Jaså det är så man ska sköta syrener!!

Syrener har alltid varit lite mer speciella för mig än många andra blommor. Jag vet inte riktigt varför men jag blir lite extra varm inombords när jag tänker på hur jag lekte med min vän Karolin som liten i deras lekstuga och där trädgården var fylld av syrener, eller på de tre lila syrener som stod utanför ett av fönstren till mitt rum hemma hos mamma. De blommade alltid runt min födelsedag också och det gör nog sitt till. Varma försommardagar med syrener, hägg och schersmin i trädgården är fantastiskt. Jag vill gärna ha en egen trädgård nu som doftar och köper gärna växter som har stark doft.

I Strömsnäsbruk fanns en gammal berså som för länge sedan tappat formen och var mer än risig. Men vi klippte ner en del grenar och sen lät vi det komma upp en del nytt underifrån. Dessutom fällde vi en björk med stamdiameter på kanske 15 cm och ett antal ekar som var åtminstone 5-10 cm i diameter. Sen fanns det någon lönn och en tall också insprängt bland syrenerna. Efter att de försvunnit såg det tomt ut men syrenerna tog sig bra. Tanken var att såsmåningom frisera buskaget till en berså igen. Under tiden såg det förskräckligt ut och första våren efter att vi rensat tror jag att den fick max 4-5 blomklasar. Jag hade inte hjärta att jämna allt med marken på en gång för jag ville kunna njuta av blommorna hela tiden och min belöning fick jag redan nästa vår (2006) när den hade fått stå ifred ett tag och växa till sig. Hela buskaget var översållat med stora vackra blomklasar.

En majkväll på verandan. Kan ni tänka er hur mycket doft man kände från alla dessa blommor?

Liksom en hel del andra speciella växter i trädgåden tog jag med mig skott. Här fanns i princip inget mer än en halvdöd gammal schersmin och jag hade så otroligt mycket blommor i förra trädgården. De rotskott jag tog satte jag mitt i sommaren och det var kanske det som tog knäcken på dem… för inte ett enda lever längre. Flera dog redan första sommaren men ett litet har levt ända tills nu. Nu tittade jag på det häromdagen och det ser inte ut att vara något liv alls kvar i den lila pinnen som sticker upp ur marken. Inte har den växt något heller under de 3 år den stått här, men den har fått ett par blad varje år tidigare iallafall.

Hittade den här artikeln på Aftonbladets hemsida om hur man ska sköta syrener för att de ska trivas. Allt som de radar upp där har jag gjort då jag planterade mina rotskott. Jag vet inte vad som gick fel eller varför de inte trivdes. Jag skulle gärna vilja veta dock så jag inte gör samma misstag en gång till.

Från trädgården sett. Detta var 2006 och den hade faktiskt tagit sig fantastiskt bra redan och var översållad av blomklasar.

Det är så sorgligt för den här syrenen var verkligen vacker. Det var en gammal vit med tredubbla blommor och kraftig doft. Jag har aldrig stött på någon syren tidigare som doftat så starkt. Kvällarna på verandan intill blev nästan magiska när den blommade som mest. Blomklasarna var också enorma och det grämer mig mycket att inget av mina skott klarade sig. Ändå gjorde jag allt rätt tror jag…

Stora klasar med tredubbla blommor. Inte så bra skärpa för kameran jag hade då klarade inte bättre.

Som tur är har jag en vän som bor i huset bredvid vårat i Strömsnäsbruk. De har en likadan syrenbuske i sin trädgård och jag ska fråga henne om jag inte kan få några nya rotskott från den busken istället. De som köpte vårt hus har nämligen gjort det jag inte klarade och klippt och sågat ner hela buskaget. Jag vet inte om det kommer tillbaka eller om det också grävt bort buskarnas rötter. Inne bland syrenernas stammar växte massor av olika anda sorters blommor. En svart tulpan bland annat och en stor praktvallmo. De kom fram efterhand som vi rensade och blev bara fler och fler. De trivdes nog ganska bra där inne där de fick stå ifred. Hoppas de har tagit vara på dem åtminstone.

Published in: on april 10, 2010 at 12:45  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/04/10/jasa-det-ar-sa-man-ska-skota-syrener/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej och tack för din kommentar! Jo visst är det roligt när man fått något rum klart och kan njuta av det man åstadkommit. Som du skriver vore det kul att få salen klar bara för att kunna koppla av lite men samtidigt är det ju bad, kök och sovrum som oftast kommer i första hand även hos oss. Men en sak i taget och en dag kanske man får tid till att luta sig tillbaka i soffan!
    Roligt att se före-och efterbilder på ert hus och syrener, underbara, de hör till en gammal gårdsmiljö. Skön renoverar-vår!

  2. Jag har tre stora favoriter, syrener, hägg och schersmin. Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att alla tre finns i vår trädgård!
    Förstår att du vill ha en vit syren. De är jättefina.

  3. Lundagård: Visst är dte så att vissa rum är viktigare… och man måste ha fungerande kök och badrum. Sovrum är inte fel heller att ha gjort iordning. Det är skönt att lägga sig i ett vackert rum på kvällen och underbart att vakna så på norgonen…

    Asta: Ja de är klara favoriter hos mig också. Har växt upp med alla i trädgården och jag älskar träd/buskar som blommar. Jag saknar dock både hägg och syren just nu. Jag grävde upp den lilla syrenpinnen idag och har satt den i en kruka inne. Kanske kan den med lite extra kärlek klara sig för den är faktiskt inte död… Annars får jag väl försöka skaffa nya skott. En syrenberså har jag drömt om sen jag var liten! //Sophie


Kommentera

