Plötsligt händer det!

Ja vi har inte vunnit på triss men en bra dag har det varit ändå…

Så som jag har letat och som jag har irriterat mig på att alla möbler som varit i närheten av att vara intressanta antingen varit sålda redan när jag ringt eller haft något fel som gjort att de ändå inte varit rätt. Varenda möbelannons på Blocket i angränsande län, från Skåne sett, har jag gått igenom i flera veckor nu.

Så imorse vid frukostbordet när jag läste den vanligtvis ganska innehållslösa och tråkiga lokaltidningen hittade jag en annons som faktiskt intresserade mig. Ett drängaskåp för 900 kronor. Jag tänkte att jag ringer men det kommer väl vara borta redan. Dessutom har man ju vant sig vid att annonser har bild och detta sa ju inget om mått eller utseende eller skick överhuvudtaget så chansen att det skulle vara vad vi sökte kändes inte så stor. När jag tyckte att klockan blivit tillräckligt mycket för att man ska kunna ringa en lördagsmorgon lyckades jag till och med få tag på säljaren. Jag hade kollat numret på Eniro och fick en träff ca 2,5 mil hemifrån. Inte så roligt att köra i snövädret men men… Fast när jag ringde visade det sig att skåpet fanns bara en mil från oss och när jag frågade om ytskick sa han att det var ekfanér. Då tänkte jag ett skåp typ Äpplet och frågade om det fanns nåt utskuret på framsidan. Ja det är extremt mycket utskuret på framsidan sa han… Han skickade en bild till mobilen och när jag visat den för Mats och skulle ringa tillbaka och säga att vi tar det så fick jag ett sms där han skrev att om jag var intresserad så kunde det bli billigare vid snabb affär. Underbart med en säljare som prutar med sig själv! 🙂 Vi bestämde att vi skulle komma direkt och skåpet var verkligen jättefint. Killen hade tömt sitt hus och skulle flytta och det var i princip bara skåpet kvar. Under tiden jag tittade på det stod Mats kvar i hallen. När jag kom ut där sa han åt mig att titta i taket. Där hängde en jättefin lampa. Jag frågade om den också och fick köpa den för 40 kronor. Bara det är ju ett jättefynd!!

Liten söt kupa. Fästet har vi det med men det ligger i såpa för att bli rent från färg.

Skåpet köpte vi också, för 700 kronor. Det är i jättebra skick och verkligen fint. Egentligen lite för maffigt för vårt hus men det struntar jag faktiskt i. Mats trodde inte vi skulle kunna få upp det till stående i sovrummet för skåpet var 205 cm högt och vi har 212 cm till taket och det hade vi aldrig fått heller helt. Men eftersom det är ett gammalt rejält skåp kan man också dela det i flera delar. Genom att ta av översta delen som är ca 20 cm hög och som bara är dekor egentligen så var det inga problem. Så nu står det ett skåp på plats i sovrummet äntligen. Det gick inte att komma åt att skruva fast överdelen igen så den ligger lös men den var pluggad och de håller fast det.

Lite Narniaskåp över det tycker jag.

Man kan säga att skåpet är som gjort för att stå hos oss. Det kunde inte varit en enda centimeter bredare eller högre…

Tur att det inte var större…gardinstångsknoppen passar in perfekt!

Det är riktigt omsorgsfullt gjort en gång i tiden. Hyllkonstruktionen invändigt har vi sett tidigare och den är så smart. Vi kommer att använda samma metod för att kunna flytta hyllplanen i köksskåpen när vi bygger det.

hyllupphängningen

Säljaren hade verkligen helt rätt när han sa att skåpet var extremt utsirat på framsidan… 😉

Delar av dörrens ornament.

Det finns egentligen ytterligare ett krön till skåpet. Det ser nog de som känner till såna här skåp, men det får inte plats. Vi har det och kan sätta dit det igen såklart om skåpet flyttar. Det är en mittdel och två svarvade knoppar. Stora och rejäla, mittdelen är nog 70-80 cm bred.


Fina men för höga…

Det är lite synd att skåpet inte kan stå komplett i detta huset men jag har redan funderat ut ett annat användningsområde för krönet och knopparna. Det kommer inte att innebära någon åverkan på varken dem eller skåpet och man kommer att kunna sätta tillbaka dem och aldrig märka att de varit borta om skåpet hamnar i ett hus med tillräcklig takhöjd igen. Jag behöver finurla lite till men sen återkommer jag i ämnet…

Det finns ingen nyckel men å andra sidan behöver skåpet inte låsas. Vi ska prova med de nycklar vi har hemma om nån passar annars får vi ta en tur med låset till Folkes Bygg och leta upp en, det räcker att den går att få i och sätta fast så man kan dra i den.

Jag har inte hunnit flytta in några saker i skåpet ännu men är så nöjd med att vi hittade det. Det kommer att svälja massor av saker och vi har verkligen brist på förvaring i huset för tillfället.

Published in: on februari 13, 2010 at 22:02  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/02/13/plotsligt-hander-det/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Åh vad kul! Grattis! Känner igen glädjen, kände så när jag hittade mitt skrivbord. Som ungefär var lika anpassat ditt skåp, typ 1 cm över vid sidorna.

  2. Vad kul, ja tänk ibland så bara ”ramlar” sakerna över en, lustigt :). Fint skåp.
    Vi har en nästan exakt likadan lampkupa, men jag har inget fäste för den ännu. Den fanns här när vi köpte huset och väntar snällt på ”sin” plats någonstans här.

    Ha en fin Alla Hjärtans dag!

  3. Ja, det är bara att gratulera. Ibland ska man ha TUR… Kul foto med krön som ”väjer” för gardinknopp.

  4. wow vilket fint skåp…700 får väl betecknas som gratis tycker jag.

    Tapeterna är inte dumma heller, de har jag i mitt kök. 😉

    Ha det mysigt i veckan!

    Kram,
    Maria/Javabönan

  5. Så roligt att se din blogg Sophie, jag blir helt fast och vill bara klicka och läsa vidare om allt. Så DUKTIGA ni är!! Det skule vara kul att komma och hälsa på till våren/sommaren. Ha det fint stor kram nelly

  6. Både du och resten av familjen är mer än välkomna. Jag blev så glad sist ni kom och hälsade på! //Sophie

  7. Ja jag betecknar det som ett rent fynd. OCh nu när jag fyllt på det med kläder är jag ännu mer nöjd för dte rymmer så mycket. Vi har funderat på att själva annonsera efter möbler i lokaltidningen för det finns ju trots allt de som läser där som kanske inte tänkt på att någon kan vilja ha deras gamla bortglömda möbler… //Sophie


Kommentera

