1600-tals hus och sekelskifteshus med massor av charm

Jag hittade ytterligare ett gammalt fint hus som Aftonbladets bilaga Hem & Trädgård har gjort en artikel om. De har varit hemma hos en familj som bott i helt nytt men efter några år tröttnade på det och köpte ett gammalt hus. Att det blir stelt med bara nytt kan jag verkligen hålla med om, jag gillar hus med ”själ” och historia men det där är ju så olika. Jag kan tycka att det är snyggt med modernt men det är inte så jag själv vill bo.

Här kan ni läsa artikeln om huset och vill ni titta på Jennys blogg Tro, Hopp och Vitt så länkar jag till den också. Det är lite för mycket vitt för min smak men fint och mysigt. Och utvändigt är huset jättefint med sina ockragula dörrar till den faluröda panelen.

Här är ytterligare en artikel från Hem&trädgård. Denna publicerades i höstas och stilen i deras hus passar min smak bättre eftersom de använt mycket mer färg och mönster. Köket är fint och skåpen påminner en hel del om hur vi tänkt oss vårt. Det är ett K-märkt hus vilket ju innebär en del förpliktelser men paret som bor där verkar ändå vilja ha det precis som det är. De har en hel del gamla fina möbler och jag och Mats diskuterade häromdagen hur ofta det står i reportagen om dem som byggt nytt att när de flyttade in gjorde de sig av med alla gamla möbler och köpte helt nytt… skulle man skriva en artikel om oss hade man fått skriva precis tvärtom. Vi har (eller håller på) att göra oss av med våra nya möbler och köper bara gammalt 😀 tyvärr har jag fortfarande inte lyckats hitta något drängaskåp eller nån byrå som passar oss. De flesta är tyvärr redan förstörda antingen med vit färg eller avlutade och ofta i så dåligt skick att de knappt går att använda. Men skam den som ger sig…

Published in: on januari 10, 2010 at 10:55  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/01/10/1600-tals-hus-och-sekelskifteshus-med-massor-av-charm/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Reportaget om det gula huset hade jag sett tidigare. Blev riktigt avis på deras hus.

    Det första huset är fint, men jag tyckte inte så mycket om det inuti. Fast det var trevligt att de imte målat golven vita.

  2. Jag håller med dig. Det var för mycket vitt inne för att riktigt passa mig men huset är fint. Alla pratar om att de vill ha det personligt och egen stil och ändå väljer alla vitt, vitt, vitt!! Lite ironiskt!! 😀 Sekelskifteshuset är riktigt trevligt. Och vilken historia sen att de petat in ett brev under dörren och faktiskt fick napp. Tänk vilken dröm…sånt som ”bara” händer andra… //Sophie

  3. Jag instämmer om det vita – men sovrummet de gjort av kallvinden såg helt fantastiskt ut!

  4. Ja det rummet var jättefint och harmoniserade bra med husets ålder. //Sophie

  5. Du hitter säkert skåpet.
    Undrar hur det gick med köket och diskbänken. Du skrev ju om projektet förre några veckor sedan. Tyckte mycket om din analys på alla offerter du gjorde. Det bli spännande att se.
    Hälsningar / ela

  6. Hej Ela! Vi har faktiskt inte kommit längre med köket än innan jul. Vi kommer att titta på en diskbänk från Laga Rostfritt men har inte gjort det ännu. Nu håller vi på med lite andra projekt… titta gärna in igen längre fram så kanske köket har börjat ta form! //Sophie


Kommentera

