Linoljefärgens hälsorisker.

Eftersom Pelle påpekade riskerna med användning av linoljefärg och uppkomsten av formaliner när den torkar så tänkte jag att jag var tvungen att ta reda på hur det egentligen ligger till. Jag har uppfattat det som att linoljefärg är en väldigt bra färg att använda (om man utesluter terpentinet) just på grund av att den bara innehåller linolja och pigment. Jag blev nyfiken på om det är farligt för jag har i princip tagit för givet att det inte är det när man utesluter lösningsmedlet.

Jag sökte lite på nätet och det finns många olika undersökningar om just det här. Här nedan kommer lite utdrag ur sånt jag stött på när jag nu letat runt:

I Emmissioner från linoljebaserad färg Wibo kan man läsa:

”När linoljebaserad färg torkar avspaltar linoljan ett drygt 20-tal olika aldehyder. De flesta anses dock vara helt ofarliga och det är bara ett fåtal som är klassade – t.ex. formaldehyd och acetaldehyd.

I mitten/slutet av 1990-talet drev målarfacket frågan om vad som emitterade från linoljefärg och äggoljetempera mycket hårt. Det gjordes då ett flertal olika mätningar som dock kom fram till i princip samma resultat – linoljebaserad färg avger inte emissioner där någon del av det som avgår överstiger gällande gränsvärden.”

Här (Mätning av flyktiga ämnen som avges vid målning med och torkning av linoljefärgpå arbetsplats Hagabadetden 13-24 februari 1997.) kan man läsa att det hygieniska gränsvärdet för formaldehyd är 0,6 mg/m3 och att det uppmätta nivåerna i undersökningen ligger på mellan 0,1 och 0,3 mg/m3. Alltså en bit under. Det gick inte heller att utesluta att formaldehyden fanns i luften i lokalen redan från början.

I följande artikel kan man läsa detta:

”Det traditionella måleriet började återupplivas vid slutet av 1970-talet i och med byggnadsvårdens frammarsch. De få målare som behärskade de äldre teknikerna blev då eftertraktade och började utbilda yngre. Linoljefärg började återigen användas inomhus men med hårt motstånd från fackligt håll på grund av hälsoriskerna.

Undersökningar har dock visat att den nutida linoljefärgen inte är så farlig eftersom mängden av de hälsovådliga aldehyderna sjunker snabbt då färgen torkar. Men lösningsmedlen är givetvis fortfarande inte så bra att handskas med.”

Så målade man-byggnadsmästarna berättar

Här kan man läsa en förfrågan från Allbäcks till Arbetsmiljöverket angående deras inställning till lösningsmedelsfri linoljefärg. På Arbetsmiljöverket anser men INTE att det innebär några ökade hälsorisker att måla med den färgen.

I Ottosssons säkerhetsdatablad kan man läsa att färgen inte innehåller några lösningsmedel och att halten av koboltzirkoniumkarboxilat (torkmedel) understiger gränsvärdet för märkning. Man kan också läsa att det inte finns några kända hälsorisker förutom att vid koncentrerad oxidation kan det uppstå irritation i ögonen. Produkten är inte miljöfarlig.

I en artikel skriven av Lars Edling i tidningen Arbetsliv diskuteras ekofärger. Ulf Rick, kemist vid Kemi­kalieinspektionen säger där att äggoljetempera och linoljefärg är exempel på ekofärger som normalt sett inte medför några hälsorisker.

Men så klart är det skillnad på linoljefärg och linoljefärg och läser man detta produktblad från teknos om deras ”äkta” linoljefärg kan man klart bli lite nervös även om där inte skrivs något om hälsorisker utan bara om dess påverkan på miljön. Men beståndsdelarna i färgen är ju inte heller linolja och pigment bara.

Detta är ett axplock av det jag hittade på nätet om linoljefärg och dess hälsorisker. Alla är väl i princip överens om att lösningsmedel inte är bra men faktiskt hittar jag ingenstans där det står att det faktiskt skulle vara förenat med hälsorisker att måla med riktig linoljefärg baserad på linolja och pigment.
Och så länge vi väljer rätt färger och inte köper någon av alla dessa kulturfärger eller linoljefärger som många färghandlare säljer så är jag faktiskt helt trygg med att använda färgen även inomhus fast vi bor i huset och kommer fortsätta att göra det. Däremot är jag inte alls så övertygad om att de vattenbaserade färger som finns för inomhusbruk idag är speciellt bra. Varken för miljön eller hälsan… eller resultatet 😉

Är det någon som hittar fakta som tyder på att linoljefärg faktiskt skulle vara hälsofarlig vill jag gärna ta del av detta!!

Published in: on januari 9, 2010 at 18:49  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/01/09/linoljefargens-halsorisker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!

    Oj var inte riktigt så jag menade =) jag kan villigt erkänna att jag inte hade gått så djupt in i just aldehyderna. men jag blev som du lite paff att det bildades just aldehyder vid torkningen. begreppet formalin var lite löst skrivet, formaldehyder skall det ju vara, helt korrekt =)

    Jag var fullt övertygad om att linoljefärg var harmlöst och fick mig en liten tankeställare när jag tog reda på det lite mer.

    Det var väll framförallt vid sprutmålning med linoljefärg det blir problem samt för målare som jobbar med det varje dag. lite snickerimålning inomhus bör ju inte vara några problem.

    gränsvärde är ju rätt relativa och de kan ju ändras som tex för radon.

    men klart är det ju det är skillnad på linoljefärg och linoljefärg.

    Jag får helt enkelt gräva lite djupare jag med =)

  2. Ja jag blev verkligen fundersam när jag läste det du skrev för jag har som sagt aldrig funderat över att det skulle vara farligt om man uteslöt lösningsmedlet. Eftersom vi målar inomhus där barnen bor med oss ville jag ta reda på hur det faktiskt låg till och jag kan säga att jag blev lugnad av det jag hittade. Jag skrev inte det som argumentation mot din kommentar utan mest som fakta som kan vara nyttig för oss som använder färgen och jag är uppriktigt intresserad av att få reda på om någon hittar info som säger motsatsen. Det är ju ganska naivt att jag aldrig ens sökt på linoljefärg och dess eventuella risker utan bara tagit för givet att det skulle vara ofarligt så jag blev faktiskt lite nervös… Det var en tankeställare även för mig! //Sophie

  3. […] bloggen Ekenäs gård har gjort en noggrann genomgång av linoljefärgens eventuella hälsorisker med hjälp av uppgifter […]

  4. Vilken trevlig blogg. Och vilken härlig gård! Hittade hit av en slump när jag sökte på aldehyder. Har fått enorma hälsoproblem efter att ha bott i ett trähus med galet höga aldehydhalter. Mina kunskaper lämnar fortfarande en hel del att önska, men jag söker desperat efter vettiga material att bygga upp ett nytt hem med. Det är inte lätta frågor det här! Vet att färger och lacker är stora emissionsbovar (säg nåt material i ett modernt hem som inte är det!) men trodde att jag kanske kunde vara säker om jag handlade möbler som är målade med äggoljetempera. Men nu undrar jag om man kan känna sig trygg ens då…? (Vaddå ”normalt sett” liksom?) Tänkte bara berätta, apropå relativa värden, att jag fått lära mig från företaget som gjort emissionsmätningarna hemma hos mig att gränsvärdena för farliga aldehyder med största sannolikhet kommer att sänkas i framtiden. Rejält. Så riktigt trygg och glad får man helt enkelt aldrig vara. Men med tanke på hur mycket farligheter som omger oss hela tiden så tror jag förstås inte att lite inomhusmålning med linoljefärg kommer att innebära slutet för er. 🙂 Verkar ju som om emissonerna från färgen dessutom avtar hyfsat snabbt, så det är säkert inga större problem. Lycka till med allt!

  5. Kanske nämner du detta, skummade bara texten, kanske finns tom tipset redan bland kommentarerna men om du vill veta mer om linoljefärg, läs: Kerstin Karlsdotter Lyckmans avhandling om linoljefärg. Hittar den nu inte så lätt på google som jag hade hoppats, men den finns i bokform och är både rolig och extremt upplysande. Hon utgår från en del intervjuer med målarmästare och slår hål på en mängd missuppfattningar gällande linoljefärg. Spridningen av hennes slutsatser känns avgörande för en bättre byggnadsvård och bättre användande av och förståelse för linoljefärg. Lycka till!


Kommentera

