Stolar sökes…

Jag är på väg att ge upp. Jag har letat och letat och letat efter stolar till vårt matbord sen i höstas nu. Intensivt sen strax innan jul. Från början letade jag ganska sporadiskt och jag visste inte säkert vad jag sökte utan tänkte att det märker jag när jag hittar det. Vi vill ha en modell som är enkel och stabil utan krusiduller och sånt som kan passa till ett stort och rejält slagbord.

Vi har letat efter slagbord också men faktum är att är de billiga är de oftast också i så dåligt skick att man inte skulle vilja äta sin middag vid dem på grund av mycket angrepp av or och dessutom trasiga brädor och glipor i skivorna. De är gärna avlutade när de är i dåligt skick också och bordsskivan sned och rickig. Vi har tänkt använda bordet ofta och då måste det fungera ordentligt.

Om de istället är i vettigt eller bra skick är de dyra som bara den och dessutom ofta med originalfärg som är nött så klart. Ett sånt bord skulle jag kunna använda för skickets skull men jag vill gärna kunna måla och det vill jag inte med ett som är orört. Vi har kommit fram till att vi kommer att få tillverka ett eget slagbord när vardagsrummet är klart. Innan dess går det faktiskt med köksbordet och den tillfälliga iläggsskivan som Mats gjorde till julafton.

Stolarna är det värre med. Vi har visserligen stolar men ska vi sitta många vid bordet har vi 5 olika modeller varav en är våra trädgårdsstolar. Vi har ingen modell som vi har mer än två av (utom de fyra trädgårdsstolarna). Det ser inte direkt så roligt ut att duka fint då… Så stolar har vi bestämt oss för att införskaffa snarast…om vi bara kunde hitta dem vi vill ha. Det är inte så lätt att leta när man inte vet vad man vill ha… Men så köpte jag senaste numret av Allt i Hemmet och där fanns ett reportage om ett nybyggt hus och i vardagsrummet fanns precis sådana stolar som skulle passa. Jag visade dem för Mats och han blev också såld direkt.

Bilden är inskannad från Allt i hemmet nr 2 jan 2010.

När jag läste i bildtexten visade det sig att stolarna kom från Miljögården, tyvärr hittar jag dem inte på deras hemsida så de har väl utgått. Synd när vi nu hittat modellen vi ville ha… Men tänkte jag sen…kanske finns en liknande modell nån annanstans. Så nu vill jag ha hjälp att hitta liknande stolar om någon möjligen vet var det kan tänkas finnas… alla tips mottages tacksamt. Eller om ni har nån idé om andra stolar som skulle passa till ett rejält slagbord.

Published in: on januari 14, 2010 at 22:09  Comments (13)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/01/14/stolar-sokes/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    G.A.D. har fina pinnstolar ”Fröjel”
    http://www.gad.se/frojel.pab

    Mio har några som heter Husarö
    http://www.mio.se/Sortiment/Matplatser/Stolar/Husaro/?p=1

    Fast de är ju inte vita förstås.

  2. Tack!!! De ser ut som vi tänkt oss båda modellerna. Ska kolla närmre. De behöver inte alls vara vita. Bara de är i massivt trä egentligen. Färgen kan man ju alltid fixa själv… 😉 //Sophie

  3. Tittar just i senaste nummret av Hem&Antik, och Engelssons annons visar också en rak och snygg stol. http://www.engelsson.com!
    Annars tänkte jag också på Mio.
    Kram!

  4. Englesson, ska det vara. http://www.englesson.com!

  5. Tack Sara!! //Sophie

  6. Du har redan fått jättebra tips, men skickar i alla fall med gads stolar, de är också fina.
    http://www.gad.se/frojel.pab

  7. Torkelsson har också en del fina stolar, mycket i massiv ek, men som sagt går ju färgen alltid att åtgärda.

  8. T.ex. Bianco, som har ett ganska klassiskt utseende, men en mycket högre sittkomfort!

    http://www.torkelson.se/index.php?option=com_content&task=view&id=395&Itemid=36

  9. TACK!! //Sophie

  10. Såg att ”white season” hade liknande stolar som på bilden du skannat in. Kanske kan kolla med henne vad det är för stolar och hoppas på att det inte är exakt samma så de utgått… Mvh/Ulrika

  11. Hej Ulrika. Tack för tipset. Det ska jag kolla upp direkt. //sophie

  12. Jag tycker Leksandsstolar är riktigt snygga och har en klassisk design. Säljs både begagnat och nytillverkat

    http://www.leksandsstolen.info/produkter.php

  13. Ja leksandstolar har jag fastnat för också. Jag har lite funderingar kring dess riktighet på vissa plan bara…//Sophie


Kommentera

