Vankiva Kyrka får sitt gamla tak tillbaka.

Vankiva kyrka är en fin liten kyrka i byn där jag är uppväxt. Jag är döpt och konfirmerad där och på första advent 2008 döpte vi även Maja där. Jag har firat skolavslutningar där under både låg- och mellanstadiet och varit på flera gudstjänster under mina år som aktiv scout.

Kyrkan är ganska liten och därför väldigt mysig. För några år sedan renoverades och återställdes utsidan. Man lagade ytterväggarna och renoverade och målade om portarna och luckorna till kyrktornet i originalfärgen. Linoljefärg användes. Det blev väldigt fint. Och nu är det alltså dags för insidan. Det är det gamla trätaket som ska plockas fram under tretexskivorna osm sitter där idag. Sen ska det målas med linoljefärg och väggarna ska kalkas om.

Jag hittade artikeln om det i tidningen för några dagar sedan och det gör mig glad att man faktiskt gör sig ”besväret” att återställa och att faktiskt restaurera försiktigt.

Här kan ni läsa mer och se blider på kyrkan.

Published in: on februari 21, 2010 at 22:11  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/02/21/vankiva-kyrka-far-sitt-gamla-tak-tillbaka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

