Bo-dagarna 2009 del 2.

Då är det dags att sammanfatta Bodagarnas andra helg här i Skåne. Denna gången var det bara lördagen som vi hittade något av intresse men å andra sidan hann vi med 5 besök i gamla hus.

Vi började i Stallboden som beskrevs som en ateljé byggd av gamla rester. Hade det inte varit för att det låg på vägen till ett annat ställe vi skulle till hade vi inte brytt oss om det eftersom det lät sådär. Det var ett uthus byggt av lokala och återvunna byggnadsmaterial som golvplank från sonens hus, sten från ett stenbrott i närheten, handslaget tegel som hittats via annons på blocket och så vidare. Panelen utvändigt var uppsågad av virke som inte gick att sälja efter Gudrun och teglet på taket var även det från Blocket tror jag. Panelen var behandlad med Järnvitriol men hade inte hunnit gråna så mycket ännu.

P9120015 Stallboden.

Det roligaste var dock att det inte var en ateljé som jag tänker mig utan en liten butik där de sålde allehanda fint gammalt och begagnat. Bland annat porslin, linne och dukar samt nya fårskinn som var jättefina. Gladast blev jag då jag äntligen hittade en lampa till arbetsrummet.

P9140074 Äntligen kan vi få upp en lampa i arbetsrummet oxå.

Jag har ju tre kupor som jag saknar takfäste till och jag har letat och letat efter fästen som passar men inte hittat några. Nu hittade jag visserligen en hel lampa men den kostade bara 125 kr så jag tyckte det var perfekt. Jag hade gärna gått kvar och letat länge till bland sakerna som var mycket fint upplagda och placerade så det inte kändes rörigt och stökigt utan bara lugnt och trevligt. Mats är dock inte alls förtjust i sånt… 🙂 Så vi gav oss av till Östra gården på Örnanäs. Örnanäs är Skånes enda kulturreservat och på gården huserar Dacapos hantverkarskola två månader om året då deras utbildning tar upp praktisk byggnadsvård. Boningshuset på gården var i mycket dåligt skick när skolan började och det har nu varit under uppförande i ca 10 år och än är det långt kvar tills det är färdigt men det var intressant att se hur de arbetade.

På plats fanns förutom eleverna (som visserligen åkte på lunch när vi kom) deras lärare och även familjen som idag äger Örnanäs. De bor på en annan av bostäderna på ägorna och kan därför restaurera huset så som det görs. Det ska inte användas som boningshus när det är klart heller förmodligen utan mer som ett bevarat kulturarv. Länsantikvarie Thomas Romberg fanns på plats och klockan 12 började han och lärarna en visning och presentation av gården och renoveringen. Det började jätteintressant med att man stod utanför och lyssnade på när de tog upp gårdens historia och det var väl ett 30-tal personer där. Sen delades gruppen i två halvor och vi gick först in i huset tillsammans med Thomas Romberg medans de andra skulle gå runt gården utvändigt. Där inne pratade han om husmodellen och varför det såg ut som det gjorde och vad man tänkte göra ytterligare. Tyvärr när vi kom till storstugan kom en del av de andra in tillsammans med de som ägde gården och de ställde sig och diskuterade och visade foton samtidigt som länsantikvarien försökte guida oss. Till slut tröttnade vi och gick för man kunde inte höra ett ord av vad han sa fast det nog hade varit mycket intressant. Det som började som en mycket positiv upplevelse övergick till något mycket irriterande och tråkigt på grund av dessa personer. Mest irriterande var det att det faktiskt var ägarna själva som kom in och de visste om att han hade visning och borde respekterat detta och väntat utanför.

P9120024 Riktigt häftiga fönsterluckor fanns i ett av rummen. De hade hittat dem i ett av uthusen. Tapeten tyckte jag att jag kände igen och mycket riktigt finns den idag i nytryck med just namnet Örnanäs. (tillverkas av Sandbergs)

Bara ett par hundra meter från Örnanäs ligger Grimsboda. Grimsboda gård beskrevs som att den sönderrenoverades på 40-talet och att familjen som köpt den nu renoverar för att återställa den till sitt ursprungliga skick. Familjen fanns på plats under dessa dagar för att berätta om vad de gör.

P9120028 Grimsboda. Ett fint hus. De höll på att renovera fönsterbågarna på ovanvåningen där de gamla fanns kvar. Jag vet inte om de skulle byta de nyare där nere senare.

Huset var maffigt och jag och Mats är väldigt svaga för just den typen av hus. Vi hade gärna haft den ytan det medför att ha två fulla våningar. Typiskt smålandshus kan man väl säga. Huset var verkligen kraftigt renoverat på 40-talet med tidstypiska tapeter och linoleummattor på alla golv. Fönstren på nedervåningen var även bytta till 40-tals fönster. Familjen hade dessutom rivit ut ett badrum som var byggt i den ena salen om jag förstod rätt. Murstocken var målad med plastfärg vilket inte är speciellt bra. Så visst kan man kalla det sönderrenovering men samtidigt hade de egentligen bara dragit nya ytskikt över de gamla och installerat moderniteter som badrum, det såg ut som om familjen nu tyvärr skar sönder och rev ner stora delar av dessa ytskikt för att titta vad som finns bakom. Men det kan också ha varit så när de köpte stället. Med andra ord försvinner alla spår i huset inklusive de äldsta tapetlagren. De var även skurit hål i flera av mattorna mitt på golven så de kunde se vad som fanns under antar jag. Jag förstår mycket väl att de är nyfikna och tycker att de tar bort gammalt trasigt och det fanns många lager tapeter så taklisterna nästan försvunnit på vissa ställen men när de sen börjat regla upp och sätta gips utanpå väggarna ändå för att rikta upp kunde de lika gärna låtit spåren sitta kvar under tycker jag, om det nu var de som skurit ner det. Nu vet jag inte om de skulle regla och räta upp överallt och jag hoppas de inte gör det utan faktiskt bevarar det som är gammalt i huset och berättar om dess historia.

Familjen renoverar på fritiden och på ett bord i salen låg tapeter de funderade på att sätta upp upplagda. Det var ”de vanliga” Gammelsvenska från Duro och Boråstapeters kollektion Anno 1905. Det skulle verkligen vara intressant att komma tillbaka när de kommit längre i sin renovering så man faktiskt kan se hur de tänker sig för nu var inte mycket mer än rivning påbörjad. Det kan säkert bli riktigt bra.

När vi var på Grimsboda kom eleverna från DaCapo förbi på väg tillbaka från sin lunch. De var nyfikna sa de. Ett par av dem betedde sig tyvärr inte speciellt imponerande. De gick runt i huset (som trots allt renoveras av en familj på fritiden med förmodligen begränsade resurser) och hånflinade över hur de gjort och hur det såg ut. En väldigt tråkig inställning som kanske bottnar i just det faktum att de har obegränsat med tid på sig att lära sig olika moment under sin utbildning. De har ingen tidspress eller behöver betala för det. ”Vanliga”människor har inte den möjligheten och det tycker jag att de måste förstå och respektera. Det är en något inskränkt inställning att tycka att enbart det man själv gör är bra nog när faktum är att de arbetar på ett hus där ingen sen kommer att bo.

Efter Grimsboda gav vi oss av till Kopparöd. En gård som vi tänkt besöka förra helgen men inte hittade eftersom vi markerat fel på kartan… Nu kom vi iallafall dit och huset utvändigt såg fint ut. De hade köpt det för några år sedan och nu renoverat det totalt. Mannen i huset var med på de byggnadsvårdskurser vi gick i våras men vi pratade bara med frun under vårt besök eftersom han var upptagen med andra gäster. Huset beskrevs som ”Från ödegård till paradis” Huset var alltså ganska nedgånget och stod öde när de köpte det och sen hade de renoverat. Ursprungligen var det ett korsvirkeshus men det visste de inte när de köpte det utan upptäckte först när de skulle ta upp ett dörrhål. Det satt panel utvändigt och den var målad med plastfärg som de omsorgsfullt skrapat bort och sedan hade de målat om med slamfärg. Fönstren var även de bytta till stora tomma perspektivrutor och mannen hade funnit alla de gamala i uthuset och höll på att renovera dessa efterhand så de kunde sätta tillbaka dem. Just nu hade de bara satt fuskspröjs på utsidan av de andra fönstren.

Huset såg trevligt ut på utsidan men invändigt var det ”bara” renoverat inte bevarat. De hade tagit fram ett par tegelväggar och de hade gjort om skafferiet till badrum och grovkök. Sen hade de tagit upp ett stort hål i taket i hallen för att få luftigare så det fanns inte mycket ursprung kvar. Det var mycket som skulle kännas rustikt viket är vanligt i gamla hus har jag insett men som är sånt som aldrig varit tänkt att synas. Folk verkar ha en förkärlek för att ta fram timmerväggar, murstockar och takbjälkar överallt och lämna dessa obehandlade vilket vi verkligen inte tycker om. Men det handlar ju bara om smak egentligen (om man bortser från aspekten att sånt inte bör lämnas framme eftersom det inte varit så från början) och alla har olika uppfattningar om vad som är snyggt och smakfullt. Det är ju så och trist hade det varit annars.

P9120030 Kopparöd

Vårt sista besök gick till Axebo. Det såg jag verkligen fram emot men jag var rädd att jag skulle bli besviken eftersom jag visste att de oxå valt att ha timmerväggar framme. Axebo är ett 2-vånings timmerhus som nedmonterats i Småland av Folkes Bygg och nu uppförts av Folkes son David och hans fru Emma. Jag har följt deras bygge en tid på deras hemsida (som ni kommer till antingen genom att klicka på namnet ovan eller i min länklista till höger) och därför var det verkligen roligt att få en möjlighet att besöka huset på riktigt.

P9120036
Axebo

Det var mycket folk på visningen vilket kanske till stor del berodde på att de till skillnad från de flesta andra hade begränsat sig till att bara ha visning 14-16 under en dag istället för 10-17 under 4 dagar som många andra. Tyvärr blev det lite för trångt bitvis men jag förstår samtidigt att det är rätt skönt att ha det överstökat 🙂

Folke själv berättade husets historia ute på trappan och han beskrev hur han hittat huset via en annons han satt in och hur de byggt upp det på plats. De hade valt att tilläggsisolera med Thermofloc som är rivet tidningspapper. Normalt rekommenderade han inte att man isolerade utvändigt på gamla hus men eftersom de ändå gjort en ny grund kunde de anpassa denna till den tjockare väggytan. De hade lagt på 7 cm utvändigt. Hur de gjort med takfoten och takutsprången när de byggde på med isolering sa han inget om. Kanske var det så kraftigt tilltaget ändå. Även bjälklagen och taket var sprutat med thermofloc.

Så gick vi in och jag måste säga att jag blev imponerad, ja Mats oxå. Han sa att det som verkligen skiljde detta huset från flera av de andra vi sett var att här syntes det att det var människor som visste vad de sysslade med som byggde. Taket i verandan till exempel som var pärlspont var snyggt mönsterlagt och det var tätt överallt. Nu var ”bara” sovrummet, grovköket/hallen, badrummet och köket i princip klara så det var finentrén och salen kvar på bottenplan och hela ovanvåningen som var fullständigt oinredd. Men det var fint. De hade ett hörnskåp som kan ha varit skafferi eller städskåp (jag tittade ju inte i det) som jag tyckte mycket om. Ett sånt som jag tänker mig att ha i vårt kök. Dessutom var deras lösning av trappan smart. De hade använt de gamla planstegen men gjort ny trappa så den inte blev så brant. Det var jätteroligt att se hur de hade byggt och att få en rumslig uppfattning vilket är svårt att få via en hemsida eller blogg även om man får se planlösningar. På planlösningen tyckte jag tex att köket kändes så stort och tomt, att det blev mycket önödig golvyta men på plats var det inte alls så. Och även om jag inte gillar nakna timmerväggar så hade de fått till det snyggt. Ska bli roligt att se hur de väljer att göra med hallen och salen nu när dessa rum ska inredas.

Tänk om man kunde få möjlighet att besöka fler av de intessanta hem man läser om på bloggar och i inredningstidningar… det hade varit riktigt spännande. Det är så mycket lättare att förstå hur saker blir och är när man sett det med egna ögon.

Published in: on september 14, 2009 at 11:56  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/09/14/bo-dagarna-2009-del-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hejsan! Intressant sida! Och vilken förändring av huset! Till det bättre naturligtvis. 🙂

  2. Tack så mycket. Ja till det bättre hoppas vi att de flesta tycker 😉 Men det finns säkert de som tycker vi är helknasiga oxå… //Sophie

  3. Kul att ni tittade in! Ni får komma tillbaka när vi hunnit längre :). Hälsar Emma i Axebo

  4. Hej Emma! ja det var verkligen roligt att få se ert hus ”på riktigt”. Jag hade tänkt säga till er hur fint vi tyckte det var när vi var där men det var så mycket folk som pratade med er hela tiden 🙂 Det skulle verkligen vara kul at få se hur det blir när det blir klart. //Sophie


Kommentera

