Stolar funna!

Åtminstone tror jag det. Jag fick flera bra tips i kommentarerna och jag är jättetacksam. Alla de modellerna hade passat in men så av en händelse hittade jag en annons på blocket om ett företag i dalarna som tillverkar stolar efter gammal förlaga. Jag har ringt och pratat med dem och de verkar väldigt bra. Sen efter det fick jag även en kommentar om just den sortens stolar på bloggen.


Här en bild på deras stol lånad från deras hemsida.

Här finns en av deras annonser på blocket och här finns länken till deras hemsida. Företaget heter Ny aktuell inredning vilket rimmar lite dåligt med vad jag söker kan tyckas men de säljer som sagt stolar av gammal modell. Leksandstolen är den vi fastnat för, med träsits. Man får dem obehandlade om man vill och de kostar 1350 kr + frakt på 150 kr /stol. Det är helt överkomligt tycker jag så länge de bara håller bra kvalité. Det är lite synd att vi inte kan titta på dem… vi får se hur vi gör.

Jag tycker att de skulle passa in utmärkt med den sortens slagbord som vi har tänkt oss. Vad jag är lite fundersam över är just det där med att det heter Leksandsstol. Vi bor ju i Skåne och kanske är modellen för hårt knuten till just Leksand för att passa hos oss…vad tror ni?

Published in: on februari 12, 2010 at 16:40  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/02/12/stolar-funna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ta en liten semester och åk upp till Dalarna för att titta på dem. Finns utmärkta vandrarhem att övenatta på och jag passar djuren 🙂

  2. Jo vi har funderat på det för vi tänkte ju ta en semester till trakterna kring Stockholm i sommar och då kunde man ju passa på att se lite mer av Sverige när man ändå är ute och kör…men frågan är väl om vi hinner på en dag utan övernattning! 😉 //Sophie

  3. Hallå!

    Har ni varit in på leksandsstolens riktiga hemsida och tittat så finns det återförsäljare runt om i Sverige.

    Även om modellen kallas Leksandsstol så har den funnits på andra ställen i Sverige, just med 7 stolpar i ryggen.

    Själv hittade jag 3 hos min sambo och köpte ytterligare 4 på Blocket för under 1000 kronor. Nu har jag tagit bort den mesta färgen och har målat en stol i engelska röd. Mina stolar har har mjuk dyna.

    Om du tänker måla stolarna så skulle jag leta via Blocket där man ofta kan hitta samma modell. De jag har är tillverkade i björk typ någon gång på 60-talet, men det är det ingen som ser när jag väl har målat dem med oljefärg.

    Jag tycker ni har gjort ett bra val oavsett Dalarna eller inte så är det här klassiker.

    Men som sagt, kolla gärna upp återförsäljare om ni vill titta och provsitta. Just den här stolstypen har de ju ofta i inredningsbutiker där de säljer stolsdynor med kjolar.

    En annan klassiker är ju Carl Larssonstolen som nytillverkas i Sundborn. Den är jättefin men vääääääääldigt dyr. 😉

    Snart är det varmt och skönt och jag får kanske tid att måla en stol till, sambon skämtar om att det blir en om året. Men herregud, det torkar ju så sakta och jag målar så tunnt så det blir många varv. =)

    Ha det mysigt i ert vackra hus!

    Kram,
    Maria/Javabönan

  4. Tack Maria för dina råd. Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla upp den hemsidan. Kommer iofs inte köpa därifrån heller om de är så dyra men titta kan man ju… 🙂

    Jag har funderat p ådet där med att köpa begagnade. Om man köper riktigt gamla har jag tänkt att det är ok men nyare vet man ju inte riktigt om de ser likdana ut. Många kopior på gamla möbler ser ändå annorlunda ut genom att det finns små detaljer som avslöjar dem. Detta är en av anledningarna till att jag gärna skulle vilaj se dem som jag visade i inlägget på riktigt innan jag köper. Men om du säger att de ser lika ut så ska jag definitivt börja leta mer efter begagnade på blocket.//Sophie

  5. jag har leksandsstolar köpta på hemslöjden i stockholm på tjugotalet. Har alltid passat. I bohuslän i stugan där.. nu i en sjuttialslägenhet i stockholm. Dom lever på nåt sätt sitt eget liv. Och blir vänner för livet!

  6. Ja kanske är det så. De passar in var som helst eftersom de är så rena och klassiska i designen… Min mamma har funderingar kring hur höga stolarna är. Grån golv till där ryggen slutar. Kanske skulle du eller någon annan kunna svara på det. Hon tror de ser för låga ut till ett matbord. //Sophie


Kommentera

