Köket ska ta form.

Vi har beslutat oss för att till semestern ska köket rivas ut och renoveras (observera att vi inte menar att vi ska bli klara till semestern :-D). I och med det kommer även hallen och trappan till ovanvåningen att komma på plats tillsammans med murstocken och förhoppningsvis en liten gästtoalett. Det är en rätt rejäl del av huset som utgör kök idag, 7 meter på längden och hela husets bredd på 6 meter. Det är dessutom mitt i huset så det blir lite stök under byggtiden men vid det här laget är vi ganska vana.

Vi har haft en köksritning relativt klar hela tiden och vi vet hur vi vill att det ska se ut rent utseendemässigt. Nu har vi dock satt oss ner och påbörjat mer noggrann planering. Det är massor av bitar som ska falla på plats och vi vill ha allting klart innan vi river ut så vi slipper stå utan kök så länge. Alla golv, väggar och tak måste plockas ner och bytas ut och dessutom ska golven isoleras om med trevligare material än gullfiber. Elen kommer vi försöka dra i golvet och taket i så stor utsträckning som möjligt för att inte behöva göra spår i väggarna. Annars är det möjligt att det fungerar att ha den inne i lerkliningen vi tänkt sätta upp på väggarna men det beror på hur väggarna ser ut. En svårighet är ju just det faktum att vi inte vet exakt hur det ser ut under materialen som sitter uppe idag.

I taket är det allmogepanel och vi tror denna sitter direkt på de gamla takbjälkarna. Vi har planer på att sätta upp breda brädor i taket men skulle det visa sig att det finns något annat gammalt kvar ovanför kanske vi ändrar oss.

Väggarna är klädda med gips och isolering och beroende på hur det ser ut under kommer vi lerklina eller sätta skivor över igen men utan att sala ut som det är gjort nu.

Golvet är plastmatta på masonite på råspont och vi vill ta upp allt detta för att kunna byta isolering och lägga el och vatten i golvet utan problem. Sen lägger vi på trägolv i hela rummet. Ja och förresten ska ju rummet som idag är ett stort blir ett kök med liten matplats och troligen en mindre hall och en lite större innanförhall (bara en ytterdörr alltså i den lilla hallen) trappan kommer ta upp en del plats och kanske får vi inte plats med gästtoalett.

Just för tillfället är jag på slutspurten av min föräldraledighet och jobbar intensivt med att kolla upp saker medans jag fortfarande är hemma på dagarna. Internet är fantastiskt men jag har även spenderat en hel del tid med att bläddra i mina inredningstidningar för att hitta inspiration och detaljer. Vi vill som sagt ha allting hemma och klart när det väl är dags.

Jag koncentrerar mig på att hitta en rostfridiskbänk som ser ut som vi vill ha den och dessutom söker jag information om hur murstocken ska göras. Vedspis letar vi och även vitvaror.

Vi vill ha en rostfri diskbänk som täcker hela den ena sidan för att slippa småbitar med annan bänkskiva Det rör sig bara om två meter så det är inga långa sträckor direkt. Önskemålen i övrigt är at den har två stora hoar (så stora som möjligt som får plats i ett 80 cm brett skåp) och att den har en rundad upphöjd kant där fram som stoppar spill och 5 cm uppvikt kant därbak som är ca 1 cm tjock, den uppvikta bakkanten kommer vara väldigt praktiskt eftersom vasken hamnar framför ett fönster och man då slipper smulor och vattenstänk i fönstret. Kanten vill vi ska fortsätta ut på båda gavlarna. Vi har valt att ha vasken framför fönstret eftersom det är så fantastiskt trevligt att kunna se ut när man står där.

Jag har fått in offerter på diskbänken från två olika företag…det skiljer 72 kronor!!! Ganska otroligt! Jag ska dock få in pris från några till innan vi bestämmer oss för vilken vi vill ha. Det verkar som om den uppvikta bakkanten är dyr…tyvärr! Vi tycker den är estetiskt mycket tilltalande men jag är nyfiken på om den har någon förankring i verkligheten. Är den också en romantisering av det äldre köket eller hade man diksbänkar med uppvik? Jag vet att man ofta hade rostfriplåt spikad bakom diskbänken på 1920-30talet och att marmorbänkar ofta har en kant där bak mot väggen. Men hur var det med de rostfria?

Murstocken håller jag som sagt också på med och det är en hel del energi som går åt där. Vi vill ha en murstock som kan betjäna en vedspis och en rörspis. Alltså bara två kanaler. Vi murar i tegel själva och det verkar som om den inte blir omöjligt stor i och med att det blir just bara två kanaler. Vi har en bild på hur den gamla såg ut ovan nock så vi kommer försöka göra den likadan. Sen ska det muras upp ett fundament till vedspisen och elspisen som vi kommer ha bredvid varandra under samma spiskåpa (som även den måste tillverkas) det är massor av planering just nu och det är jätteroligt. Vi ser verkligen fram emot att få sätta igång att tillverka sen…men det dröjer lite… Nu ska vi först tillverka en ytterdörr till framsidan och klä vidare på huset inför vintern.

Published in: on november 2, 2009 at 13:25  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/11/02/koket-ska-ta-form/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vad spännande, hoppas att vi få ser snart några bilder.
    Det är ju helt ortoligt med diskbänksprisen … vill du ha lite inspirationer eller hjälp kolla in på min blogg. Kanske intressant … vem vet. Har det så bra och lycke till med renovering / ela

  2. Hm, märkligt – på de offerter vi fick gjorde verkligen bakkanten varken till eller från i priset egentligen (vi kommer att ha fem cm uppvik). Vi upptäckte dock att det finns företag som låter tillverka diskbänkarna utomlands, så de företag som hade egen tillverkning var faktiskt lite billigare. Men, det är ju inte direkt världens minsta kostnad med en specialtillverkad diskbänk… tyvärr.

  3. Ela: Tack för infon om din blogg och hemsida. Jag har inte hunnit titta SÅ noga ännu men kommer definitivt att återkomma dit snart 🙂 Och ja bilder kommer…

    Maria: Ja jag vet inte själv riktigt ännu med priserna utan det var säljaren på Kvänum som jag pratade med (eftersom de säljer måttbeställda diskbänkar) som sa att med kant ca 22000:- och utan runt 6000:- Vilket jag tycker känns löjligt men jag ska kolla upp priserna. Jag har flera andra företag på gång också så vi får se var det landar till slut.//Sophie

  4. Vi beställde vår från Lagarostfritt, de var bra att ha att göra med.
    På en bild jag scannat in – som är från början av 1900-talet – har de en bänk med uppvikt kant baktill, men betydligt högre än 5 cm. Jag försökte samla på mig en massa bilder när vi skulle göra om vårt kök.

  5. Oj, det lät väldigt mycket. Och lite konstigt också, att det blir så lite utan uppvik menar jag. De flesta av våra offerter landade på 10 000-15 000. Det som framför allt spelade roll i priset var plåttjockleken.

  6. Mmm…men det var också Kvänums säljare och de andra har lämnat pris i samma spann som ni fick. Tjockleken på plåten har dock inte kommit upp utan de jag pratat med har använt en tjocklek och det är inget vi har diskuterat. Sen har den visserligen varierat från 0,8-1,25 mm. Jag upplever det dock inte som att det är dyrare för att plåten är tjockare jämfört med andra tillverkare som har tunnare.//Sophie


Kommentera

