Äntligen kommer bildbeviset!!!

Jag har haft en ruskig förkylning och faktiskt inte orkat skriva något inlägg under hela förra veckan fast jag haft massor att berätta, men nu är jag nästan frisk så nu finns inga ursäkter längre. 🙂

Viktigast att berätta är väl att vi äntligen fått upp hängrännorna och stuprören. Vi fick hem dem redan förra torsdagen så leveransen kan vi definitivt inte klaga på. De lovade innan helgen och det får man ju säga att de höll. Det var riktigt spännande att gå ut och titta i kartongen med skarprörsvinklar… och vi är jättenöjda. De är verkligen fina. Nu blev det ju så att vi beställde allt från Plannja till slut. De hade bäst pris och när vi äntligen fick korrekta svar visade det sig att de hade alla delar vi ville ha. Egentligen är det så att Bygga som vi handlade från bara säljer Plannjas taksortiment men de kan ta hem även takavvattning. De säljer annars Lindab då det gäller stuprör och hängrännor men det hade inte vad vi ville ha. Dessutom är det så at plåtslagarna själva köper in sitt material från Plannja men de får ett högre pris än vad vi nu fick betala eftersom vi köpte via Bygga så att plåtslagaren tipsade om att vi skulle kolla på Bygga istället är vi väldigt glada för.

Förra helgen satte Mats upp på baksidan och den bit av framsidan som är klar. Det blev ju bara två snuttar egentligen men det är roligt att se hur det blev väl på plats. Baksidan kunde vi sätta klart hängrännan ända från gaveln och ut på badrumsutbyggnaden. Däremot har vi inte kopplat på de nya stuprören eftersom vi ska klä om väggen först. På framsidan blev det en 7-8 meter hängränna vi kunde sätta upp och så ett stuprör på knuten. Där är det klart den biten så inget mer ska fixas och det är väldigt tillfredställande att se slutresultatet nu. Vinklarna passade utmärkt till takutsprånget utan en massa krånglande och omsvepen är nätta och fina. Det syns nu att vi gjorde helt rätt som lyssnade på Jimmy (byggnadsantikvarien) och lät bli trattarna. De hade blivit alldeles för stora och klumpiga på vårt hus och har enligt honom ingen lokal förankring här.

PA210008 Allt på plats och nu kan det regna bäst det vill…vilket det också gjort de senaste 3 dagarna!

Vi jämförde dessa rännorna med en bit av en aluzinkränna vi hade kvar från förra huset och man ser tydlig skillnad när man håller dem bredvid varandra. Den galvaniserade är mycket blankare och ser äkta silverfärgad ut. Den som är aluzinkbelagd ser silverfärgad ut. Men om man inte har en galvad att jämföra med skulle man aldrig tänka på att det istället satt aluzink på huset. Hur de kommer skilja sig om ett tag återstår att se. Jag antar att de galvade kommer mörkna och gråna en del.

PA210010 En närmare bild på vinklarna. Förresten återstår att kapa av vindskivorna i rätt längd. Det har vi väntat med tills rännorna var uppe så riktigt klara är vi visst inte ändå…

En detalj finns det på avvattningssystemet som vi inte tycker om. Vi hade inte tänkt på det bara (men det är nog också den enda detaljen vi inte tänkt på i det här fallet) och det är fästena till stuprören. Rännkrokarna hade vi diskuterat och dimensioner och uppfästning och vinklar och allt. Men fästena hade vi inte ägnat en tanke…och det finns bara en modell ändå. De stör intrycket en del för de ser så uppenbart nytillverkade ut. Vi ska se om man kan få tag på den äldre sorten där man liksom för över en kil som håller ihop fästet istället för detta som sitter nu och låses med en skruvmejsel.

PA260002 En liten extra detalj på utkastaren…vad tycker ni? Ska vi ha kvar den eller ser det bara dumt ut?

Jag har lovat att tala om vad priset på vinklar och rör blev men faktum är att vi inte fått fakturan ännu. Mats tror att vinklarna kostar 178:-kr styck men om det är exakt på kronan vet vi inte. Vad som är säkert är iallafall att priset är mycket lägre än vad plåtslagarna vi kontaktat gav. Plåtslagaren som jag varit i kontakt med här i stan skulle ha 480 kr per vinkel och den plåtslagare Mats jobbar med skulle ha ungefär samma men då var det dessa från plannja och inte handgjorda. Jag kontaktade även Strömsbro Bleck och Plåt som Gysinge rekommenderar i sin katalog och han lovade återkomma med ett pris via mail. Det har han dock inte gjort och det är nog snart två månader sedan…dåligt tycker jag. De hade pris på sin hemsida men de priserna gäller enbart om man köper allt av dem så även om priset på deras vinklar är bra blir totalpriset dyrt eftersom de tar bra betalt för rör och rännor. Jag återkommer med fullständiga prisuppgifter när jag vet säkert!!

Förutom att vi äntligen fått upp takavvattningen och är jättenöjda med den så har Mats spenderat åtskilliga timmar ute i skogen för att gallra. Vi har som jag nämnt tidigare en hel del eftersatt skog och det Mats nu gallrar ut ska bli ved. det är mest björk som har kommit upp i granplanteringarna och växt alldeles för tätt. Fördelen för oss nu är att det knappt är några grenar på träden så det blir inte mycket ris.

Förutom gallringen så plöjer han. Vi ska lägga om åkrarna eftersom de också behöver hjälp för att producera bra. Vi har en hel del vass som växt in och tagit över bitvis eftersom dikningen inte hållts efter och dessutom är det mestadels ogräs i vallarna i övrigt då de inte gödslats eller lagts om på många år. Vi hoppas att vi ska kunna få lite ordning på detta nu och att det ska ge resultat nästa år.

I veckan gav vi oss dessutom på källaren. Vi måste få lite ordning och därnere har vi två förråd som inte utnyttjas så effektivt. Det ena är tänkt till matkällare och har en ventil så man får in friksluft. Det andra är enbart förråd. Det var främst matkällaren som behövde åtgärdas nu. Den har hittills fungerat som barnvagns- och motorsågsförvaring. Kan tyckas vara en udda kombination men det blev så från början. I måndags tömde jag rummet och hade tänkt att måla om. Eftersom vi har pannrum i källaren blir det lite sotavlagringar så innan jag målade skulle jag tvätta. Skrovliga putsväggar är sådär spännande att tvätta med målartvätt och svamp så jag tänkte ta skurborsten istället. Sen tänkte jag att såpa nog löser sotet bättre så jag skurade faktiskt både väggar, tak och golv med linoljesåpa och efter det behövdes ingen ommålning 😀

Väggarna blev som nya…bara längst in mot ytterväggen där färgen släppt på grund av att det trängt in fukt ser det lite trist ut. Golvet blev inte riktigt rent men där kommer vi lägga klinker såsmåningom så det gör inte så mycket. Jag hade redan tidigare köpt konsoller på Ikea för 9 kr styck vilket är löjligt billigt för konsoller i trä. Hyllplan var jag och köpte i fredags på brädgården där vi brukar köpa virke. 8 tum breda som Mats sen hyvlade så vi kunde få varje hylla i ett stycke. I lördags satte vi upp dem och sen har jag oljat dem med olja som vi hade kvar från när vi oljade golvet i Strömsnäsbruk. Bärnstensfärgad olja som får en jättefin nyans men inte passade på ett golv eftersom det slets väldigt ojämnt. Igår flyttade jag in *hrmm…* de flesta av mina glasurkar som jag sparat på mig…och nu är det fullt. 🙂 Jag har lite svårt för att slänga saker som kan vara bra att ha men jag inser ju nu när jag satt in dem på hyllorna att hur mycket sylt, gelé och annat jag än kokar och tillverkar så kommer jag aldrig att fylla alla de burkarna. Det blir till att lämna till glasåtervinningen… och börja spara på de som har bra storlekar istället! Äggkartongen har jag också samlat..eftersom vi ska ha höns senare och vi kommer få fler ägg än vi kan göra av med så jag tänkte använda kartongerna då. Men det räcker nu… Ingen vits att ha en matkällare om man inte får plats med några matvaror i den utan bara tomma förvaringssaker. Positivt är ju förstås att det blir en hel del utrymme över i det andra förrådet nu så där ska städas och organiseras så vi kan få in mer saker…eller om vi bara skulle köra allt till tippen kanske… Ibland känner jag att det kanske varit det bästa! Bilder på källaren kommer senare…när man lättare kommer innanför dörren. 😉

Published in: on oktober 26, 2009 at 13:17  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/10/26/antligen-kommer-bildbeviset/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! Vad bra det blev med hängrännorna. Jättesnyggt. Har också ett falurött hus med ockragula fönsterbågar, min som kom just förbi datorn och trodde det var vårt hus när jag tittade på era bilder 😉
    Har precis börjat blogga, skriver om renovering och annat som jag gillar, titta gärna in om du har lust.

    Ha det gott!

  2. Takavvattningen blev mycket fin och med rätt känsla. Det lönar sig att marknadsundersöka och att TA TID på sig. Bra och vackert jobbat!

    Jag har köpt konserveringsburkar från Surte, Kosta mm på loppmarknader för en spottstyver – i olika storlekar. Bra att ha.

  3. M-L: Tack för berömmet. Känns bra tat det blev som vi tänkt oss nu när vi kämpat på för att få det vi verkligen ville ha.

    MrsUniversum: Tack!! Ja ta tid är nog det viktigaste av allt. Nu har jag gett mig in på ett par nya undersökningar inför sommarens projekt. Det är faktiskt värt det även om det tar just tid! 🙂

    Konserveringsburkar har ju jag också faktiskt…nånstans i en kista på ovanvåningen. Dem hade jag glömt. Har från flera olika glasbruk. De är lagon stora. Just nu har jag dock ett kraftigt överskott av just barnmatsburkar…blir fort ganska många. Tur att Maja äter vår mat sen ett tag tillbaka 😀 //Sophie

  4. Vad trevligt det ser ut med era nya hängrännor…tänk den som hade sådana, eller avvattningssystem överhuvudtaget……..:)


Kommentera

