Linoljefärgens förträfflighet!

Senaste dagarna har det igen pågått en diskussion om linoljefärg på ByggaHus. Ämnet har avhandlats flera gånger innan men denna gången var ursprungsfrågan om man kan måla med outspädd linoljefärg i en trappa invändigt. Sen har det flutit vidare lite till att handla om olika kulörer och målningstekniker också. Det är väldigt intressant och jag blir lika fachinerad varje gång av hur många det ändå är som upptäckt hur fantastiskt det är att arbeta med linoljefärg.Linoljefärgb som av många anses som så svår och dyr och inte brukar rekommenderas om man inte är inne på Byggnadsvård.

Vi kom först i kontakt med linoljefärg 2004 då vi köpte vårt första hus. Vi hade då läst gård&torp (de få nummer osm hunnit komma ut) och fått nys på Gysinge Centrum för Byggnadsvård. Så föddes vårt intresse för byggnadsvård som visserligen låg på en ganska låg nivå från början men som har utvecklats till mer och mer renodlad byggnadsvård med en stark koppling till ekologiskt och miljömedvetet byggande. Vi har inget typiskt hus att byggnadsvårda eftersom så mycket är förstört eller utrivet men byggnadsvård tycker jag kan handla om så mycket mer. Att ta hand om huset och bygga/renovera/restaurera på ett sätt som huset (och de som bor där) mår bra av är för vår del byggnadsvård då det gäller detta huset!

När vi började fundera på hur vi skulle måla huset åkte vi till en färgaffär där vi i princip blev idiotförklarade för att vi ville använda linoljefärg och dessutom klä huset med pärlspont för det hade han aldrig nånsin hört talas om att man ens kunde göra. Skulle tro att han kom hem på kvällen och berättade om vilka konstiga kunder han haft under dagen och skrattade gott åt oss. 😀

Det slutade med att vi köpte vår färg från Gysinge och det har vi aldrig ångrat. Vi målade hela huset utvändigt (finsågad pärlspont är inte det optimala när man ska stryka linoljefärg tunt i tre strykningar) och det gick en del penslar och var fruktandsvärt tungt men resultatet blev utmärkt. Då spädde vi efter konstens alla regler med balsamterpentin och det luktade väl okej tack vare att vi var utomhus. Vi tog liksom för givet att man skulle spä för det stod i beskrivningarna var man än läste.

Idag har vi lärt oss en hel del mer om både byggnadsvård och linoljefärg. Vi vågar testa själv och jag spär nu aldrig med någonting längre. Jag målar alltid med färgen helt ren så den bara består av linolja och pigment. Det är drygare och svårare att dra ut färgen men resultatet blir mycke bättre. Nu är jag så van vid det dessutom att jag har svårt att måla med annan mer lättflytande färg…jag vill jobba in den för mycket vilket inte blir bra. Den allra största vinsten med att inte spä färgen är förstås att man slipper lukten av balsamterpentin och huvudvärken som den medför. Vi kan dessutom måla inomhus hur mycket vi vill eftersom det inte luktar och för vår skull men framförallt för barnens skull är det jättebra.

Min uppfattning är dessutom att färgen torkar fortare om man inte spär den. Generellt sägs det väl att det ska ta längre tid att torka då men det håller jag inte med om. Sista strykningen kräver fortfarande 2 dygn för att bli torr men första och andra strykningen torkar ofta på mindre än ett dygn.

Förutom just användandet av lösningsmedel har jag hela tiden tyckt det varit jobbigt med rengöringen av penslar och behovet av att förvara dem i linolja när man inte använder dem. Varje gång man sedan behövt dem igen får man pressa ut en massa olja som blir färgad så man får antingen ha bara penslar med samma färg i varje burk eller kasta bort den färgarde oljan vilket gör att det går en hel del linolja. Jag har oftast massor av projekt igång samtidigt och att då ha så många burkar stående med olja blev ohållbart, för att inte tala om det hopplösa med skinnet som bildades på ytan av linoljan och fastnade i penslarna hela tiden.

Så läste jag nånstans om att man kunde sätta penslarna i vatten och det revolutionerade min egen användning markant. Nu har jag några större glasburkar stående hela tiden. De penslar som stått längst har nog stått nåt år nu och de har inte tagit någon skada alls. Lite rost på någon av borstfästena finns men det är bara precis i början sen slutar det rosta igen. Jag kan ha hur många penslar jag vill i varje burk oavsett vilken färg de är använda till för färgen och vattnet blandar sig inte på grund av oljan i färgen. När jag vill ta upp penslarna och använda dem stänker jag bara av vattnet och kan börja. Inga förberedelser och inget att tänka på när jag målat klart bara stoppa dem i burken. Det enda som kan hända är att vattnet avdunstar så man får fylla på lite ibland.

Om jag tänker tillbaka på hur mycket jag har lärt mig och hur mycket som har förändrats i mitt användande av linoljefärg blir jag ibland förundrad. Det är roligt att lära sig och att kunna göra det på egen erfarenhet är nog det bästa. Nu har jag börjat fundera på att prova andra fabrikat men jag har en envis 10-liters spann med vit linoljefärg samt ett antal andra kulörer i både 3-liters 1-liters och 2-deciliters burkar som jag måste måla upp innan jag kan börja köpa en massa andra färger…så det är väl bara att sätta igång och måla!!!

Published in: on januari 8, 2010 at 22:13  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/01/08/linoljefargens-fortrafflighet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!

    Jag har bara börjat min linolje karriär men jag hade faktiskt inte varit beredd på allt det arbete som det innebär med just linoljefärg.

    Jag kommer givetvis alltid att köra med linoljefärg utomhus då jag enligt min övertygelse helt klart inte kan förstå hur man kan ”plasta in” ett helt hus med plastfärger.

    Jag har dock läst på en del om linoljefärg och är lite tveksam om att använda det inomhus. formalinerna som bildas vid torkning ger inte bara tung huvudvärk utan är även mkt cancerogena. Min fosterbrors mor dog just i cancer pga att på hennes tid användes formalin som desinficering inom sjukvården i Ungern. Samt jag vet vilka härliga varningstexter det står på labbet på formalin burkarna..

    att spendera ett par dagar utomhus varje år och måla med linolja tror jag inte gör så värst mycket men att just leva med det inomhus känns inte så hälsosamt.

  2. Vad jag vet så ingår det normalt inte formalin i linoljefärg. Möjlig kan någon av de stora fabrikanterna försökt ”förbättra” med formalin.

  3. Hej! Javisst är linoljefärgen helt fantastisk! Jag har prövat på några olika fabrikat och har märkt att de är lite olika. Jag hade tänkt att skriva mer om linoljefärg längre fram.

    Ha en trevlig helg!

  4. Jag har använt linoljefärg i kanske 25 år i olika sammanhang och har inget att klaga på. Snacka om att bli betraktad som ufo hos färghandlaren! Det var till att blanda till själv från början. Självklart har jag provat på olika fabrikat och utvecklingen går antagligen framåt. Att få yrkesmålare att använda linoljefärg annat än i kulturbyggnader är svårt – och det är väl förståeligt om lösningsmedel finns i färgen! Fast lika ofta beror det nog på att det är lång torktid och därför inte är lika lönsam som tixotrop färg som ska strykas på tjockt bara en strykning.
    Länge leve linoljefärgen!!!


Kommentera

