriol. Jag har aldrig provat att blandasjälv men tänkte testa. Det ska bli kul att se hur det blir. Och jag håller med det är verkligen smidigt att köpa färgen färdig och blanda sinsemellan…men det är lite dumt! //Sophie


Kommentera

