Stolsfynd!

Så var det då äntligen vår tur att hitta stolar. Utmärkt eftersom min födelsedag närmar sig och jag tror att våra familjer börjar tröttna på att sitta på stolar som riskerar att rasa vilken minut som helst. 🙂

Faktiskt var det lördag för nästan två veckor sedan som jag hittade annonsen på Blocket. Det fanns foto på en stol och sen stod det ungefär så här:

Antika allmogestolar. Troligen tillverkade i björk. Någon laserad, en målad vit. 10 stycken.

Priset stod ju längst upp under bilden: 2500:-

Leksandstolar minsann. Och inte mer än en timmes körning hemifrån. Jag ringde direkt och det var en äldre dam som sålde. Hon ville sälja alla på en gång (bra tyckte vi för vi ville ju ha alla) Enda nackdelen för oss var att det var klädda dynor och inte träsits men eftersom priset var så bra och det var en möjlighet att få tag på 10 stycken på en gång tyckte vi ändå att det var bra.

Vi bestämde att vi skulle komma dagen efter på förmiddagen och allt kändes toppen. På kvällen kollade jag på annonsen igen och skrev ner telefonnumret och så…då slog det mig att säljer hon antika allmogestolar kanske hon menar 2500 kr per stol och inte för alla… Jag funderade på om jag skulle ringa och höra med henne för det skulle ju kännas ganska dumt att komma med 2500 om hon menade att hon ville ha 25000 kr. Visserligen hade 2500 kr / stol varit VÄLDIGT dyrt men man vet ju inte hur folk värderar sina saker och var stolarna verkligen antika så kostar de ju en del…

Inte förrän vi stod i vardagsrummet hemma hos säljaren insåg jag att vi hade tänkt rätt. Det var knappast några antika allmogestolar. Det var leksandsstolar men tillverkade i nutid. Bra gjorda och rejäla men inte gamla. På fotot i annonsen syntes det inte om de var nya eller gamla. Faktum är att de såg ut att vara omålade och det var de ju inte när vi väl fick titta på dem närmre.

Titta så fin…

Vi köpte dem såklart. För vår del spelar det definitivt ingen roll om de är nya eller gamla. Det är utseendet vi ville ha. Och med nya stolar följer fördelen att man kan måla om ifall man vill utan att behöva tänka på eventuellt värde och originalmålning.

10 stycken. En hel uppsättning. Det känns fantastiskt bra att äntligen ha likadana stolar igen.

De är laserade i nån konstig brun kulör och det är inte direkt jättesnyggt gjort. En hel del rinningar och droppar. Säljaren hade ägt dem 5 år och tänkt måla om dem men det hade inte blivit av… Två av stolarna är inte identiska med de andra. De har lite annorlunda avslut längst upp på ryggens sidostycken. De är kantigare liksom. Det är nästan så att de andra åtta ser ut att vara avslipade längst upp medans de två inte är det. Fast det syns bara från baksidan. Dessutom är de två från början vita. En har fått förbli det men den andra har laserats för att likna de andra men är rödare i färgen.

En vit och en av de andra. Jag tycker det är så enormt stor skillnad på hur stolarna uppfattas. Den vita ser så mycket trevligare ut. Den ger ett helt annat uttryck.

Nu står de i vår källare och väntar på ommålning. Jag kommer att måla dem med ca 7% grön umbra. Det är en nyans jag tycker mycket om och har använt en hel del innan. Så mycket att jag varit väldigt trött på den och vägrat måla med den nu ganska länge. Fast de här stolarna har jag riktigt svårt att tänka mig i någon annan färg. Det skulle vara engelskt rött då men det blir för kraftig färg för vår sal där de senare kommer att stå. Jag vet inte vilken färg det blir på sitsarna. Vi får se vad som passar. Men nåt enkelt enfärgat är jag ganska säker på…

Published in: on april 23, 2010 at 18:01  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/04/23/stolsfynd/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det var väl ett jättebra köp! Tror att de kommer att bli jättefina!

  2. Ääääntligen kan man sitta ner hos er utan att höja olycksfallsförsäkringen 🙂
    De blir jättefina ljustmålade och då kommer det rutiga tyget till sin rätt tills du bytt.

  3. Vilken underbar tur ni haft! Det blir nog bra med klädda stolssitsar i salen.

  4. Vilket fynd! Grattis 🙂 De var ju jättefina och blir nog ännu finare i ljusgrått!

  5. Ja vi är verkligen så glada att vi hittade de här. Jag tror också de kan bli bra i salen fast de har klädd sits. Jag längtar tills jag kan börja måla dem. Lite annat som ligger före i kön bara… 😉 //Sophie

  6. Hallå!

    Ja, så fick ni då äntligen tag på era Leksandsstolar. Det där är exakt såna som vi har. Vi har 7 stycken och alla kommer inte från samma ställe, men de ser exakt lika ut och när alla är målade så kommer ingen att se att de inte hört ihop från början. Jag målar faktiskt mina i just engelsk röd. =)

    250:- styck är ett lagom pris, det är ungefär vad jag gav för mina också, sen var det ju perfekt att ni hittade så många.

    Mina är också klädda och jag ska klä om dem men för tillfället har jag gråvitrandiga stolsdynor med volang från Balders Hage. Jag måste ändå byta hela tiden när det blir smutsigt. Tanken är att klä om dem med någon linnegråfärgad textil och ändå ha stolsdyna över.

    Ser fram emot bild när de är fixade, antar att det går lite fortare för er än för mig. Jag gör en om året…*haha*

    Ha det gott i vårsolen!

    Kram,
    Maria/Javabönan

  7. Ja det var verkligen skönt att hitta ”alla” på en gång. De komemr bli superfina när de är klara. Just nu känns det som om det kommer gå i samma tempo som för dig eftersom det är så mycket annat som vi håller på med men vi får se när jag kan börja på dem. Jag har också funderat på att ha lösa dynor över för att kunna tvätta enkelt. Har inte riktigt bestämt mig ännu…

    Era stolar måste bli jättevackra. Jag har inte riktigt släppt tanken på att måla med engelskt rött… Tål att funderas på lite till! //Sophie


Kommentera

