Rostfritt.

Eftersom vi vill ha en rostfri diskbänk som täcker hela den ena sidan av köket och vi vill ha vasken placerad i ett skåp framför fönstret blir vi tvungna att måttbeställa. Det är egentligen inte någon avancerad diskbänk men det krävs ändå måttanpassning för att få den som vi vill ha den.

Våra önskemål är:
200x62x3 cm, upphöjd traditionell droppkant i framkant, uppvikt kant både där bak och på båda gavlarna 5 cm hög och 1 cm tjock, 2 stora rejäla hoar (så stora som får plats i ett skåp med innerbredd på 80 cm) ytan ska vara slät.

Jag har ägnat de senaste veckorna åt att leta leverantörer och ringa runt och få prisuppgifter eller offerter från några företag och det är stora prisskillnader mellan de olika leverantörerna och återförsäljarna. Här nedan har jag sammanställt det jag fått fram hittills (samtliga priser är inklusive moms):

AB Landskrona Rostfria: De leverarar kundanpassade diskbänkar i 1,25 mm tjock plåt. Disklådorna är svetsade utan synlig skarv. Alla deras diskbänkar är som standard underlimmade med 33 mm vattenfast spånskiva. Via deras hemsida kan man själv rita upp sin diskbänk och skicka till dem via mail. Vi mailade en söndagskväll och innan klockan 9 på måndagsmorgonen hade vi fått en offert. Diskbänken skulle kosta 14 700 kr. Leveranstiden 3-4 veckor.

Isakssons Plåt: Tillverkar även de helt måttanpassade diskbänkar och har en väldigt trevlig hemsida med inspirationsbilder. Är osäker på vilken plåttjocklek de använder. Även deras bänkar har en underlimmad träskiva och de svetsar sina disklådor. Jag ringde till dem och angav de mått vi villa ha och två dagar senare kom en tydlig och bra offert på mail. Priset blev 14 772 kr. Leveranstiden 3 veckor.

Stala: Är ett alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar eller om man inte bryr sig om eller behöver ha riktigt specifika mått. De har delvis måttanpassade diskbänkar så det finns vissa begränsningar. Man kan ej få upphöjd bakkant och dessutom limmar eller svetsar de sina disklådor underifrån så det blir en fasad kant mellan skivan och lådorna som troligen i längden kan samla en del smuts och bakterier. De har också en avrinningsyta runt hoarna och det vill vi inte ha. Plåttjockleken är 0,8 mm. Jag provade ändå att rita upp en diskbänk i deras program på hemsidan och priset blev 4079 kr. Det tillkommer en packningsavgift på 337 kr också. Priset är avsevärt mycket billigare men eftersom det var så mycket som inte stämde för oss överväger det inte.

Stoby: är en butik i Hässleholm som säljer färg, tapter, golv och en massa annat till hus men även kök. Till vårt förra kök köpte vi en diksbänk från Franke av dem och därför ringde jag dem nu igen för att få pris. Säljaren sa då att ska man ha Franke med upphöjd kant kostar det väldigt mycket, däremot finns ett litet företag i Kristianstad som heter Nordic-Tech som de också är återförsäljare för som har bättre priser på måttbeställda bänkar. När jag fick tillbaka offerten därifrån skulle diskbänken kosta 14 900 kr. Leveranstiden är samma som för de övriga 3-4 veckor.

Decosteel är ytterligare en tillverkare. De tillverkar efter vilka mått som helst nästan och har flera olika utföranden av både disklådor och kanter. Men de säljer inte till privatpersoner vad jag har förstått. Däremot kan man köpa deras diskbänkar hos ett flertal återförsäljare. I vår närhet är det Kvänum och Kvik i Kristianstad. Jag körde dit för att få offerter och säljaren på Kvänum var väldigt trevlig och kunnig och visste verkligen precis vad jag var ute efter. Han skulle ta in offert från både Decosteel och Nordic-Tech. Han ringde tillbaka efter ett par dagar och meddelade att kanten kan som minst vara 2 cm tjock för de blir inte bra annars och att priset hos Decosteel skulle bli 17 300 kr och hos Nodic-Tech 21 666 kr. När jag påtalade att jag via en annan återförsäljare fått ett pris som låg nästan 7000 kr under hans pris för samma diskbänk från Nordic-tech menade han att det var för att de köper en annan kvalité som är bättre för de vill inte stå för något som inte håller högsta kvalité. Detta köper jag inte riktigt och jag är ju inte dummare än att jag begriper att de ska lägga på sin vinst på det hela men för att vara säker ringde jag direkt till Nordic-Tech och pratade med deras säljare och precis som jag trodde så skiljer de ingenting på vilken återförsäljare det är. Priset blir samma och kvaliteten är exakt samma med 1,25 mm plåttjocklek när man beställer deras specialbänkar. Säljaren på Kvänum sa också att Nordic-tech hade väldigt bra priser för skulle vi beställt från Franke med upphöjda kanter skulle diskbänken gå på runt 45 000 kr.

På Kvik var säljaren inte lika kunnig på hur man beställde och vilket utbud som fanns men hon var trevlig och återkom redan dagen efter med besked att diskbänken skulle kosta 15 100 kr. Diskbänken kommer som sagt från DecoSteel och enligt henne kunde man göra uppviket 1 cm tjockt men det blev inte lika bra och stabilt som 2 cm.

I en kommentar till mitt inlägg om att vi skulle renovera köket tipsade Ela om sin blogg Neonelakitchen som visade sig handla om rostfria diskbänkar. Hon har startat ett företag med hemsida där man kan beställa måttanpassade diskbänkar och har vid sidan en blogg med information om detsamma. Mycket intressant läsning som jag verkligen rekommenderar om man vill veta mer. Jag bad henne om en offert också och fick svar redan dagen efter. Hon gav dessutom extra råd och tips om vad man ska tänka på. Hennes leverantör i detta fallet var Decosteel och priset på diskbänken blev 15 152 kr och med 4 veckors leveranstid ungefär. Kanten gick att få som minst 17 mm tjock. Hon tipsade också om att om vi vill halvera priset kan vi välja bort bakkanten och kanterna på gavlarna och välja en annan diskbänk från Decosteel som heter Decolight. Den har då bara 10 mm underlimmad skiva.

Lundbergs plåt: ligger i Jönköping och jag fick tipset av en annan bloggare att man kunde beställa måttanpassat även där. De använder ett likadant ritprogram som Ab Landskrona rostfria och sen mailar man in till dem och får tillbaka en offert. Efter 5 arbetsdagar hade jag fått ett pris som inkluderade både frakt och emballage så priset blir lite missvisande. Priset blev 13 512:-Men gissar man att frakten ligger på ca 1000 kr som de andra haft och emballaget på ca 300 kr så landar man på ungefär 12 200 kronor. Plåten är 1,25 mm tjock.

Efter mitt blogginlägg om köket fick jag även tips via en kommentar av Asta att kolla med LagaRostfritt. Ett företag jag inte hittat till så jag är jätteglad för tipset 🙂 Det ligger i Knäred vilket innebär att vi bara har några mil dit. Bara det lät ju nästan för bra för att vara sant eftersom det innebär att vi slipper frakten. De tillverkar måttanpassade diskbänkar i 1,25 mm tjock plåt och jag ringde dit för att få ett pris. Åsa Leandersson som jag pratade med var mycket trevlig och jag fick ett pris direkt på telefon. Det blev 9800 kr. Överlägset billigast alltså.

Här är en kortare sammanfattning baserad på enbart priset:
Kvänum/Nordic-Tech: 21 666 kr
Kvänum/DecoSteel: 17 300 kr
Neonela Kitchen/DecoSteel: 15 152 kr
Kvik/DecoSteel: 15 100 kr
Stoby/Nordic-Tech: 14 900 kr
Isakssons plåt: 14 772 kr
Ab Landskrona Rostfria: 14 700 kr
Lundbergs Plåt: 12 200 kr
Laga rostfritt: 9 800 kr

Mellan den billigaste och den dyraste diskbänken vi har fått pris på skiljer det 11 866 kronor. Återigen har det alltså visat sig hur mycket man tjänar på att verkligen undersöka flera alternativ. För vår del kommer vi att beställa från Laga Rostfritt för de var så mycket billigare än de andra men använder ändå den tjockare plåten, man köper dessutom direkt från tillverkaren utan fördyrande mellanhänder.

.

Published in: on november 12, 2009 at 14:50  Comments (20)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/11/12/rostfritt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kul! Och jag kan garantera att det var tjock plåt. De hade nämligen glömt att göra hål för blandaren (vi fick avdrag på priset) och vi bad rörmokaren göra det. Det var tydligen den tjockaste plåt han råkat på och han förstörde ett verktyg på den innan fick dit hålet.

  2. Oj oj oj de ligger så högt i pris alltså…

    Jag har kikat på marmor eller någon annan form av stenskiva. marmor skall tydligen vara poröst och känsligt vilket inte riktigt passar min stil i köket.

    jag lagar gärna mat genom att göra allting samtidigt. vilket lämnar ett mindre slagfält efteråt.

    De priser jag sett på måttbeställd stenskiva har legat på runt 15-20 000. Stenskiva är vad jag förstår riktigt tidstypiskt för 20-30tal. Lite lyxet med att ha ett 20-tals hus redan då fanns rätt mycket av ”modern” standard. Jag vill ha stenskiva, kökspis, nedsänkt diskho i stenskivan, ramluckor med utanpå liggande gångjärn, schackrutigt linoleum golv, öppna hyllor, smeg kyl.

    köket är ett projekt inför nästa vinterhalvår men planerna finns redan =)

  3. Jag blir sjukt avis. Vi har en billig historia som faktiskt inte gör någon glad. Ibland funderar jag över livslängden på kök nu för tiden. De flesta håller ju knappast mer än tio år.

  4. Asta: Ja det verkar onekligen lovande att beställa från dem. Och det är ju toppen att ni är nöjda. Priskskillanden är onekligen stor. Vi kan köpa två diskbänkar hos LagaRostfritt för priset på en hos Kvänum…

    Pelle: Ja fast priset på LagaRostfritt tycker jag är helt klart värt det. Marmor är jättesnyggt men vi tycker att det blir för mycket i vårt torp. Kommer bli träbänkskiva på andra sidan där det bara blir arbetsyta. Vi hade dte i förra huset och jag är som du och stökar ner nåt kopiöst i köket när jag bakar eller lagar mat och det var aldrig problem med fläckar ändå… 😀 Vad jag har förstått är det skillnad på marmor och marmor och också på hur man behandlar den. Vi har ju problemet med att huset är så pass gammalt att inget ”riktigt” kök fanns när det byggdes men vi kommer göra ett enkelt platsbyggt kök med innanförliggande luckor som mer andas sekelskifte. tror det kommer passa in bra. Låter som om ert kök kommer bli jättesnyggt. Vitvaror är ett dilemma det också. Smegs kyl är snygg men passar inte riktigt hos oss ändå. Vi får se vad det blir.

    TorpSara: Nej kök har verkligen inte nån längre livslängd idag. Det räknas väl med att man ska tröttna och byta ut det ändå. Ni får väl kolla med nån snickare om ni kan få ett platsbyggt kök längre fram…jag vet en!! 😉 //Sophie

  5. Vad glad jag är att vi kom i kontakt med varandra, vilken tidsbesparing du bjuder på genom det otroligt grundliga arbete du lagt ner, Supertack! Lycka till i ert fortsatta arbete. Mvh Anna

  6. Hörrdu, jag ska kolla med den där snickaren du känner när det är dags. Förhoppningsvis finns det gott om gästrum då för eventuella hantlangare också! 🙂

  7. Anna: Tack! Bara roligt om du kan ha glädje av det. Det var ju meningen att andra skulle kunna ha hjälp av det.

    Sara: Jo jag kan ju alltid hjälpa till att måla och bära och annat…men frågan är väl om vi är till hjälp när vi är i närheten av varandra eller om vi mest pratar hål i öronen på Per och Mats. 😀 //Sophie

  8. Åh vilket bra jobb du gjort! Det tar sjukt mycket ”papperstid” när man ska renovera, man sitter ju och surfar kvällarna i ända för inspiration och tips och råd från andra som renoverar, och det känns som att man inte kommer nån vart.
    Jag ska verkligen kolla upp några av ”dina” företag här när vi sätter igång med köket, vi har vår gamla diskbänk kvar i uthuset som jag älskar! Den har en djupare ho och en bred grund och är väldigt speciell för mig, men det verkar tyvärr som att måtten inte stämmer, och jag vägrar köpa en ”ny”, oavsett kvalitet så syns det ju att dom är nya! Det är en annan form på baljor mm…

  9. Hej Sophie.
    Vilken utredning av diskbänkar!
    Har dock en erfarenhet som bör nämnas.Jag har själv letat efter rostfri diskbänk och kollat marknaden ganska bra. Det som säljaren på Kvänum säger om Nordic-Tech är inte sant. Nordic-Techs bänkar håller ABSOLUT inte måttet jämfört med andra nämnda tillverkare vad gäller ytfinish,stabilitet eller godstjocklek i varken bänkplan eller disklådor (som förövrigt är kinatillverkade). Och dom har inte olika kvaliteer av plåt som Kvänum påstår. Det höga priset på 21666 kr är ett riktigt överpris pga att Kvänum vill tjäna mer. Jag fick en bänk levererad av Nordic-Tech och den åkte ut innan jag hann montera den. Jag fick även offert från Decosteel och Landskrona Rostfria som låg ganska lika i pris. Pga den goda och snabba servicen köpte jag från Landskrona Rostfria och blev slutligen kanonnöjd! Dom använder helt andra disklådor(jag valde Blanco-lådor) och slutfinishen är verkligen toppen! Deras ritverktyg är bra och
    genomtänkt. kolla deras hemsida

    http://www.ablandskronarostfria.se

    Mvh Chrille.

  10. Intressant information om Nordic-Tech. Att de inte har olika kvalitéer av plåt talade de ju om på Nordic-Tech det var bara säljaren på Kvänum som hittade på det för att försvara sitt prispålägg. Nu blir det för vår del Laga Rostfritt som vi komemr köpa av efter rekommendation via bloggen och efter kontakt med dem, De var väldigt trevliga och hade ett bra pris. Både Decosteel och Ab Landskrona Rostfria har jag varit i kontakt med och de finns med i jämförelsen men kunde inte mäta sig men Laga Rostfritt i pris. //Sophie

  11. Hej

    Vilket kanonjobb du har gjort. Har en liknade lista på min dator men du har hittat ytterligare några fler tillverkare ser jag.
    Vad jag saknar i din lista är vad det är för lådor i de olika bänkarna, du behöver inte rabbla upp allihopa men du kan väl skriva vilken låda det blev i Laga-bänken?

  12. Hej LArs! Jag vet faktiskt inte riktigt vilka lådor det är men har begärt de största möjliga standard (alltså med rundade hörn och kanter) som får plats i ett 80 cm brett underskåp och där båda hoarna är likastora. De ligger på ca 30×40 cm styck då. //Sophie

  13. Ok, men det är antagligen lådorna som ger prisskillnaderna mellan de olika bänk-leverantörerna (förrutom att beställa genom typ Kvänum då). NordicTech samt Pyramis Astris är exempel på billiga kinalådor som är lite billigare men sämre (framförallt svåra att svetsa in), är osäker på vilka som använder dom i sina bänkar. Jag hoppas du är nöjd med din bänk trots allt. Åsa på Laga är ju duktig och vet vad hon pratar om så du har säkert inte fått några skräplådor.

  14. Vi har varken beställt eller fått hem bänken ännu. Köket ska göras till sommaren så jag har bara tagit reda på prisinformation än så länge. När det närmar sig ombyggnad kommer vi titta närmare på bänken innan vi beställer men jag tror inte det är dålig kvalité på Lagas lådor. //Sophie

  15. Med tanke på priset så kanske du ska fråga vad det är för lådor. Skadar ju inte att fråga.

  16. […] gjorde ju en rejäl djupdykning i ämnet rostfritt för ungefär ett år sedan och den kan ni läsa här.) *Pärlspont på väggarna (om det blir hela vägen upp eller 3/5-delar vet jag inte ännu) *Målad […]

  17. […] Här kan man läsa hela inlägget med sammanställningen av priser och annat på de diskbänkar och de tillverkare som jag kollade upp till Ekenäs. Priserna är nu inaktuella förstås men jämförelsen kan man ju ändå göra fortfarande och även fakta om diskbänkarna och företagen är samma. Länkarna till alla företagen har försvunnit här nedan men finns i originalinlägget. […]

  18. Tack alla ni som bidrar med info. Ikeas nya kök Metod som kommer 2013-06-03 har bänkskivedjup på 635 mm. Därför vill jag ha en diskbänk som har just det djupet. Decosteel och Franke har endast 600, 610 och 620 mm och tänker inte ändra sina mått pga Ikeas nya mått. Tycker det låter konstigt, de skulle ju bara kunna ta bort 600 mm och lägga till 635 mm istället. Vill de inte tjäna pengar??
    Laga Rostfritt är inte alls lika prisvärda längre – jämförde med andra som har plåttjocklek 1,25 mm. En lokal tillverkare varnade mig för Stalas disklådor – det värsta han sett, alldeles för tunna.
    Tips! När ni kollar runt, gör klart för er vilka som levererar de olika disklådorna och kolla plåttjockleken på lådorna också.

    Tar gärna emot tips och råd från er. Har ännu inte hittat något jag har råd med. Vill ändå ha en heltäckande diskbänk.

  19. Tuuusen tack för jättebra information! Vilken kanonsammanställning du har gjort. Jag ska verkligen kolla vidare!
    Hälsningar Anna

  20. Hej!
    Detta är ett helt fantastiskt inlägg som hjälper oss massor.

    Jag har lagt ner flera dagar på att jaga fatt på nån som jobbar i rostfritt som skulle kunna tänka sig att göra ett lite galet jobb åt oss på disk- arbetsbänk (6,5 m med 2 hoar mitt på som ska passa i ett 80-skåp, 70 djupt och gärna en bak-kant på 10 cm) samt bänken till vår ö i köket (190×250 cm med utskuret för spisen 90×60 och med en ho).
    Jag får fatt på nån ibland men då gör de inte hoar. Eller så får jag tag i nån annan som säger att det måste man beställa från Franke eller nån liknande och då blir det så himla dyrt. Visst vill vi ha det snyggt, men lite handgjord känsla stör inte oss.

    Min mans kusin, som bor i Helsingfors, fick tag i nån som gjorde alla bänkar i hans coola etta mitt i stan och det blev så läckert, lite ”industrial”. Detta var 12 år sen men ändå.
    Nu ska vi ta kontakt med Laga och se vad de kan komma fram till.

    vh
    Py


Kommentera

