Årets Julgran

Iår blev det en kungsgran igen och de ska ju normalt inte barra…det gör de inte heller men när de lever under så extrema förhållande som här kan de inte hjälpa att de släpper en del barr ändå… Jag misstänkte att granen skulle få det tufft iår och jag hade helt rätt. Redan några minuter efter att jag tagit upp den från källaren på lillejulafton såg det ut så här…

Signe har funnit sin plats i livet och tillbringar mycket tid varje dag i granen eller under.

Det blev ju knappast bättre efter att jag fyllt granen med massor av spännande kulor och lampor och annat som man bara måste leka med och titta på. Maja är ju den som är lättast att hålla från granen av henne, Iris och Signe… Hon visar inte så mycket intresse mer än att hon försökte blåsa ut ljusen på julaftonsmorgon när hon först fick se den.

Vår gran är ganska brokig eftersom jag fyllt den med allt pynt vi hade kvar. Jag har samlat lite då och då men när vi flyttade hit var det en låda med julgranspynt som av någon anledning tog skada. Nästan allt i den var trasigt när vi öppnade den vid jul men lådan var hel. Sen hade Iris sönder några kulor när hon var liten och Ella, hunden, har gjort sin del när hon välte granen flera gånger för ett par år sedan så nu är pyntet ganska splittrat med en kula av en sort och två av en annan osv. Jag får vänta lite innan jag köper mer för det känns inte lönt nu…det skulle vara om man hittar nåt särskilt på rean. Det mesta är köpt på just rea efter jul för då kan man göra riktiga fynd!

Stora munblåsta kulor med guldglitter som jag tycker mycket om.

Renen köpte jag iår, den kunde jag inte motstå så jag hoppas att den håller.

Antons egen kula han fått av sin Mormor

Maja har såklart också fått en precis som alla barnbarnen.

Vacker stjärna köpt på Tivolis julmarknad.

En kula jag gjort själv och en stor röd med pärlor.

Såna här bollar, fast silvriga ytterst och olkfärgade centrum, har mamma i sin gran. De är från när hon var liten tror jag och jag blev glad när jag hittade liknande själv. Istappar i glas har jag flera stycken också.

Någon helhetsbild av granen blir det inte för vid det här laget har den tappat så mycket barr och pyntet hänger mest högst upp eftersom Signe rivit ner så mycket och klättrar vilt i granen hela tiden… Den får stå kvar över nyår men sen åker den nog ut medans jag har något pynt kvar.

Published in: on december 30, 2009 at 22:09  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/12/30/arets-julgran/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Finns det ingen bild när katten är i granen med allt pynt?

  2. Hej! Oj, vad mycket fint pynt…men finast av allt var nog Signe. Ursöt!
    Ha ett härligt gott slut på året så hörs vi när det nya har ringt in!

  3. De taggiga bollarna är ÄNNU äldre än jag!! Din gammelmormor hade dem – troligen från 30-40-talet. Nu blir jag ju inspirerad att ta reda på HUR gamla de är…

  4. Erika: Nej tyvärr har jag inte lyckats fånge henne på bild med pyntet jag har prioriterat att försöka rädda det när hon jagar runt i granen… 😉
    Mamma: Jaså de är SÅÅ gamla… borde gå att hitta på nätet nånstans när de tillverkades tycker jag. Kanske nån som läser här vet…
    ML: Tack detsamma! //Sophie


Kommentera

