Viktskillnad på färg.

Idag gjorde vi ett snabbbesök på Folkes Bygg i Hanaskog. Butiken har bara öppet på fredagar mellan 14-18 så det gäller att passa på när man har möjlighet. Vi hoppades att vi skulle hitta nycklar till vårt ”nya” kläskåp och till skrivbordet som jag fanerade om i somras (skrivbordet kan ni läsa om här). Det går att öppna både skåpet och lådorna på skrivbordet ändå men det är ju enklare med nycklar. Då vi sökte nyckel till kammarlåset på badrumsdörren letade vi i Folkes gömmor och hittade en som passade bland alla dem han hade. Nu tänkte vi att vi kanske kunde ha samma tur. Vi tog med låsen men hittade inte den där ståltrådsringen med alla nycklar osm vi provade med sist. Då vi frågade Folke om det visade det sig att någon hade ”lånat” med sig hela nyckelknippan hem nån gång och ”glömt” att lämna tillbaka den. Så trist och sorgligt att folk gör sånt.

Nåväl…vi får leta vidare nån annanstans. En liter färg fick vi med oss hem iallafall. En liter vit färg från Ottossons. Den är dyrare per liter än Gysinges men den väger också betydligt mer. Jag blev förvånad när jag skulle lyfta burken från hyllan i butiken. Bara för att jämföra vägde jag några av Gysinges burkar nu hemma. Det skiljer nästa ett halvt kilo i vikt på samma mängd färg. Hoppas det innebär att den innehåller massor av mer pigment och därför täcker bättre.

En liter färg…som väger 2,1 kilo.

Jag köpte en liten provburk med PerHansblå linoljefärg från Ottossons sortiment i somras på byggnadsvårdsdagen och sen har den blivit stående. Jag köpte den för att kuna testa att måla med den färgen eftersom den enligt både Folke och tillverkaren själv var mer lättstruken och enklare att jobba med. Den ska inte heller spädas med terpentin. Nu för ett par veckor sedan provade jag faktiskt och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Jag hittade en gammal träbricka som kommer från gamla ladan tror jag och den fick agera testobjekt. Kanske inte den kulör jag skulle valt i första hand men det får duga.

Det är en fin bricka och jag har länge saknat en ordentlig så nu kanske denna kan bli fin och användbar.

Sinkad i hörnen men ganska tråkig i ytan som omålad.

Nu har den fått två lager färg och det ser bra ut. Den ska slipas av lätt och sedan strykas ytterligare en gång. Det som förvånade mig mest var inte att färgen var så lättstruken för det hade jag ju antagit efter att ha hört det från flera håll. Ottossons färg har rekommenderats på forumet ByggaHus flera gånger just av den anledningen. Nej det som överraskade mig mest var att färgen var torr redan efter 6 timmar. Så torr att man kunde flytta brickan utan att det kladdade och utan att det blev avtryck när lilla katten spatserade över och vidare till diskbänken. 🙂 Jag lät ändå färgen vila flera dagar innan jag strök andra gången men den torkade mycket fortare än vad Gysinges färg gör även utan balsamterpentin. Hoppas verkligen att jag tycker färgen är lika bra när det blir dags att stryka hela köket…

Published in: on mars 12, 2010 at 20:29  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/03/12/viktskillnad-pa-farg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jamen, bild då?? 🙂

  2. Hanaskog har jag bott i en gång för länge sedan. Gick femte klass där.
    Här är ju en som har målat hela köket med Ottossons. Jag är fortfarande nöjd.

  3. Sara: Jag försökte men vi hade för dåligt ljus nu på kvällen så det får vänta tills imorgon! 🙂

    Asta: Då känner du ju till bygden rätt bra! 🙂 Ja jag vet ju att du tycker om färgen. Hoppas att jag får ett lika bra resultat. //Sophie

  4. Ännu ett bra hemmatest!
    Vet du vem som tillverkar Gysinges linoljefärg. Är det färg från finska Uula som de sålde tidigare, bara med en egen Gysinge-etikett???

    Nyckel-historien är trist. Det är många som använder gamla nycklar enbart som dekoration ser jag på en del inredningsbloggar. Det är så mycket häftigare att ha dem i funktion!!!

  5. Gysinge tillverkar numera sin färg själv på egen ”fabrik” Men de burkar jag jämförde med tror jag är köpta då de fortfarande köpte in via Uula. Blev faktiskt ärligt verkligen chockad när jag lyfte Ottossons färgburk, den var så märkbart mycket tyngre. Har inte öppnat och testat ännu men ska måla fönsterbågar i veckan tror jag. Ska nog testa med deras vita nu istället och se om jag märker nån skillnad när det är lite mer att måla än brickan jag provat med. Dessutom kan jag då jämföra vit mot vit och se hur täckförmågan är.

    Vi får väl leta någon annanstans efter nycklar. Vet att det säljs ganska ofta på Tradera men det känns lite osäkert att köpa där när man inte vet om de passar. Har själv lite svårt för när bruksföremål används för enbart prydnad sådär. Som verktyg och köksattiraljer, de fungerar ju utmärkt att använda fortfarande. //Sophie


Kommentera

