Vårt blivande kök.

Eftersom jag nu börjat beskriva detaljer av vårt kök tänkte jag att det kunde underlätta om man faktiskt vet hur vi tänkt oss det i sin helhet. Vi har velat fram och tillbaka med planlösningen på huset flera gånger men landar nu till slut i den tanke vi haft från början. Köket hamnar således på samma plats som idag men blir istället för ett U-kök ett kök med motstående arbetsytor. Hur den grovt skulle se ut skissade vi upp redna när vi flyttade hit men sen har vi förändrat detaljer som skåpsindelning och placeringen av diskmaskinen, lådorna ovanför luckorna på underskåpen och även ändrat oss från stora synliga lådor i underskåpen till luckor.

Eftersom vi gjort ett kök helt från grunden tidigare (med grunden menar jag att vi rev ut alla vägg-, golv- och tak-material och flyttade vatten el och avlopp bland annat) har vi en hel del erfarenheter med oss och jag är ganska säker på att vi landat i en planering som kommer fungera bra att arbeta i. Jag vet att det är populärt idag med upphöjd diskmaskin och kanske framförallt upphöjd ugn men vi är inte intresserade av det eftersom vi faktiskt prioriterar det estetiska där. Micron kommer placeras i skafferiet. Vi valde förra gången att köpa stommar och skåpsinredning på Ikea och sedan bygga in detta med pärlspont och ramverk runt skåpen. Luckor och lådfronter tillverkade vi egna. Vi använde limfog och vi slarvade en del med slutfinishen eftersom vi ville bli klara så resultatet blev bra men kunde blivit mycket bättre.

Det har förts flera diskussioner på ByggaHus om kök i gamla hus och det är ett svårt dielmma. Jag står fortfarande fast vid att jag inte tycker det är fel att bygga in vanliga stommar för att få ett kök som ser mer platsbyggt ut men jag erkänner även villigt att jag ändrat mig helt i frågan om hur jag tycker vi själva ska göra. Vi var säkra på att vi skulle använda stommar denna gången också men låta något snickeri tillverka luckorna så de blev perfekta. Vi ville utnyttja det praktiska med färdig inredning och de stora rymliga lådorna som används frekvent i kök idag.

Nu när vi har funderat ett tag har vi ändrat oss nästan helt. Vi kommer i så stor utsträckning som möjligt få köket att kännas äkta och det innebär platsbyggt på riktigt. Allt kommer tillverkas i massivt trä. Antingen köper vi kvistrent virke eller sågar Mats ner några av våra furor själv, det skulle vara det allra roligaste eftersom man verkligen kan kalla det lokalproducerat då! 😉 men det beror på hur mycket vi hinner. Vi kommer sätta luckor på underskåpen men ha utdragbara lådor innanför dessa. Ovanför varje lucka hamnar en låda. På så sätt slipper vi ifrån en separat lådhurts. Det kommer bli ett helt modernt kök funktionsmässigt så vi måste naturligtvis tillsätta en del saker som inte skulle funnits i ett originalkök och dessutom har jag svårt att tro att det suttit ett sådant här kök i detta huset nån gång men vi känner ändå att det kommer passa in med resten av huset. Mats har varit väldigt noga med att understyka att det inte ska vara dubbla stommar. Alltså kommer han inte tillverka stommarna för sig utan de hänger ihop. Det är så ett ”äkta” platsbyggt kök bör se ut men många av de kök som idag säjs som platsbyggda är ändå byggda på fabrik eller i snickeri och monteras nästan som ett vanligt kök. Det visar sig i att stommarna mellan skåpen är tjockare än materialet mellan lådorna till exempel.

Igårkväll satt jag och tecknade upp de båda motstående delarna av köket så att man ska kunna få en bild av hur det blir. Bilderna är proportionerliga men perspektiven stämmer inte till hundra procent. Köket kommer att ha trägolv och taket blir antingen ett slätt brädtak eller ett locktak (om vi inte hittar det gamla taket under allmogepanelen men det är nog för bra för att vara sant).

Här nedan ser ni (svagt) ena sidans inredning. Vi vill hitta en svart spis att mura in tillsammans med vedspisen, de kommer dela kåpa. Avställningsyta för varma saker kan vi utnyttja vedspisen till eller tvärtom. Troligen lägger vi en träbänkskiva här på underskåpen eftersom vi trivs väldigt bra med det och här ändå inte är något vatten.

skanna0001 Inredningen mot väggen som vi kommer bygga mitt i huset på längden. Tyvärr ser man bilden dåligt men om ni klickar och förstorar så mycket som möjligt ser man den.

Här ser man inredningen mot ytterväggen. Det är här den rostfria diskbänken kommer att ligga. Ett hörnskafferi på ca 1×1 meter kommer rymmas i hörnet och antingen blir det en pärlspontsdörr som här på bilden eller en smal spegeldörr om vi hittar det. Diskmaskinen kommer vi inte integrera i nuläget, dels eftersom vi kommer använda den vi redan har som inte är gammal och dels eftersom vi inte hittat några helt lyckade lösningar på hur man skulle kunna göra. Bredvid diskmaskinen kommer ett skänkskåp. Det är grundare än diskbänken som är 62 cm djup, här hamnar vardagsporslinet så man lätt flyttar det från diskmaskinen. Det lilla smala ”skåpet” bredvid skafferiet är en kombination som löser två problem. Innanför den lilla luckan kommer vi förvara brickor och plåtar. På knoppen utanför kan vi hänga kökshandduken. Annars finns ingen plats till den i närheten av vasken och då blir den hängande på en lucka och det tycker jag inte om. Plåtarna kommer behöva vara i det skåpet eftesom lådan under ugnen kommer användas till stekjärn. På så sätt räcker ett skåp på 40 cm till våra resterande grytor och kastruller.

skanna0002 Inredningen mot ytterväggen. Samma här klicka och förstora så syns den.

På bilderna nedan ser man bättre hur det kommer att bli eftersom jag här även testat färgsättningen. Vi har funderat fram och tillbaka en hel del och alternativen har varit de två nedan. Nu när jag målade upp det så bestämde vi oss snabbt för att vi vill ha det varmt gula. Dock inte riktigt så gult som på teckningen (det är svårt att återge färgerna korrekt). Det gråa är fint och ser nästan trevligare ut på teckningen tycker jag men vi har haft så mycket grått redan i huset (för det är en vacker färg när man blandar med grön umbra) så vi tröttnat en del på den. Det vi tycker extra bra om med att måla gult är att vi kan lasera snickerierna med björklasyr och det är så fint. Ovanför pärlsponten kommer tapet eller schabloner. Pärlsponten blir av den breda varianten vi kan hyvla.

skanna0004 Färgsatt med ca 5-10% grön umbra. Väljer vi grått blir det rostfri kyl och frys förmodligen, väljer vi gult lutar det åt vitt på dem istället.

skanna0003 Färgsatt med vad som ska föreställa 7% järnoxidgult på inredningen och björklasyr på foder och lister.

Vid spisarna har vi hela tiden tänkt oss fasat raktangulärt kakel. Det är fint och klassiskt och vi vill ha en yta bakom spisarna som är lätt att torka av. Ett litet tag nu har jag dock funderat en del på det där kaklet och att det faktiskt är lite uttjatat hur fint det än är. Alla som ska ha lantligt idag ska också ha fasat avlångt kakel och det har tappat lite av sin charm då tycker jag. Det var nån som skrev på Byggahus om det att det blivit trendigt och jag kan faktiskt hålla med. Istället tror jag att vi kommer välja kvadratiskt fasat kakel. Det finns i storlek 15×15 cm och passar lika bra till köket. Framför spisarna lägger vi nog skiffer, eventuellt tegel. I kupan kommer vi sätta en fläkt ovanför spisen.

Det blir inte så mycket köksinredning och en ständig fråga när man ska planera ett kök är om man får plats och hur mycket skåp man behöver. Gör man ett helt nytt kök ska man inte behöva ha saker på andra ställen i huset för att de inte får plats. (Vissa undantag finns såklart på sånt som man väldigt sällan använder eller som är mycket skrymmande) För att veta om man planerat tillräckligt med skåp brukar jag göra en lista med allt man har i köket uppdelat i kategorier som till exempel grytor, brickor, tallrikar, bestick, bakbunkar, plastpåsar och folie, etc. Sen gör jag en skiss på köket med hyllor och lådor och placerar ut allting där jag tror att det kommer att hamna. På så sätt får man en enkel och tydlig överblick på hur det kommer att bli och om man har tillräckligt med utrymme i skåpen. Här kommer det att fungera utmärkt för vi får till och med skåp över…

Kom gärna med funderingar och förslag kring både den praktiska utformningen och den estetiska…vi har ju ett halvår på oss ungefär så är det nåt som ska ändras har vi tid på oss. 😀

Published in: on november 14, 2009 at 15:45  Comments (16)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/11/14/vart-blivande-kok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Är det gula som i hallahus.se? För det tycker jag är snyggt.
    Har ni tillräckligt med arbetsytor? Ni kanske jobbar annorlunda i ert kök än vi gör i vårt, men hos oss hade det förmodligen alltid stått saker på den ytan som är bredvid spisen och då blir bara diskbänken kvar som arbetsyta. Vi hade de nämligen ungefär så i lägenheten och det blev alltid diskbänken som blev arbetsytan. Som tur var så var den ganska lång där.

    Svart spis hade vi också tänkt oss först, men eftersom vi hade lite krav på funktioner så fanns det tyvärr inte någon svart spis. Men jag tror det är väldigt snyggt med en svart spis bredvid en svart vedspis.

  2. Nja det är inte så många meter arbetsyta men å andra sidan tycker jag inte om när det står saker framme på arbetytorna så jag håller dem tomma. Det är ca 180 cm yta där bredvid spisen och jag tror att det räcker. Eventuellt kan vi få dit ett skåp till faktiskt. Det beror lite på hur vi väljer att göra med trappan på andra sidan väggen. Samma sak på andra sidan. Vi kommer ha ett diskställ som sitter på skafferiväggen och inte tar upp plats på diskbänken. Då har vi ytorna där fria också… låter underligt kanske men jag har aldirg mycket framme på bänkarna.

    Ja färgsättningen som de har på HållaHus är det ungefär. Jättefint. Har sett det i fler kök. Vi vet inte ännu var vi landar med spisen för vi har inte hittat någon ännu men vi har inte samma krav som er, jag vill inte ha mer än en ugn så kanske hittar vi vad vi vill ha i svart!//Sophie

  3. Ja, man jobbar annorlunda i köken, så är det. Vi har t.ex. alltid skålar med frukt och grönsaker framme. Plus lite annat som ska liksom finnas till hands. Vi snackar alltså inte prydnadssaker eller så.

    Tittar man i alla möjliga ”lantinrednings”bloggar som finns så behöver de massor med yta för de har saker överallt!! Pryttlar, pryttlar…

    Du hittar svart spis även med två ugnar. Det var två ugnar i kombination med induktion som det inte fanns i svart.

    Hur ska ni göra inne i skafferiet? Hyllor i omlott eller hela hyllor?

  4. Jo så är det. Jag har gärna frukt och grönsaker framme fast jag har tänkt mig att de kan vara på ytan i skänkskåpet. Där kan man ändå inte arbeta. Och prydnadssaker eller stilleben med pryttlar som man ser i många lantinredningskök som du skriver tycker jag inte om. Jag omger mig gärna med vackra saker men i köket ska de vara praktiska.

    Ja svart med två ugnar finns kanske men vi vill nog gärna ha induktion men två ugnar känns inte viktigt så vi borde ju kunna hitta någon då. Vi får se när vi börjar leta…

    Angående skafferiet vet vi inte riktigt ännu. Har inte funderat på det så mycket. Jag tycker dte är finare med hela hyllor men egentligen är det mer praktiskt med omlott. Vå får se hur mycket utrymme det ger //Sophie

  5. I en ännu tidigare lägenhet hade jag ett stort gammaldags skafferi som gick från golv till tak. Det var ganska djupt – kanske 70 cm. Det jag konstaterade där var att det hade nog svalt hela lägenheten om jag velat stoppa in den där, men jag konstaterade också att det var lite svåranvänt. Det som hamnade innerst stod oftast kvar där. Ännu mera så på högre hyllor. Jag älskade det skafferiet, men det var egentligen inte så praktiskt.

  6. Ja vi hade skafferi under trappan i förra huset och det svalde hur mycket som helst. Det hade lite för djupa hyllor bara så precis som du skriver hamnade en del bakom annat. Nu tänkte vi ha en del grunda hyllor iallafall men det blir nog en kombination. Vi ska försöka tänka till så det blir så smart och enkelt som möjligt. //Sophie

  7. Nu tjatar jag igen. Jag funderade på om ni inte skulle ha ett litet mellanrum mellan diskbänken och skänken. Så att det ser ut som en skänk och inte bara en förlängning av diskbänken.

  8. Mmm… det är en bra synpunkt. Jag tänkte på det men Mats påpekade att det bara blir ett smalt tomt utrymme som samlar smuts. Isåfall får man nog ha det lite mer fristående, kanske 20-30 cm mellan diskbänken och skåpet… tror du att det ser ut som en förlängning fast det är grundare? Vi har tänkt att det ska vara kanske 40 cm djupt fast ha golvlist som går ihop med resten av köket och taklist också. Kanske blir det som du skriver.

    Tjata gärna mera;-)…man kan inte tänka på allt själv så alla tips är välkomna!! :-)//Sophie

  9. Det ser fint ut på skisserna!

    Ofta är det praktiskt att ha vattenkran i anslutning till spisen. Kanske går det att lösa med en extra kran intill, så att man slipper springa över golvet så fort man behöver lite vatten. Eller hur har ni tänkt kring det?

  10. ser riktigt bra ut underbart att se att det finns folk som vågar sätta lite färg på sina kök.. på tok för mycket vitt nu för tiden =)

    Jo man kommer undan med en hel del i ett 30-tals kök. smeg kylen bryter dock en hel del men är en dröm jag har haft sedan barnsben och man sprang och rota i farmors gamla 50-tals kyl och nallade godis. jag försvarar det lite med att den första kylen som kom in i ett svenskt kök troligen var på 40-50talet

    blir nog en stenskiva i något annat material än marmor troligen någon mörkare åt svart med underliggande handfat. Jag har en del bilder från husmodern på olika kök. skall scanna in dem och lägga upp på min blogg så skall jag visa lite hur jag har tänkt mig jag med =)

    //Pelle

  11. Vi har ju en skänk i vårt nya kök. Med tak – och golvlist precis som ni ska ha. Och det var så snyggt när det skänken stod för sig själv innan vi satte dit bakbordet. Hade vi haft plats hade jag verkligen velat ha ett avstånd däremellen. Då blir skänken en möbel. Jag tror, som din man, på ett lite större avstånd. Kanske med plats för en pall eller något annat.

  12. Jonas: Tack! Jo vi har fått den synpunkten tidigare med vattenkranen men eftersom vi inte får så mycket bänkyta så vill vi inte ta bort mer genom att sätta en liten vask och kran bredvid spisen. Det är smart och praktiskt men för vår del överväger behovet av arbetsytan och vi ser inte det som ett jätteproblem att gå över köket. Dessutom stör det mig estetiskt att ha en extra kran på den sidan.

    Pelle: Mmm vi är ganska övertygade om att det blir gult. Varmt och trevligt. Och som du skriver färg…är innerligt trött på alla vita eller gräddvita kök. Det är fint men för vanligt och opersonligt. Vi hade cremevitt i förra huset och visst var det fint men vi bestämde oss nästan från början att vi inte blev nöjda med den färgen och skulle måla om…men sen flyttade vi istället 😀

    Asta: Ja jag tror du har helt rätt. Det behövs ett avstånd. Och det är inte fel att ha ett sånt utrymme för kanske just en pall eller extra stol. Frågan är bara om det går eftersom det kommer ett fönster längre bort på väggen där matbordet ska stå under. Jag ska mäta på det. En annan positiv aspekt på det hela är att det blir enklare att flytta saker från diskmaskien in i skänkskåpet om det står mer snett bredvid än tätt intill. //Sophie

  13. Det ser jättehärligt ut!
    Klart köket ska funka ”modernt och praktisk” men ibland måste man ge avkall på en del sånna saker för att behålla stämningen. Det var ju lite omaka skåp och så, inte raka långa modulkök som man köper nuproducerade idag, utan mer kännas som att köket liksom är ”utbyggt” för det var nog så det funkade förr. Man fick tag på ett skåp och byggde på så lite efterhand genom tiderna. Jag tycker ni har fått till det väldigt bra!

    Vi har fått börja om med vår köksplannering tyvärr… Vi har nämligen hittat våra originalfönster (eller de flesta av dom längst upp på vinden) som vi ska byta till efter att vi gjort köket. Som tur var drog vi ut dom nu och mätte dom, och till både glädje och förtret visar det sig att dom är 1 ruta högre än vi fattat! (vädringsfönster över alltså) och att dom har suttit på en höjd av 60 från golvet! (de nuvarande är bara två rutor höga o vi antog bara att dom bytt till motsvarande moderna kopplade på 70-talet…)
    Känns jättehärligt med stora fönster, men det går ju inte ha bänkskiva framför dessa! De går inte att höja heller för dom är för höga. ojoj, och vi som har 4 fönster och 3 dörrar i köket och inte en helvägg nånstans… vi är glada om vi får 60cm uppepå diskmaskinen som arbetsbänk nu… =)

    Väntar med spänning på det ”verkliga” resultatet nu!
    kramar!

  14. Det kan bli lite besvärligt att komma åt det som förvaras bakom luckorna på underskåpen om det ska vara utdragbara lådor innanför dessa. Luckan måste öppnas 90 grader för att kunna dra ut en låda om än bara lite. Är luckorna dessutom gradade med slåar kan luckan behöva öppnas ytterligare.

    Jag tänkte göra på detta viset bredvid spisen men tänkte om innan snickarna började sitt jobb. Jag är glad över detta. Nu blev det endast lådor som har samma frontklädnad som luckorna. Lätt att öppna och komma åt inehållet.
    http://mittuniversum.wordpress.com/2009/04/25/koket-ar-klart/

  15. Maria: Tack. Vi hoppas verkligen det blir så bra som vi ser det framför oss inne i huvudet nu. 🙂 Vi har gett avkall på en hel del saker just för att det ska se mer ”rätt” ut. Vissa saker kan man itne strunta i för utseendets skull däremot. Som bänkhöjden till exempel. Den blir på 90 cm och vi kommer ha vitvaror såklart, samtidigt har vi valt bort upphöjd ugn och diskmaskin som nästan är standard idag och även vask bredvid spisen.

    Så roligt att hitta de gamla fönstren fast jag förstår att det innebär en hel del huvudbry. 60 cm är itne högt. Går det inte att lösa med en ”lös” bänkskiva framför något av fönstren? Alltså att man har tomt under skivan och inga underskåp. Då får man ändå bänkyta. Kanske kan man göra den nedfällbar till och med så man bara tar upp den när den behövs. I vårt förra hus hade fönstren varit så höga som era…eller suttit lika lågt ialalfall. Men där var fösntren bytta på 40-talet till mindre. Vi lät dem vara för vi hade inte kvar de gamla. Hade de funnits hade vi satt tillbaka dem dock.

    Mrs Universum: Mats har finurlat på det där med dörrarna och utdragen och löst det så det kommer att funka. Det är skönt när man bara kan önska och har någon annan som löser de praktiska problemen. 😉 //Sophie

  16. Ja, uppfällbar bänk skulle kunna funka, eller utan underskåp också iof, för det syns ju inte lika illa utifrån som en ett massivt skåp på 30 cm =) För kökssoffan hade vi ju tänk ställa framför fönstret och den kommer ju att sticka upp.
    Bra idé! Vi måste verkligen sätta oss och klura lite nu =)


Kommentera

