Man ska vara försiktig med vad man önskar sig…

I december önskade jag i ett något ogenomtänkt ögonblick att vi skulle få snö. Det fick vi faktiskt också för snön kom redan till Lucia och låg sen kvar till nån dag efter julafton. Det var roligt att vi fick lite vitt när tomten kom för det blir väldigt mer jul när det är snö ute tycker jag. Den snön töade bort i mellandagarna och då trodde man knappt det skulle bli mer för den här vintern…men den hann sen komma tillbaka innan nyår och sen dess har vi inte sett barmark överhuvudtaget. Det bara snöar och snöar. Mats kom hem igår och sa att detta var den värsta vintern sen 1929. Det fattades 4 cm för att slå det rekordet. Helt sanslöst. Vi har hur mycket snö som helst (för att vara i Skåne…tvungen att slänga in en liten brasklapp) och inte verkar det som om det ska avta eller töa bort snart heller.

Mysigt men kallt.

Ungefär 60 cm ligger det, fast det har ju kommit betydligt mer förstås. På vissa ställen sjunker man ner till låren när man kliver utanför stigarna som blivit väl upptrampade vid det här laget. Vi har stora snövallar överallt och jag är glad att vi har traktorn så Mats kan ploga gårdsplanen och infarten. Runt huset skottar han med vanlig skyffel men det är åtminstone inte några större mängder. Jag är också glad att jag har en sambo som tycker om att arbeta. Han uppskattar kanske inte just snöskottnignen nu längre men han tycker om att vara ute och hålla på med något och innerst inne är han nog ganska förtjust över att få köra runt med traktorn och plogen och skopan för att skyffla och flytta runt högarna och ha sig… 😉

Slipstenen har fått en mössa.

Än så länge har vi kunnat ta oss ut från gården varje dag och nu är det sportlov för mig och det är skönt att slippa köra till jobbet så tidigt på morgonen. Anton passar på att vara ute och leka i snön så mycket han kan fast jag och Maja håller oss inne. Det är alldeles för mycket snö för att hon ska kunna förflytta sig överhuvudtaget och hon blir bara arg när hon inte kommer någonstans.

Det är inte lätt att vara liten i all denna snön…

Även om det är ganska faschinerande och roligt med en riktig vinter påverkar det oss på en massa trista vis. Vi skulle bytt fönstret på baksidan i köket för flera veckor sedan men det går inte eftersom det ligger så tungt med snö på taket och Mats inte vill jobba under det ifall det rasar ner. Det i sin tur innebär att vi inte kan fortsätta isolera och sätta vindpapp vilket gör att panelen inte kommer upp. Så det står still med just den biten av renoveringen. Det är negativt på mer än ett sätt för förutom det faktum att det inte händer något så står huset med bart timmer och inget vindskydd mitt i vintern. Det gör att det drar en del inne i köket och vi får elda mer. Men men…våren kommer kanske nån gång!

Den trogne Bustern jobbar på för fullt varenda dag och som Anton säger är det tur att den har ringkedjor så han inte kör fast.

Published in: on februari 23, 2010 at 11:38  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/02/23/man-ska-vara-forsiktig-med-vad-man-onskar-sig/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ja denna vinter är nog chockartad för många och den går kanske till vår generations historia. Jag passar på att njuta i alla fall. Och är avis på eran Buster – min äkta hälft har länge längtat efter en veterantraktor, kanske en Victor BM.

    Njut mens det varar säger jag bara. Tids nog kommer slasket;) Ett par månaders väntan är en bråkdel av ett helt människoliv.

  2. Så sant. Jag är betydligt mer nöjd med snön än med de ”vintrar” vi brukar ha! Slasket är defintivt inget att se fram emot. Och iår med dessa mängder snö lär vi nog få större problem att ta oss ifrån gården när den smält än nu när den åtminstone ligger i högar på åkrarna och man vet var man har den! 😉 //Sophie

  3. Hej!

    Tack för din fina kommentar hos mig! Jag har nu kikat igenom din härliga blogg och jag har hittat så mycket intressant om bla linoljefärg och Era egenhändigt gjorda lister. Det är något som jag ska lägga på minnet. Kommer eventuellt att renovera badrummet framöver och då skulle jag vilja ha höga golvlister! Ert gamla hus kan vara lycklig över allt bra Ni gör för det. Det är spännande att följa förvandlingen tillbaka till ursprunget.

    Om du skulle vara intresserad av fyra Leksandstolar, så ska jag sälja mina nu! De är för tillfället blå och med stoppad dyna, och i mycket gott skick. Jag säljer dem för 600 kr/st. Jag har köpt dem på en auktion här i närheten, men då jag kom hem med dem, ville min man hellre behålla de vi har… Livet är fullt av kompromisser!

    Hör av dig om du skulle vara intresserad, jag tänkte lägga ut dem på Blocket lite senare!

    Med vänliga hälsningar
    Maria Sandberg

  4. Hej Maria!

    Tack för berömmet! Det är alltid så roligt att få respons på det man gör. Jo linoljefärg har jag fått en hel del erfaranhet av nu efter allt jag har målat. 🙂 Jag är så nöjd med den färgen för resultatet blir så bra. Vi hoppas på att huset ska bli så bra som vi drömmer om och så som vi kan se det framför oss. Det är svårt för många just nu att tänka sig hur vi menar men för oss är det ingen tvekan om hur det kan bli. //Sophie


Kommentera

