Söndagsutflykt i ösregn.

Igår gav jag mig faktiskt på trädgården fast jag inte hade nån direkt lust. Jag har inte brytt mig om den på ett tag eftersom vi har haft så mycket annat att göra med utsidan på huset och det i sanningens namn inte finns så mycket trädgård att ta han om. Men nu var det hög tid att vinterstäda lite. Jag planterade om de två plantorna med daggkåpa som stått i kruka tills nu och klippte ner alla döda fröställningar och blad från Aklejorna och Malvorna.

Jag har ju bara en rabatt men hoppas på att kunna utöka med rabatter längs husets framsida nästa år så jag samlar lite blommor nu som får växa till sig. Bland annat har jag handlat en hel del små plantor på Tradera. Daggkåpa, Fänrikshjärta, olika Aklejor och Stockrosor har jag köpt. De har tagit sig allihop utom en Stockrosplanta och en Akleja. De där stockrosorna är roliga förresten. De var självsådda plantor på 5-10 cm som kom i ett litet paket i somras och jag petade ner dem längs bakkanten på rabatten. De är tvååriga så jag visste ju att det inte skulle hända så mycket med dem iår… och med 3 av dem har inte mycket hänt. De är nu kanske 10-15 cm och har fått något nytt blad, en dog eftersom katten grävde upp den men den sjätte är helt otroligt stor. Den började växa direkt och är nu nästan en halvmeter i diameter och 30-40 cm hög. Bladen är jättestora och många, Anton sa-”Kolla mamma vilken stor pumpaplanta!” när han såg den idag. Jag vet inte varför bara en av dem har växt så mycket, kanske är det den som är normal och de andra som inte vill sig. Eller så är det för att katten använder just området direkt intill plantan till sin personliga toalett. Hon går bara på just det stället i rabatten och därför har det inte stört mig så mycket. Kanske är det hennes extra gödning som hjälpt Stockrosen på traven! Undrar vad som händer med den och de andra nästa år…

En Höstanemon fick jag av min mamma, en liten ynklig rotbit med ett blad och den har också verkligen tagit sig och blommar friskt nu, jättevacker är den. Av min svägerska Jessika har jag fått Ormrot som tagit sig och nästa år förmodligen kommer bli ganska mycket större och blomma. Sen finns sedan innan då Gul Daglilja, alla mina Aklejor, en Bondpion, de vita Malvorna och Gullviva, Förgätmigej och Humle. Så lite plantor har det blivit och de står alldeles för trångt. Men ett tag till får de klara sig sen hoppas jag som sagt på att kunna anlägga nya rabatter som ska bestå i många år.

Jag gav mig på att elda upp den enorma högen i hagen igår också. Det sista från gamla ladan har legat där sedan i våras men det har inte lämpat sig att elda eller så har vi inte haft tid, nu är högen borta dock. Eldade en del ris och annat också. Under tiden jag städade i trädgården sågade Mats fram en väg genom ett av våra skogsområde så han kommer in med skogstraktorn och vagnen där sedan. Skogen är eftersatt överallt men nu börjar vi komma ifatt.

Idag bestämde Mats att vi skulle åka på utflykt. Det regnade så förskräckligt så man var inte direkt sugen på att gå ut och jobba ändå. Vi körde till Klinta Kryddor och Grönt som jag skrivit om innan i bloggen. Jag har dock inte varit där sedan de öppnade inredningsbutiken. Den var jättemysig och det fanns så mycket fina saker. Handlade inget idag men de har ju en utmärkt hemsida så jag kan handla hemifrån istället senare.

Sen körde vi vidare till målet för dagen Qvesarums Byggnadsvård. Eftersom vi ska tillverka en ny dörr till huset när som helst tänkte Mats att det kunde vara bra att åka dit och titta lite. De har egentligen en väldigt trevlig butik/utställning men de har tyvärr slarvat, eller haft väldigt bråttom, när de har gjort den för det är mssor av missar överallt. Färgen täcker inte på lister och paneler, De golven som ligger i hela lokalen är deras egna tegelgolv och de är riktigt fult lagda, fogarna har lossnat på jättemånga ställen eller är de så tjocka och klumpiga att de ligger långt upp på plattorna, på vissa ställen fattas det fog helt. Synd tycker jag för det lockar inte direkt till att vilja handla när det ser ut så.

Iallafall har de fina saker och det de säljer verkar det vara väldigt bra kvalité på. Vi gick och kollade köksinredningarna och möblerna och de är verkligen gedigna och vackra. Nån dörr som den vi vill ha fanns inte så vi fick inte så mycket inspiration där men jag köpte två penslar. De har ovala penslar som jag använt innan och de säljs till bra pris, 55 mm kostar 105 kronor och 35 mm kostar 80 kronor. De är fantastiskt trevliga att måla med eftersom de har riktigt tjockt med borst som håller massor av färg och är lagom styva för att arbeta in linoljefärgen jättebra.

Vi tittade på deras handsmidda spik också och de har de billigaste vi hittat hittills. En fyra tums spik kostar 8 kronor och en 5 tums spik 10 kronor. Till ett helt golv blir det ändå inte så mycket pengar eftersom man inte spikar så tätt och priset skiljer en hel del från andra Byggnadsvårdsbutiker. Efter en hel eftermiddag i bilen var det ganska skönt att komma hem och inte göra nåt särskilt. Vi har lite nya funderingar över hur hallen ska bli och det börjar bli dags för ytterligare ett inlägg om vår planlösning tror jag. Nu har vi en lösning som vi tror kommer fungera både estetiskt och praktiskt. Jag återkommer med mer om detta.

Published in: on oktober 11, 2009 at 20:16  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/10/11/sondagsutflykt-i-osregn/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

