Så är julen över…

Men ännu får vi njuta av ledighet i några dagar. Jag är ledig till den 7:e januari och barnen får vara hemma ända till den 11:e med Mats. Det är underbart skönt med jullov. Min önskan om en vit jul gick i uppfyllelese för en gångs skull… det snöade under ett par dar och vi hade nästan 15 cm dagarna innan jul (inte några mängder för de flesta men här i Skåne får man nog ändå kalla det för mycket). Träden var vita och snötäckta och det var tyst överallt. Tyvärr hann det börja töa och blåsa innan julafton så även om det låg snö på marken då hade mycket av det vackra försvunnit. Nu finns ingen snö alls kvar och det har regnat en del. Vad det verkar som ska det dock klarna upp och bli kallare nu igen.

Vi firade julafton här hos oss med min familj iår. Vi hade jättetrevligt och en del fina klappar blev det. Jag fick en fin filt av Mats, Anton och Maja. En ullfilt från hemtex. Den är fantastiskt skön att dra över sig i soffan. Två dagar innan julafton var jag och Mamma tillsammans med Anton och Maja på julklappsshopping och då passade vi på att åka till Ikea i Helsingborg också. Det blev nya röda överdrag till våra soffor och rummet blev mycket trevligare när vi bytte. Vi hade mörkblå klädslar innan men dessa passar mycket bättre in nu när vi har vardagsrum i köket. Kudden köpte jag även den på Ikea.

Rött och juligt men jag tänkte inte byta klädslarna när julen är slut förstås. De får passa in sen också med andra kuddar och tillbehör.

Av oss fick Mats en radio som jag hittade för ganska länge sen men som det inte blivit av att jag köpt innan. Jag vet att många tycker det är fel att ha kopior och pasticher men vi trivs bättre med såna här låtsassaker än moderna i vår inredning. 🙂

Retroradio som jag tycker är riktigt fin.

Eftersom vi skulle vara här fick vi göra något åt vårt bord. Vi har ett gammalt äppletbord som vi köpte på loppis för många år sedan och iläggsskivorna saknas. Det har inte gjort så mycket innan eftersom vi bara använt det till köksbord och vi hade det andra matsalsmöblemanget där bordet gick att förlänga rejält, men vi sålde ju det strax efter att vi flyttade hit och har efter det saknat både stolar och bord varje gång vi har kalas. Vi hade tänkt vänta med nytt matbord och stolar tills vardagsrummet är klart men insåg att det inte funkar. Nu letar vi efter vad vi vill ha men har inte hittat ännu. Så länge tillverkade Mats en iläggsskiva till köksbordet som fungerade över förväntan. Det krävs en duk över eftersom den är tillverkad i vanliga spontade brädor men det gör inget. Stolar saknar vi dock men det fick gå ändå med lite hopplock och lite trängsel! För att lösa det praktiskt passade vi samtidigt på att möblera om och det blev mycket bättre att ha bordet där det sen kommer att stå när köket är klart. Just nu finns en vägg mellan köket och matplatsen så det blir lite instängt men ändå bättre än där vi hade bordet innan.

Nya matplatsen. Köket är till vänster om väggen med element som syns i ena kanten av bilden. Gardinerna passar inte så bra men eftersom vi ska byta både fönster och rumsplanering innan nästa jul tycker jag inte det är lönt att skaffa nya julgardiner innan dess.

Ljuskronan och adventsljusstaken har Mats morfar Tage svarvat. Han har gjort till alla sina barn och barnbarn tror jag och jag tycker det är så roliga att hänga upp och ställa fram varje jul just eftersom de är tillverkade av någon i familjen.

I adventsljusstakens mossa sitter fyra pyttesmå kottetomtar.

Jag tycker om tomtar men har inte så många framme. Några av mina favoriter bara.

En liten tomteljusstake från 1929 som jag fått av min mormor.

Denna och en till likadan hittade jag i Mats föräldrahem, ingen annan ville ha dem men jag tyckte de var fina även om äldre tomtar ofta ser rätt bistra ut.

Published in: on december 28, 2009 at 16:14  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/12/28/sa-ar-julen-over/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag är inte speciellt ortodox på något område så jag tycker att radion var cool. Soffan blev jättefin – vår förra soffa var också röd och jag måste erkänna att jag saknar den ibland.

  2. Ja det blev onekligen varmare och mer ombonat med röd soffa, mysigt! Jag tycker också radion är häftig. //Sophie


Kommentera

